Blant sjøfartsdirektør Olav Akselsens gjester var blant annet daværende handels- og skipsfartsminister Kurt Mosbakk, byrådsleder i Bergen, Monica Meland, representanter fra næringen, departementet og de ansatte ved registeret. Gratulantene var skjønt enige om at opprettelsen av NIS har vært svært viktig for Bergen og Norge som sjøfartsnasjon.
Monica Meland, Anita Malmedal og Olav Akselsen
Byrådsleder Monica Meland, avdelingsdirektør ved Skipsregistrene Anita Malmedal og sjøfartsdirektør Olav Akselsen.

Historikk

Registeret ble opprettet 1.juli 1987 for å sikre at norskeide skip seilte under norsk flagg. Konkurransevilkårene for norskregistrerte skip i utenriksfart skulle bedres og sysselsettingen av norske sjøfolk opprettholdes.

Regjeringen fremmet forslaget om et norsk internasjonalt skipsregister også med bakgrunn i fordelene som ville følge i kjølvannet for norske maritime miljø og samfunnet forøvrig. Økte valuta- og skatteinntekter og en større flåte ville gi et økt hjemmemarked for norske maritime varer, tjenester og kompetanse. Målet var å gjøre Norge til ledende i verden når det gjaldt maritime tjenester.

Etter at regjeringen før jul i 1986 erklærte at man arbeidet med opprettelse av et Norsk internasjonalt skipsregister, meldte en rekke av landets sjøfartsbyer seg som mulig hjemsted for dette registeret. Blant dem solide sjøfartsbyer som Grimstad, Arendal og Sandefjord.  Shippingforum Bergen og Bergens Rederiforening kjempet for at NIS skulle bli plassert «i hjertet av kyst- og sjøfarts-Norge». De fikk rådmannen på sin side, og utviklingsarbeidet for å fremme Bergen som maritimt senter ga resultater da Stortinget den 12. juni vedtok at lokaliseringsvalget falt på Bergen.

På åpningsdagen kjempet rederne om å få registrert det første skipet mens daværende handels- og skipsfartsminister, Kurt Mosbakk, sto for den offisielle åpningen. Atle Jebsens rederi Sapco Overseas S.A., Panama, vant kappløpet om å bli først i registeret med knapp margin, og da fordi deres representant gjennom kontakter var blitt sluppet inn på Tinghuset midt på natten. De første årene var NIS det hurtigst voksende registeret i verden.

1. januar 2012 ble Skipsregistrene slått sammen med Sjøfartsdirektoratet. Den nye sjøfartsadministrasjonen skal videreføre servicen som kjennetegner NIS og som er med på å gjøre registeret konkurransedyktig.

Gratulasjoner

Av de vel 68 gjestene var det flere som benyttet anledningen til å frembringe sine gratulasjoner. Blant dem var tidligere direktør ved Bergen Sjøfartsmuseum, Atle Thowsen som hadde et historisk tilbakeblikk med utgangspunkt i lov av 1854 og frem til opprettelsen av Norsk internasjonalt skipsregister. Kurt Mosbakk fortalte hvorfor NIS måtte opprettes så hurtig og om den prekære situasjonen handelsflåten befant seg i. Han fastslo også at det ikke er ofte det inviteres til jubileum for politiske vedtak. Rederiforbundet, representert ved viseadministrerende direktør Jørgen Vatne, gledet de ansatte med å dele deres positive erfaringer og tilbakemeldinger på servicen som ytes. Det har vist seg at Stortinget hadde rett og at opprettelsen av NIS var et effektivt virkemiddel for å hindre utflaggingen som var i ferd med å skje på 80-tallet. Norge er nå hjemlandet til en av de mest komplette maritime klyngene i verden.
Helge Olsen, Senior Vice President hos Odfjell SE, medelte at Odfjell benytter seg av to flagg, Singapore og NIS.  Singapore er kjent som ett av de mest effektive i verden. NIS er minst like bra, sier Olsen.

Ekstra hyggelig var bekreftelsen på at rederiet i helgen besluttet å kontrahere to LNG- skip og at valg av flagg var enkelt. NIS.

Takk til alle som har vært med å feire dagen med oss, og takk for alle koselige hilsener.