I teorien er disse uten mulighet for hurtig og effektiv varsling dersom uhellet skulle være ute, går det fram av en artikkel i siste utgave av Sjøfartsdirektoratets tidsskrift Navigare. Det er avdelingsleder Erling Brækkan i Telenor Maritim Radio som gir disse tallene til Navigare. I Norge er det kun Telenor som har tillatelse av Post- og teletilsynet til å registrere og gi lisenser til bruk av VHF-radioer. – Tallet framkommer når vi sammenligner antall fiskebåter som er registrert hos Fiskeridirektoratet med antall fiskebåter som har fått utstedt lisens for nødradioutstyr hos oss. I teorien seiler 1.600 fiskebåter rundt uten mulighet for hurtig varsling ved et uhell. Dette er ikke bare i strid med gjeldende forskrifter, men er også høyt spill med egen sikkerhet, sier Brækkan.

Kjent problem

Avdelingsdirektør Yngve Folven Bergesen i Sjøfartsdirektoratet sier at resultatene fra kampanjene med uanmeldte tilsyn på fiskefartøy har vist at det er en del fiskefartøy som seiler uten godkjent VHF-radiostasjon, og tilsynene har også vist at en del fartøy mangler VHF-anlegg. 

Sjøfartsdirektoratets forskrifter krever at alle dekkede fartøy, samt åpne fartøy som har styrehus eller lugar, skal være utstyrt med minimum VHF-radio. Uten VHF-radio eller manglende lisens på VHF-radio, eller bemanning uten radiooperatørsertifikat, er fartøyet ikke sjødyktig. Det kan derfor bli holdt tilbake av sjøfartsmyndighetene inntil forholdet er utbedret. – VHF er et viktig hjelpemiddel om ulykken skulle være ute. Det er et kjent problem at enkelte mener at kommunikasjonen er ivaretatt ved mobiltelefon, men med en mobiltelefon vil man bare kunne alarmere den man kontakter, og man vil ikke være tilgjengelig for andre i nød på samme måte som med VHF, sier Folven Bergesen.

Erling BrækkanBilledtekst: VHF er et viktig hjelpemiddel om ulykken skulle være ut, sier avdelingsleder Erling Brækkan. Foto: ASTRI HAGEN