Den internasjonale konvensjonen om opplæring, sertifikater og vakthold for sjøfolk (STCW) og den tilhørende STCW-koden ble endret i juni 2010. Forslaget til ny forskrift skal blant annet gjennomføre kvalifikasjonskravene til den reviderte konvensjonen. Forslaget vil erstatte den gjeldende forskrift om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip, fiske- og fangstfartøy og flyttbare innretninger (for-2003-05-09-687).

Endringene som ble vedtatt i Manila i juni 2010 tar sikte på å bringe konvensjonen og koden mer i takt med utviklingen som har skjedd siden konvensjonen sist ble omfattende endret. Konvensjonens virkeområde er uendret og gjelder for sjøgående skip. Fiskefartøy er ikke regulert av konvensjonen. Blant endringene som angår sjøfolks kvalifikasjoner er innføring av sertifikat for matros og motormann. Kravet om sertifisert motormann gjelder for sjøgående skip med framdriftskraft 750 kW eller mer. Det innføres også nye krav til opplæring og kvalifikasjoner og tilhørende sertifikatkrav for elektrikere, samt oppdaterte kvalifikasjonskrav for sjøfolk på oljetankskip, kjemikalietankskip og gasstankskip. Det er også krav til opplæring innenfor sikring (security).

STCW-koden del A inneholder bestemmelser som utfyller reglene i konvensjonen og som skal gjennomføres. STCW-koden Del B inneholder retningslinjer og anbefalinger. I kodens del B er det etter endringene i Manila blant annet tatt inn anbefaling om opplæring av sjøfolk som deltar i ankerhåndteringsoperasjoner offshore. På bakgrunn av ulykken med Bourbon Dolphin foreslår Sjøfartsdirektoratet at dette gjøres bindende med enkelte tilpasninger.
Endringene i konvensjonen og koden trer i kraft 1. januar 2012, med ulike overgangsbestemmelser fram til 1. januar 2017.
Les mer om saken under Høringer.