Bekymring

Direktoratet undersøker ikke ulykker med fritidsfartøy, men alle fritidsfartøyulykker der noen omkommer blir registrert. Andre ulykker med fritidsfartøy overvåkes også, selv om disse i dag ikke formelt blir registrert.

De fleste ulykkene har skjedd med fritidsbåter liggende i båthavner. Foto:Helge Høifødt
De fleste ulykkene har skjedd med fritidsbåter liggende i båthavner. Foto:Helge Høifødt

Hva har skjedd

Tidlig i juni blir fire personer som oppholdt seg om bord i en eldre cabincruiser syke. Cabincruiseren ligger fortøyd til en brygge i Roabukta i Asnes i Sandefjord. De fire fraktes til sykehus med helikopter for videre undersøkelser, da de har symptomer på kullosforgiftning ifølge helsepersonell og politi som kom til stedet.
I begynnelsen av august omkom to personer om bord i et fritidsfartøy som lå til kai i Årnes. De to omkom trolig på grunn av eksosforgiftning. De oppholdt seg om bord i et fritidsfartøy om natten, og båten gikk på tomgang trolig for at de to skulle få varme.

To uker senere blir tre personer funnet bevisstløse om bord i en båt i Bergen. Redningsmannskaper som får de tre ut av fartøyet må tilføre frisk luft for å kunne ta hånd om de alvorlig skadde, da konsentrasjon av CO-gass er høy nede i fartøyet. Trulig var et aggregat som avgav CO årsak til ulykka.

Årsak?

Det er ikke bekreftet at CO gass er årsaken i de to overnevnte hendelsene, men en klar mistanke om at gassen har forårsaket ulykkene. Karbonmonoksid eller kullos, er uten farge-  og luktløs gass som er svært giftig. Karbonmonoksid er giftig fordi den fortrenger oksygenet fra hemoglobinet i de røde blodcellene og danner karboksyhemoglobin (COHb), som reduserer oksygentilførselen til vevene og hemmer åndedrettet.

Hva bør en gjøre?

En bør først og fremst forsikre seg om at utstyr om bord som kan avgi gasser er montert forsvarlig, og at det ikke er lekkasjer inn i fartøyets innredning. Det finnes gassalarmer som kan monteres om bord, og disse er en billig forsikring for å gjøre fartøyet tryggere å oppholde seg i. Vedlikehold av maskineri, ettersyn av alarmer og annet utstyr er viktig.

Erfaring fra andre undersøkelser

Ulykker i andre land kan også gi læring. Den engelske havarikommisjonen avga tidligere i år rapport etter en alvorlig fritidsfartøy ulykke i april 2013.
De konkludere med følgende:

  • Installasjonen av bensindrevet generator i maskin var ikke i henhold til leverandørs råd.
  • Eksos systemet som var montert var ikke tilpasset formålet.
  • Alt sikkerhetskritisk arbeid om bord fartøy bør gjøres av eller kontrolleres av kompetent personell som bruker rette materialer.
  • Personene som var om bord ble ikke advart om CO gassen, fordi alarmen som var montert om bord ikke virket.

Kilder/linker:

The report found that:

  • The installation of the portable air-cooled petrol generator in the enclosed engine bay was against the advice provided by the manufacturer.
  • The improvised exhaust system fitted to the generator was not fit for purpose.
  • All safety critical work on boats should be undertaken by a competent marine engineer using the correct materials.
  • The boats occupants were not alerted to the presence of CO because the alarms fitted on board were not working