Det var knyttet stor spenning til den grønne nyheten som skulle presenteres i Bergen i dag, torsdag 23. januar.

På broa om bord i Viking Energy la Eidesvik rederi, Equinor og NCE Maritime CleanTech fram sin nullutslippsløsning basert på amoniakk, som potensielt kan være en viktig brikke for å nå klimamålene som er satt for skipsfarten. 

– Gratulerer med dagen, dette er stort for næringen, for Norge og for verden, sa klima- og miljøministeren til det fremmøtte pressekorpset som var invitert med inn på broa i forsyningsskipet.

RENT DRIVSTOFF: I slutten av 2023 vil Viking Energy kunne seile på rent drivstoff. Foto: Eidesvik

Nytt energisystem

I dag går forsyningsskipet på flytende naturgass, men skal i løpet av de neste fire årene bygges om og få nytt energisystem. Det vil da være mulig å seile på rent drivstoff i opptil 3 000 timer hvert år.

En viktig del av prosjektet blir å jobbe fram en fornybar og utslippsfri produksjon av amoniakk for å gjøre skipet helt utslippsfritt. Da Viking Enery ble bygget i 2003, var det verdens første forsyningsskip med naturgass som drivstoff. Nå har de på nytt tatt et stort steg.

– Prosjektet er banebrytende, og viser hvordan vi kan ha null utslipp fra skipsfarten i årene som kommer, sier Elvestuen.

SAMARBEIDSPARTNERE: Vermund Hjelland (Eidesvik), Henriette Undrum (Equinor), Bernt Skeie, (Prototech), Ingve Sørfonn (Wärtsila) og Hege Økland (Maritime CleanTech).

Amoniakkdrevet brenselcelle

I en pressemelding fra Maritime CleanTech kommer det fram at målet også er å bevise at en stor brenselscelle kan levere all den elektriske kraften som trengs til skipssystemene om bord på en trygg og effektiv måte. Det er første gang at en amoniakkdrevet brenselcelle blir innstallert på et fartøy.

En betydelig del av prosjektet vil bestå av å oppskallere en 100 kilowatts brenselcelle til to megawatt. Testingen vil først bli gjort på land i et parallellt prosjekt, og det er Prototech som står for utvikling og konstruksjon. Amoniakksystemet om bord i Viking Energy vil bli levert av Wärtsilä, og systemet skal installeres i slutten av 2023.

– Vi er stolte av å være pionerer når det kommer til å introdusere nye energibærere og drivstoff innen skipsfarten. Prosjektet vil hjelpe oss på reisen mot en utslippsfri framtid, og dette vil bidra til å opprettholde konkurransekraften vår, sier Jan Fredrik Meling, administrerende direktør i Eidesvik.