Med 39 omkomne i ulykker med fritidsbåt er 2024 det verste ulykkesåret på sjøen siden 2005. 1 av 3 omkom mens båten lå fortøyd, mens nesten halvparten var ruspåvirket. Sjøfartsdirektøren ser alvorlig på det høye antallet.
Alle norske skip med bruttotonnasje på 300 eller mer skal ha vrakfjerningssertifikat (WRC) fra 11. februar 2025. Sjøfartsdirektoratet har nå startet behandlingen av søknader.
Den norske Cruisekonferansen vil 28. januar samle sentrale aktører knyttet til den maritime delen av norsk cruisenæring. Arrangementet har utviklet seg til å bli en viktig møteplass mellom det offentlige og næringen, der fellesnevneren er målet om trygge og effektive norske cruise.
Virkeområdet til MRV-forordningen ble utvidet ved årsskiftet. Dette handler om måling og rapportering av klimagasser fra skip, og regelverket omfatter nå flere skip enn tidligere. Miljødirektoratet er administrerende myndighet i Norge, og arrangerer gratis webinar torsdag 13. februar.
Cruisetrafikken utgjør en viktig del av aktiviteten langs norskekysten. Men store fartøy med mange passasjerer som ferdes i tidvis krevende værforhold kan også utgjøre en risiko. En ny veileder skal hjelpe cruisenæringen å redusere risikoen for alvorlige hendelser til sjøs.
Tidlig i desember deltok Sjøfartsdirektoratet, på vegne av Norge, på det 47. møtet i ADCO, samarbeidsorganet for europeiske tilsynsmyndigheter for fritidsfartøy. ADCO-møtene avholdes vanligvis to ganger i året, og vertsrollen rullerer mellom EU-landene. Denne gangen var det Belgia som stod for arrangementet, og møtet ble holdt i den vakre middelalderbyen Ghent.
Tirsdag 17. desember presenterte Sjøfartsdirektoratet Nasjonal handlingsplan for sjøsikkerhet. Handlingsplanen er den første av sitt slag, og inneholder 70 tiltak som skal bidra til å redusere antall alvorlige ulykker på sjøen.
Fra 1. januar 2025 vil sjøfolk kunne seile internasjonalt med elektroniske sertifikater. Endringen er en aldri så liten nyttårsgave til den maritime næringen, som får en vesentlig enklere hverdag.
Støt- og klemskader på dekk går igjen på mindre arbeidsbåter, og har stort skadepotensiale. Derfor må man vite hva man gjør når man utfører løfteoperasjoner med kran og vinsj.
Sjøfartsdirektoratet lanserte 15. november ny løsning for søknad om tilskudd til sysselsetting av sjøfolk. «Min side tilskudd» har blitt godt tatt imot.
På grunn av forsinkelser i prosessen med å innlemme FuelEU Maritime-forordningen i EØS-avtalen er det lite sannsynlig at dette vil skje innen 1. januar 2025. Dette betyr også at den norske forskriften ikke kan fastsettes før årsskiftet.
Det nye sertifikatkravet trer i kraft 11. februar 2025. Det vil gjelde alle norske skip med bruttotonnasje på 300 eller mer, også de som kun går i innenriksfart.
Sjøfartsdirektoratet og forsikringsselskapet Gard AS har fullført et pilotprosjekt som gir en enklere søknadsprosess for rederiene. Forsikringsbevis og sertifikat kan nå fornyes samtidig.
Bruker du «skipssøket», vår gratis tjeneste for oppslag i de norske Skipsregistrene NIS, NOR og BYGG? Med nye nettsider, har vi også lansert et nytt skipssøk - ta en titt!
Idet 2024 blir til 2025 går startskuddet for utfasing av overgangsordningen for bruk av «gammel» radioforskrift på fiskefartøy bygget før 1. juli 2014. Dette må fartøyeiere gjøre.
26. november i 1999 mista 16 menneske livet då hurtigbåten MS Sleipner sokk etter å ha gått på eit skjer ved Ryvarden i Vestland fylke. Ulukka sette djupe spor hjå dei råka og etterlatne og har påverka arbeidet med tryggleik til sjøs.
Nærings- og fiskeridepartementet har i instruks til Sjøfartsdirektoratet bedt om en praksisendring i dispensasjoner for skipsførere på NIS-skip. Endringen betyr at det fra 18. november 2024 ikke lenger vil gis dispensasjon for russiske skipsførere.
Arbeidet rundt sjøfolk styrkes. Informasjonen om lovgiving og rettigheter for arbeidstakere på norske skip har vært mangelfull på Sjøfartsdirektoratets nettsider. Det har vi erkjent – og gjort noe med.
I tre dager har medlemmer i Paris MoU sittet samlet i Haugesund for å dele kunnskap og erfaringer slik at inspektørene har samme utgangspunkt når et fartøy som skal inspiseres.
Tirsdag 29. oktober inviterte Sjøfartsdirektoratet fagmiljøet og den maritime næringen til fagdag om begroing på skrog. Ny forskrift skal vurderes på nytt.
Navigér sidenummer på søk med piltastene. Trykk enter-tasten for å gå til side.