Sjøfartsdirektoratet samarbeider med UD i Norge og den norske ambassaden i Manila. Det er planen at en norsk representant det neste året skal være tilstede og bistå MARINA med lukking av et utvalg av de avvik som EMSA har avdekket. Det er særlig på området knyttet til kvalitetssikringssystem og implementering av dette (NQSS), men også oppfølging og utvikling av oppdaterte læreplaner vil ha fokus i tiden fremover.

I begynnelsen av mai dro Torben Vik (39) til Manila. Arbeidet hos MARINA forløp som forventet og det er gjort fremskritt både på utarbeiding og implementering av kvalitetssikringssystem. Videre er en ny lov som gir MARINA nødvendige fullmakter for å implementere STCW på Filippinene er på plass og ventes å tre i kraft nå i juli -14. Gjennom sitt arbeide har han avdekket et mer nyansert bilde av behovet som MARINA har i forhold til assistanse og det er derfor besluttet at andre fortsetter arbeidet.

Per-Arne Waløen (61) overtar stafettpinnen og tiltrer stilling som seniorrådgiver i Sjøfartsdirektoratet 1. september. Han har lang og bred erfaring fra DNVGL (tidl. DNV) hvor han de siste årene har vært stasjonert bl.a. i Miami og nå sist i Singapore. Hans erfaring er bred, men maritim opplæring har vært en av hans store interesseområder. Per-Arne har arbeidet i DNV i 35 år og vært revisjonsleder de siste 25 årene. Han har bl.a. jobbet med sertifisering av kvalitetssikringssystemer for maritime utdannings organisasjoner siden STCW-95 kom ut, i flere land i Asia, Europa og Nord Amerika. Han var også DNVs observatør på IMOs møter under forberedelsene for STCW 2010 Manila revisjonen. Per-Arne er utdannet som maskiningeniør ved NTNU (tidl. NTH) og har en pedagogisk tilleggsutdanning (PUFS).

Under prosjektet er Per Arne Waløen ansatt ved direktoratets underavdeling for Utdanning, sertifisering og bemanning (USB). Gjennom et nært samarbeid med fagpersoner i avdelingen, legges det til rette for at erfaringer og gode løsninger fra den norske maritime utdanningen kan gi nyttige bidrag når MARINA skal vurdere egne løsninger for en fortsatt EMSA godkjenning.