Lasteskipet, som hadde vikeplikt, viste ikke tegn til å endre kurs eller fart. I rapporten om nestenulykken er det oppgitt at det var lyst og god sikt da hendelsen oppsto.   

Passasjerfartøyet gjorde flere forsøk på å anrope lasteskipet på VHF-kanal 16 både på norsk og engelsk, og fløyte ble regelmessig brukt før unnamanøveren. Vakthavende styrmann måtte legge hardt mot styrbord for å unngå sammenstøt med lasteskipet. Da svingen rundt var fullført og skipet igjen var på vei tilbake til opprinnelige kurs, fikk passasjerfartøyet omsider kontakt med lasteskipet på radio. Ansvarshavende navigatør på lasteskipet som svarte på oppropet, kommuniserte dårlig på engelsk ifølge passasjerfartøyets rapport.

Etter hendelsen ble det senere opprettet kontakt med lasteskipets rederi og kapteinen som var om bord. Selve hendelsesforløpet ble gjennomgått, og det ble gitt en beklagelse fra lasteskipets side vedrørende manglende overholdt vikeplikt og svar på VHF-anrop.

I dette tilfellet gikk det bra, og trolig har ansvarshavende navigatør på lasteskipet tatt lærdom av hendelsen. Sjøfartsdirektoratet vil på grunnlag av mottatte rapporter fra de impliserte, vise til sjøveisreglene og vakthold på broa. Det må alltid vurderes behov for å holde utkikk og lytte til maritim radio.

Det er viktig at vaktgående personell alltid er på broa og kan vurdere faren for sammenstøt. Hvis det skulle oppstå fare, er det viktig å vise tydelig hva man har til hensikt å gjøre for å unngå farlige situasjoner, og avklare dette i god tid. Bruk av signal og VHF-radio kan avklare situasjoner, men om ikke fartøyet som har vikeplikt viker, er det viktig, som i overnevnte hendelse, å vise aktsomhet og gjøre egne tiltak for å unngå sammenstøt.

Sjøveisreglene
Forskrift om vakthold på passasjer- og lasteskip 
Forskrift om vakthold for dekksavdelingen og maskinavdelingen på norske fiske- og fangstfartøy 
Læring av hendelse  manglende vakthold på bro
Læring av hendelser - Passering i trange farvann