Sjøfartsdirektoratet advarer eiere av Dolmøy 230 Fisker produsert før 2017, etter gjentatte dødsulykker med båttypen. Eiere oppfordres til å kontrollere at kritiske svakheter i stabilitet og drenering er forsvarlig utbedret.
Sjøfartsdirektoratet har siden høsten 2023 arbeidet med en omfattende revisjon av emneplaner for kurs i vår portefølje. Nå er flere oppdaterte emneplaner publisert på våre nettsider. Som en del av dette arbeidet blir 21 av dagens emneplaner erstattet med IMO-modellkurs.
Én person omkom i forbindelse med arbeid på næringsfartøy de seks første månedene i 2025. Det er tre færre enn samme periode fjor. Antall hendelser er på samme nivå som fjoråret, men det har vært en økning i alvorlige hendelser som brann og grunnstøtinger.
I løpet av årets første seks måneder registrerte Sjøfartsdirektoratet åtte dødsulykker med fritidsfartøy i norske farvann. Totalt mistet ti personer livet i disse ulykkene. Det er en nedgang på fire omkomne sammenlignet med samme periode i fjor, da 14 personer omkom.
MASS Symposium var en stor suksess i IMO. Fagdagen om autonome skip ble ledet av Sjøfartsdirektoratet, og avholdt i forkant av det 110. møte i Maritime Safety Committee (MSC).
Hongkong-konvensjonen om sikker og miljømessig forsvarlig gjenvinning av skip trådte i kraft i dag, 26. juni 2025. Konvensjonen setter krav både til skip som skal sendes til gjenvinning og til selve gjenvinningsanleggene.
Som ein del av regjeringa sin maritime likestillingsstrategi har Sjøfartsdirektoratet gått gjennom regelverket for å gjere språket meir kjønnsnøytralt. Når høyringa no er ferdig, og ein har gått gjennom høyringssvara, har direktoratet no landa endringane som trer i kraft ved fastsetting i dag.
Med referanse til den alvorlige utviklingen i Midtøsten, utvider Sjøfartsdirektoratet området med forhøyet sikringsnivå, MARSEC/ISPS nivå 2, til følgende områder:
Visste du at for høy fart er en av de største risikoene når vi ferdes til sjøs? De siste fem årene har hele 18 dødsulykker med fritidsbåt hatt høy hastighet som en medvirkende årsak.
Sjøfartsdirektoratet har sendt et nytt forskriftsforslag om håndtering av begroing på skrog ut på høring. Formålet er å beskytte det norske marine økosystemet ved å hindre spredningen av fremmede arter via skip og flyttbare innretninger som ankommer norske farvann fra områder utenfor norsk økonomisk sone.
Det kan være mange årsaker til at et fartøy går på grunn, men manglende vakthold eller at navigatøren sovner på vakt, har vært gjentakende faktorer i flere hendelser den siste tiden.
Sjøfartsdirektoratet gjennomførte havnestatskontroll (Port State Control, PSC) om bord på skipet NCL Salten i Orkanger tirsdag kveld. Tidligere på dagen ble skipet dratt av grunn ved Byneset, der det hadde ligget siden grunnstøtingen torsdag 22. mai.
Under Maritim uke 2025 ser en nasjonal verneombudskonferanse for maritim næring dagens lys. Denne nysatsingen springer ut fra et konkret punkt i den nasjonale handlingsplanen for sjøsikkerhet – Nullvisjonen.
Autonome skip er en realitet, men et felles internasjonalt regelverk er fortsatt ikke på plass. Det ønsker Norge og Sjøfartsdirektoratet å sette søkelys på under et faglig arrangement i London.
2025-utgaven av spørreundersøkelsen Maritim sikkerhet er nå sendt ut til sjøfolk i den maritime næringen. Den bygger videre på tilsvarende undersøkelser i 2018, 2021 og 2023.
Det er nå klart at staten overtar kystradiotjenesten fra Telenor med virkning fra 1. januar 2026. Regjeringen har bestemt at Kystverket overtar den tekniske infrastrukturen, Sjøfartsdirektoratet overtar forvaltning av skipsradioregisteret og lisensordningen, mens Hovedredningssentralen overtar radiooperatørtjenesten.
Det var med sorg vi mottok årets første dødsbudskap fra et norsk næringsfartøy 21. februar. Sjøen er Norges farligste arbeidsplass. Særlig for fiskere, som Ole Peder Eikvik var.
Fjerntilsyn med passasjersertifikat (PS) frigjør både tid, kapasitet og ressurser til å prioritere uanmeldte tilsyn der risikoen er størst. Fra og med 1. april utføres dette ikke lenger med ombordtilsyn, men fra Sjøfartsdirektoratets eget fjerntilsynssenter.
Kravet om nullutslipp i verdensarvfjordene gjelder fra 1. januar 2026 for fartøyene med bruttotonnasje under 10 000. Sjøfartsdirektoratet har fastsatt regelverket på oppdrag fra Klima- og miljødepartementet (KLD).
Eit nytt og omfattande regelverk for å redusere klimagassutslepp frå internasjonal skipsfart blei fredag godkjent i FN sin internasjonale sjøfartsorganisasjon (IMO). Med dette tek verdssamfunnet eit stort steg mot meir berekraftig skipsfart.
Alf Tore Sørheim er i dag beskikket av Kongen i statsråd som direktør for Sjøfartsdirektoratet for en åremålsperiode på seks år. Han tiltrer stillingen umiddelbart.
Tallene for årets første kvartal er klar, og de er delte. Mens Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) viser en bekymringsfull utvikling, gir tallene for Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) grunn til større optimisme.
Sjøfartsdirektoratet tar et viktig skritt mot en mer moderne og bærekraftig framtid ved å slutte å sende ut plastkort for personlige sertifikater. Fra nå av vil alle sertifikater være tilgjengelige elektronisk gjennom appen «NMA Seafarer» og på «Min side sjøfolk».
Navigér sidenummer på søk med piltastene. Trykk enter-tasten for å gå til side.