Vinteren på sjøen kan være utfordrende, og det er ikke bare på land vi må være oppmerksomme på forholdene. Sjøfartsdirektoratet får ofte rapporter om ulykker hvor sjøfolk har skadet seg på grunn av vinterværet. Heldigvis er det flere enkle tiltak som kan bidra til færre skader og sykefravær.
Sjøfartsdirektoratet har i senere år mottatt flere meldinger om alvorlige ulykker i forbindelse med løfteoperasjoner om bord i fiskefartøy. Ulykkene har resultert i flere alvorlige klemskader og i to tilfeller har personer mistet livet.
Om bord på et større havgående fiskefartøy skulle maskinisten reparere et transportbånd mellom fabrikkdekk og lasterom. Tilkomst til drivverkkjedet, som hadde behov for reparasjon, var trang og vanskelig. I tillegg holdt lasterommet en temperatur på -30 grader.
I denne “Læring av hendelser” vil vi gi et eksempel på hva du bør ha klart, dersom det er en hendelse om bord. Tilpass dette til eget fartøy og drift, som en del av sikkerhetsstyringssystemet.
Når man seiler på sjøen i mørke eller ved nedsatt sikt, blir seilasen mer utfordrende enn i dagslys og fint vær. Hva kan man gjøre for å bedre sikkerheten?
En fisker kom uskadd fra det da han fikk foten i klem mellom endetau og dregg under en normal arbeidsoperasjon. Han skulle kaste ut en ende på ei fiskeline, men plasserte foten på feil sted.
Om bord i et fartøy eksploderte et startbatteri til en hjelpemotor. Batteriene om bord var kjøpt inn som vedlikeholdsfrie, og lå inne med en bytte-intervall på 5 år i fartøyets vedlikeholdssystem.
Navigér sidenummer på søk med piltastene. Trykk enter-tasten for å gå til side.