Hopp til hovedinnhold

Nyheter

  • Høyeste dødstall på 20 år

    Med 39 omkomne i ulykker med fritidsbåt er 2024 det verste ulykkesåret på sjøen siden 2005. 1 av 3 omkom mens båten lå fortøyd, mens nesten halvparten var ruspåvirket. Sjøfartsdirektøren ser alvorlig på det høye antallet.

  • Nå behandles søknader om vrakfjerningssertifikat

    Alle norske skip med bruttotonnasje på 300 eller mer skal ha vrakfjerningssertifikat (WRC) fra 11. februar 2025. Sjøfartsdirektoratet har nå startet behandlingen av søknader.

  • Sentrale cruiseaktører samles i Ålesund

    Den norske Cruisekonferansen vil 28. januar samle sentrale aktører knyttet til den maritime delen av norsk cruisenæring. Arrangementet har utviklet seg til å bli en viktig møteplass mellom det offentlige og næringen, der fellesnevneren er målet om trygge og effektive norske cruise.

  • MRV-webinar etter utvidelsen av regelverket

    Virkeområdet til MRV-forordningen ble utvidet ved årsskiftet. Dette handler om måling og rapportering av klimagasser fra skip, og regelverket omfatter nå flere skip enn tidligere. Miljødirektoratet er administrerende myndighet i Norge, og arrangerer gratis webinar torsdag 13. februar.

  • Ny veileder for trygge cruiseseilas

    Cruisetrafikken utgjør en viktig del av aktiviteten langs norskekysten. Men store fartøy med mange passasjerer som ferdes i tidvis krevende værforhold kan også utgjøre en risiko. En ny veileder skal hjelpe cruisenæringen å redusere risikoen for alvorlige hendelser til sjøs.

  • Søkelys på endringer i fritidsbåtsegmentet: Norge deltok på ADCO-møte

    Tidlig i desember deltok Sjøfartsdirektoratet, på vegne av Norge, på det 47. møtet i ADCO, samarbeidsorganet for europeiske tilsynsmyndigheter for fritidsfartøy. ADCO-møtene avholdes vanligvis to ganger i året, og vertsrollen rullerer mellom EU-landene. Denne gangen var det Belgia som stod for arrangementet, og møtet ble holdt i den vakre middelalderbyen Ghent.

  • Åpningstider og vaktordninger i julen 2024

    Her finner du åpningstider og vaktordninger for Sjøfartsdirektoratet i julehøytiden.

  • Lanserer Nasjonal handlingsplan for sjøsikkerhet

    Tirsdag 17. desember presenterte Sjøfartsdirektoratet Nasjonal handlingsplan for sjøsikkerhet. Handlingsplanen er den første av sitt slag, og inneholder 70 tiltak som skal bidra til å redusere antall alvorlige ulykker på sjøen.

  • Fra nyttår kan sjøfolk seile med elektroniske sertifikater i internasjonalt farvann

    Fra 1. januar 2025 vil sjøfolk kunne seile internasjonalt med elektroniske sertifikater. Endringen er en aldri så liten nyttårsgave til den maritime næringen, som får en vesentlig enklere hverdag.

  • Frykter dødsulykker på mindre arbeidsbåter

    Støt- og klemskader på dekk går igjen på mindre arbeidsbåter, og har stort skadepotensiale. Derfor må man vite hva man gjør når man utfører løfteoperasjoner med kran og vinsj.

  • Vellykket innføring av ny tilskuddsportal

    Sjøfartsdirektoratet lanserte 15. november ny løsning for søknad om tilskudd til sysselsetting av sjøfolk. «Min side tilskudd» har blitt godt tatt imot.

  • Forsinkelse for FuelEU i Norge

    På grunn av forsinkelser i prosessen med å innlemme FuelEU Maritime-forordningen i EØS-avtalen er det lite sannsynlig at dette vil skje innen 1. januar 2025. Dette betyr også at den norske forskriften ikke kan fastsettes før årsskiftet.

  • Snart må alle norske skip med bruttotonnasje på 300 eller mer ha vrakfjerningssertifikat

    Det nye sertifikatkravet trer i kraft 11. februar 2025. Det vil gjelde alle norske skip med bruttotonnasje på 300 eller mer, også de som kun går i innenriksfart.

  • CLB- og CLC-søknad forenkles

    Sjøfartsdirektoratet og forsikringsselskapet Gard AS har fullført et pilotprosjekt som gir en enklere søknadsprosess for rederiene. Forsikringsbevis og sertifikat kan nå fornyes samtidig.

  • Delta i vår fotokonkurranse!

    Ved å sende inn bidrag til vår fotokonkurranse, kan du være med og kjempe om flotte pengepremier!

  • Skipssøket i ny drakt

    Bruker du «skipssøket», vår gratis tjeneste for oppslag i de norske Skipsregistrene NIS, NOR og BYGG? Med nye nettsider, har vi også lansert et nytt skipssøk - ta en titt!

  • Nye radiokrav fra nyttår

    Idet 2024 blir til 2025 går startskuddet for utfasing av overgangsordningen for bruk av «gammel» radioforskrift på fiskefartøy bygget før 1. juli 2014. Dette må fartøyeiere gjøre.

  • 25 år sidan Sleipner-ulukka

    26. november i 1999 mista 16 menneske livet då hurtigbåten MS Sleipner sokk etter å ha gått på eit skjer ved Ryvarden i Vestland fylke. Ulukka sette djupe spor hjå dei råka og etterlatne og har påverka arbeidet med tryggleik til sjøs.

  • Endring i reglene for dispensasjon for skipsførere på NIS-skip

    Nærings- og fiskeridepartementet har i instruks til Sjøfartsdirektoratet bedt om en praksisendring i dispensasjoner for skipsførere på NIS-skip. Endringen betyr at det fra 18. november 2024 ikke lenger vil gis dispensasjon for russiske skipsførere.

  • Meld på lag til Nordsjøcup 2025

    Høydepunktene er mange under Sjøfartsdirektoratets Nordsjøcup i Hirtshals. I år arrangeres cupen på våren, fra 7. til 9. mai.

  • Ny nettside om arbeidstakere på norske skip

    Arbeidet rundt sjøfolk styrkes. Informasjonen om lovgiving og rettigheter for arbeidstakere på norske skip har vært mangelfull på Sjøfartsdirektoratets nettsider. Det har vi erkjent – og gjort noe med.

  • Søk om tilskudd til sjøvettaktiviteter i 2025

    Ønsker ditt lag eller din forening å bidra til økt sikkerhet og sjøvett blant barn og unge? Søk økonomisk støtte innen 1. desember.

  • La grunnlaget for fremtidige inspeksjoner

    I tre dager har medlemmer i Paris MoU sittet samlet i Haugesund for å dele kunnskap og erfaringer slik at inspektørene har samme utgangspunkt når et fartøy som skal inspiseres.

  • Fagmiljø og maritim næring sammen mot begroing

    Tirsdag 29. oktober inviterte Sjøfartsdirektoratet fagmiljøet og den maritime næringen til fagdag om begroing på skrog. Ny forskrift skal vurderes på nytt.

Navigér sidenummer på søk med piltastene. Trykk enter-tasten for å gå til side.