Hensikten med møtet var å diskutere miljørelaterte spørsmål i forbindelse med det pågående arbeidet med utvikling av bindende regler for skip som opererer i Arktis og Antarktis, populært kalt Polarkoden.

Møtet var sponset av Norge og ble organisert av FNs Sjøfartsorganisasjon IMO.
Miljøet i Arktis og Antarktis regnes for å være svært sårbart og hovedoppgaven for møtet var å identifisere årsaker/hendelser som kan skade miljøet, hvordan disse oppstår og mulig tiltak som kan forhindre eller begrense skadene, altså en HAZID som ekspertene kaller det.

Møtet ble åpnet av IMOs påtroppende generalsekretær K. Sekimizu, som bl.a. takket Norge for den økonomiske støttet som la til rette for work-shopen.

Han ble etterfulgt av Norges ambassadøren i London Kim Traavik som ønsket arbeidet velkommen og understreket at arbeidet med utviklingen av Polarkoden er svært viktig for Norge, spesielt med tanke på nye utfordringer i Arktis når isen trekker seg tilbake.
Første dag, som ble styrt av ass. sjøfartsdirektør Sigurd Gude, var viet til innledende foredrag om ulike emner, etterfulgt av paneldiskusjoner.

Innlederne var:
Turid Stemre, Sjøfartsdirektoratet: Bakgrunn og status for arbeidet med Polarkoden.
Anneliese Jost, Transport departementet: Behov for en holistisk tilnærming i utviklingen av Polarkoden
Rainer Hamann, Germanischer Lloyd: Bruk av risikoanalyser i utviklingen av Polarkoden
Stefan Micallef, IMO: Forberedelser for hendelser med forurensningsskader – IMOs rammeverk
Kim Crosbie, IAATO: Forståelse og håndtering av risiki
George Peck, British Antarctica Survey: Det biologiske mangfoldet I Antarktis
Jane Rumble, Polar Regions Unit: Om Antarctic Treaty Consultative Meetings arbeid (ATCM)
Paul Berkman, University of Cambridge: Tilbaketrekning av is i Arktis, påvirkning fra nye sjøruter.
Andrew Kendrick/ Ross MacDonald: The Canadian Arctic Waters Pollution Prevention Act
De øvrige dagene var i sin helhet viet HAZID og den ble profesjonelt ledet av Tim Fowler/DNV UK.

Det var lange og tildes vanskelig diskusjoner, særlig fordi flere av deltagerne var nye i denne formen for arbeid og fordi det er ulike interesser blant deltagerne. Vi kom likevel et godt stykke på vei. Resultatet av arbeidet vil bli presentert under DE 56 i februar 2012 og brukt som underlag og beslutningstøtte i det videre arbeidet i IMO.