Det var under Paris Memorandum of Understanding on Port State Control (Paris MoU) sitt 45. komite møte i Riga i mai at komiteen konkluderte med suksess.

Ett av de viktigste målene med NIR er å konsentrere inspeksjonene på såkalte høyrisiko skip, mens lavrisiko skipene blir “belønnet” med sjeldnere inspeksjoner. NIR bruker blant annet “Company Performance” og “Voluntary IMO Member State Audit Scheme (VIMSAS)” for kalkulering av skipenes risikoprofil. Flagg, anerkjent organisasjon (RO), inspeksjonshistorikk, skipstype og alder på skipet blir også brukt i kalkuleringen. Den nye havnestatskontrolldatabasen THETIS administreres av EMSA.

Styreformannen i PSCC, Brian Hogan, kommenterte at: “tilbakeholdelsesprosenten har økt for første gang på mange år. Samtidig ble det utført færre inspeksjoner i Paris MOU regionen i fjor enn tidligere år. Dette viser at NIR har hatt den effekten som var tiltenkt”.

Nye “Concentrated Inspection Campaigns (CIC)” ble diskutert. En CIC innen “fire safety systems” er planlagt utført fra september til og med november I år. I 2013 blir temaet «Propulsion and Auxiliary Machinery”. I 2014 er “hours of work and rest” planlagt. Kanpanjene vil foregåi i samarbeid med Tokyo MoU. Rapporten fra fjorårets CIC “structural safety and the Load Line Convention” ble presentert på møtet. Denne vil publiseres og sendes til IMO neste år.

Komiteen var enig om behov for mer fokus på passasjerskip. Dette vil gjøres i form av en såkalt «Harmonized Verification Programme (HAVEP) on operational controls on passenger ships” i 2013. HAVEPen vil gå over 12 måneder. I denne perioden vil inspektørene fokusere på skipenes overholdelse av krav rundt øvelser. Komiteen merket seg at tilbakeholdelsesprosenten på passasjerskip økte til 4,4 % i 2011. I 2009 og 2010 lå den på 1,6 %.

Richard Schiferli, generalsekretær I Paris MoU, sa at: ”En HAVEP vil gi verdifull informasjon på den operasjonelle sikkerheten på passasjerskip og resultatene kan sammenlignes med tilsvarende program gjennomført av Paris MoU tidligere år».

Siden Maritime Labour Convention 2006 (MLC 2006) er forventet å tre i kraft i løpet av 2013 ble komiteen enige om endringer i Paris MoU teksten. MLC 2006 blir introdusert som et relevant instrument.

Komiteen godkjente årsrapporten for 2011. Dette inkluderte også den nye “White, Grey and Black List” og rangeringslisten av RO. Færøyene, Vanuatu, Latvia og Iran har gått fra grålisten til hvitlisten. Listen gjelder fra 1. juli 2012.

Delegatene fra Norge var Randi Birkelund fra Nærings- og Handelsdepartementet, Alf Tore Sørheim og Thor Clausen fra Sjøfartsdirektoratet.