I tre dager har medlemmer i Paris MoU sittet samlet i Haugesund for å dele kunnskap og erfaringer slik at inspektørene har samme utgangspunkt når et fartøy som skal inspiseres.
Tirsdag 29. oktober inviterte Sjøfartsdirektoratet fagmiljøet og den maritime næringen til fagdag om begroing på skrog. Ny forskrift skal vurderes på nytt.
Vi lanserer nye nettsider onsdag 23. oktober. Gi oss gjerne tilbakemelding om det er noko du saknar, eller om noko ikkje fungerer. Det viktigaste for oss er at alle kan finne fram til dei tenestene og informasjonen dei har behov for.
I løpet av våren og sommeren gjennomførte Sjøfartsdirektoratet uanmeldte tilsyn på over 100 fiskefartøy under 15 meter i Finnmark. Og det kan virke som om de yngste fiskerne har noe større fokus på sikkerhet enn den eldre garde.
Sjøfartsdirektoratet har fått i oppdrag fra Klima- og miljødepartementet om å fastsette krav om nullutslipp for turistskip- og ferger i verdensarvfjordene.
Altfor mange utsettes for mobbing og trakassering i den maritime næringen. Torsdag 28. november inviterer Sjøfartsdirektoratet igjen til seminar om årets fokusområde; psykososialt arbeidsmiljø.
Sjøfartsdirektoratet har mottatt dokumentasjon på at norskflaggede fiskefartøy drifter i farvann med høy konsentrasjon av drivis uten å være sertifisert for å drifte i slike områder.
Forrige helg var det igjen dessverre flere alvorlige fritidsbåtulykker som preget nyhetsbildet. Flere av ulykkene skjedde i mørket eller under nedsatt sikt.
Elektronisk signering av dokumenter til tinglysing hos Skipsregistrene vil fra 4. september skje via Posten.no. Løsningen erstatter signering via Altinn. Endringen vil gi en bedre tjeneste både for fritidsbåteiere, maritim næring og bankansatte. Stadig flere registreringer av fartøy skjer ved hjelp av digital innsending.
Sjøfartsdirektoratet har i dag sendt på høring forslag til regelverksendringer for gjennomføring av FuelEU Maritime-forordningen i norsk rett. Fristen for å komme med innspill er satt til 15. oktober.
Sjøfartsdirektoratet inviterer igjen til Åpen dag ved hovedkontoret i Haugesund. Det skjer mandag 23. september, på første dag av den nye storsatsingen Maritim uke.
EU har satt fristen til 31. august for å registrere overvåkingsplan i systemet THETIS-MRV. Sjøfartsdirektoratet oppfordrer alle rederier som har skip som vil omfattes av regelverket til å overholde denne fristen.
Medlemsmyndighetene i Tokyo og Paris Memorandum of Understanding (MoU) om havnestatskontroll lanserer i høst en felles konsentrert inspeksjonskampanje. Den vil pågå fra 1. september til 30. november, og rettes mot mannskapsløsninger og sjøfolks ansettelsesavtaler (MLC 2006).
I sommer besøker vi havner langs hele kysten for å slå av en sikkerhetsprat med båtfolket. Gjennom samtaler og dialog deler vi kunnskap om godt sjøvett, både i havna og på sjøen. Med sommeren som høysesong for drukningsulykker, er det ekstra viktig at man tenker gjennom sikkerheten og stiller godt forberedt.
Tre personer omkom i forbindelse med arbeid på næringsfartøy de seks første månedene i 2024. Det er like mange som i samme periode i 2023. Både antall person- og skipsulykker har imidlertid gått ned.
I løpet av første halvår av 2024 registrerte Sjøfartsdirektoratet 13 dødsulykker, og totalt 14 omkomne, i forbindelse med bruk av fritidsfartøy i norske farvann. Det er en økning på tre personer sammenlignet med fjoråret, da 11 personer omkom første halvår.
Regjeringen innfører begrensninger på hvor lenge og hvor russiske fiskefartøy får ligge til kai i Tromsø, Båtsfjord og Kirkenes. Disse er de eneste tre havnene som fortsatt er delvis åpne for russiske fiskefartøy.
Nær 1 av 4 dødsulykker på sjøen skjer i skumringen eller i mørket, viser tall fra Sjøfartsdirektoratet. I 2019 mistet William (30) livet etter å ha kjørt på et skjær.
Informasjon og veiledning rettes til alle som håndterer kjemikalier, og som kan utgjøre og representere en risiko for de som er om bord. Alle skal gjøres kjent med hensyn en skal ta til kjemikalier, og ha kunnskap om alle kjemikaliene tilgjengelig og kjent på arbeidsspråket om bord. Dette gjelder om kjemikaliene er last, eller på annen måte blir brukt og håndtert av de som er om bord.