Hopp til hovedinnhold

Læring av hendelser

  • Utslipp under bunkring og intern transfer av drivstoff

    Hvert eneste år får Sjøfartsdirektoratet dessverre flere rapporter der bunkring, eller intern transfer av drivstoff, har ført til lekkasje til sjø.

  • Mindre arbeidsbåt på grunn i kjent farvann

    En mindre arbeidsbåt grunnstøtte på et umerket skjær langs den daglige ruten mellom landbase og anlegg. Hendelsen skjedde i dagslys, med høy vannstand og rolig sjø.

  • Vinter om bord

    Vinteren på sjøen kan være utfordrende, og det er ikke bare på land vi må være oppmerksomme på forholdene. Sjøfartsdirektoratet får ofte rapporter om ulykker hvor sjøfolk har skadet seg på grunn av vinterværet. Heldigvis er det flere enkle tiltak som kan bidra til færre skader og sykefravær.

  • Brovakt på fiskefartøy

    Ved innrapportering av hendelser ser Sjøfartsdirektoratet ofte at direkte årsak kan være mangelfullt vakthold på bro.

  • Sikker operasjon av løfteinnretninger

    Sjøfartsdirektoratet har i senere år mottatt flere meldinger om alvorlige ulykker i forbindelse med løfteoperasjoner om bord i fiskefartøy. Ulykkene har resultert i flere alvorlige klemskader og i to tilfeller har personer mistet livet.

  • Person kom i klem da not falt ned

    I forbindelse med utsetting av not på et oppdrettsanlegg fikk en person nota over seg.

  • Slag av kjetting – strekktesting av ankerline

    I forbindelse med fortøyningsoperasjon på et oppdrettsanlegg, ble en matros skadet etter å ha fått et slag av en kjetting under låring.

  • Prioritering av forebyggende tiltak etter en ulykke - læring av hendelser

    Om bord på et større havgående fiskefartøy skulle maskinisten reparere et transportbånd mellom fabrikkdekk og lasterom. Tilkomst til drivverkkjedet, som hadde behov for reparasjon, var trang og vanskelig. I tillegg holdt lasterommet en temperatur på -30 grader.

  • Ulykke, nestenulykke, eller akutt sykdom om bord - læring av hendelser

    I denne “Læring av hendelser” vil vi gi et eksempel på hva du bør ha klart, dersom det er en hendelse om bord. Tilpass dette til eget fartøy og drift, som en del av sikkerhetsstyringssystemet.

  • Se og bli sett – læring av hendelser

    Når man seiler på sjøen i mørke eller ved nedsatt sikt, blir seilasen mer utfordrende enn i dagslys og fint vær. Hva kan man gjøre for å bedre sikkerheten?

Navigér sidenummer på søk med piltastene. Trykk enter-tasten for å gå til side.