En mindre arbeidsbåt grunnstøtte på et umerket skjær langs den daglige ruten mellom landbase og anlegg. Hendelsen skjedde i dagslys, med høy vannstand og rolig sjø.
Vinteren på sjøen kan være utfordrende, og det er ikke bare på land vi må være oppmerksomme på forholdene. Sjøfartsdirektoratet får ofte rapporter om ulykker hvor sjøfolk har skadet seg på grunn av vinterværet. Heldigvis er det flere enkle tiltak som kan bidra til færre skader og sykefravær.
Sjøfartsdirektoratet har i senere år mottatt flere meldinger om alvorlige ulykker i forbindelse med løfteoperasjoner om bord i fiskefartøy. Ulykkene har resultert i flere alvorlige klemskader og i to tilfeller har personer mistet livet.
Om bord på et større havgående fiskefartøy skulle maskinisten reparere et transportbånd mellom fabrikkdekk og lasterom. Tilkomst til drivverkkjedet, som hadde behov for reparasjon, var trang og vanskelig. I tillegg holdt lasterommet en temperatur på -30 grader.
I denne “Læring av hendelser” vil vi gi et eksempel på hva du bør ha klart, dersom det er en hendelse om bord. Tilpass dette til eget fartøy og drift, som en del av sikkerhetsstyringssystemet.
Når man seiler på sjøen i mørke eller ved nedsatt sikt, blir seilasen mer utfordrende enn i dagslys og fint vær. Hva kan man gjøre for å bedre sikkerheten?
Navigér sidenummer på søk med piltastene. Trykk enter-tasten for å gå til side.