Hopp til hovedinnhold

Informasjon om D6

  • D6 sertifikatet utstedes kun digitalt. Logg inn på «min side» eller laste ned appen NMA Seafarer for å se sertifikatet ditt.

    Her finner du også kvitteringen din ved å logge inn på «min side sjøfolk».

    Velg «søknadsstatus» og «last ned kvittering»

  • Fartstid må være opptjent på dekk om bord på lasteskip, passasjerskip eller fiskefartøy med største lengde 8 meter eller mer. Hvis du ikke har tilstrekkelig fartstid så kan du gjennomføre praktisk prøve.

    Fartstid opptjent på fartøy driftet under regelverket for fartøy med 12 passasjerer eller mindre kan ikke godkjennes ved førstegangssøknad, med mindre fartøyet er registrert som lasteskip og er mellom 8 – 15 meter.

    Hvordan skrive fartstid finner en her: Fartstid 

    • D6 (førerrettighet under 15 meter)
    • D6 (førerrettighet under 24 meter). Du kan søke direkte på dette sertifikatet hvis du har 12 måneders fartstid som fører eller styrmann på lasteskip med lengde på mellom 8 og 15 meter der fartstid er opptjent før D6 ble sertifikatpliktig (1. januar 2024).
    • D6 (begrenset) ble utstedt på overgangsordning for de som hadde tilstrekkelig arbeidserfaring og ingen vitnemål til D6. Det er nå kun mulig å søke fornyelse av D6 (begrenset). Du kan ikke søke høyere sertifikat på grunnlag av D6 (begrenset).
  • Vitnemål til D6 skal være utstedt av en kurstilbyder som er godkjent av sjøfartsdirektoratet.
    Du finner godkjente kurssenter her.

  • Dette skjemaet skal brukes ved gjennomføring av praktisk prøve. Husk at praktisk prøve må gjennomføres på lasteskip.

    Praktisk prøve gjennomføres sammen med godkjent assessor. En assessor er en person som er innehaver av kvalifikasjonsbevis for assessor og har enten minimum gyldig D6-sertifikat, eller kan dokumentere å være lærer i alle STCW-konvensjonsfag relevante for bedømmelsen.

    Assessor finner informasjon om gjennomføring og registrering av praktisk prøve her.

  • Emneplanen til dekksoffiser klasse 6 har emner som omhandler bruken av elektroniske godkjente kart, men opplæringen oppfyller ikke kravet til ECDIS. Skal du om bord på fartøy med godkjent ECDIS, må du ha eget godkjent ECDIS-kurs.

    Du kan seile med ditt D6-sertifikat på fartøy utstyrt med for eksempel Coastal E fordi dette er ikke ECDIS.

  • Du finner godkjente sjømannsleger her. Helseerklæring for fritidsskippersertifikat (D5L) er ikke gyldig for søknad om D6-sertifikat.

    Uten gyldig helseerklæring vil heller ikke D6-sertifikatet ditt være gyldig.

    En helseerklæring er gyldig i inntil 2 år og må fornyes dersom du er avhengig av å bruke D6-sertifikatet i ditt arbeid.

    Har du begrensninger i helseerklæringen din, må du følge disse selv om du har gyldig D6-sertifikat. Begrensningene i helseerklæringen vil ikke vise i D6-sertifikatet ditt.

    Dersom du ikke oppfyller kravene til for eksempel syn i helseerklæringen finner du mer informasjon om hva du kan gjøre her

  • Du må minimum inneha sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip. Kurset har en varighet på minimum 35 timer.

    Du kan også bruke disse: 

    • Grunnleggende sikkerhetsopplæring
    • Sikkerhetsopplæring for fiskere (maks 5 år fra utstedt dato)
    • Videregående sikkerhetsopplæring.
    • Sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip


    Du finner godkjente kurssenter her.

    Du finner mer informasjon om sikkerhetskurs her.

  • Utløpsdato i sertifikatet blir satt lik som utløpsdatoen på sikkerhetskurset. Har du sikkerhetsopplæring for fiskere vil utløpsdato på sertifikatet ditt bli satt fem år fra utstedtdato på sikkerhetskurset.

  • Du må ha minimum SRC sertifikat som er utstedt etter 2002. Du kan også ha gyldig ROC-/GOC-sertifikat. Radiosertifikat må du søke om hos Telenor Kystradio.  

  • Skipsfører/kaptein er den som har den øverste myndighet om bord.

    Hvem dette er skal være avklart til enhver tid så lenge båten er i drift.

  • Ansatte som ikke har kompetansebevis for kran, ankerhåndtering eller slep kan ikke være skipsfører under slike operasjoner om bord lasteskip/arbeidsbåter under 24 m.

     

    Skal en kun gå med fartøyet fra A til B er det ikke krav om at skipsfører har kompetansebevis for ankerhåndtering og/eller slep når fartøyet ikke deltar i eller utfører slike operasjoner.

     

    Det er opp til arbeidsgiver/rederi å påse at de ansatte har kurs/sertifikat/opplæring etc. i henhold til regelverket, f.eks. hvor mange som behøver kompetansebevis for bruk av kran, ankerhåndtering og/eller slep.

     

    Dette må sees i sammenheng med hvor ofte slike operasjoner blir utført og hva som er mest praktisk med tanke på personell om bord. 

  • Rederiet har blant annet ansvar for at de som har sitt arbeid om bord på norske skip oppfyller kravene til kvalifikasjoner som følger av lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven) § 16 og forskrift 22. desember 2011 nr. 1523 om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk (kvalifikasjonsforskriften).

     

    «Rederi» er definert i skipssikkerhetsloven § 4. Skipssikkerhetsloven § 4 bestemmer at skipets eier regnes som rederi når skipet ikke har sikkerhetsstyringssertifikat, som blant annet er tilfelle for redningsfartøy med bruttotonnasje under 500. (Begrepet «skip» er forklart i forarbeidene til skipssikkerhetsloven, hvor det står at «Det skal være snakk om en flytende innretning med flyteevne. Innretningen må være beregnet på og være i stand til å bevege seg på eller gjennom vannet.», jf. NOU 2005: 14 punkt 7.1.3.2.) 

     

    Avinor regnes derfor som rederi når de eier redningsfartøy, og begrepet «rederi» skal forstås på samme måte når det brukes i kvalifikasjonsforskriften fordi forskriften er hjemlet i skipssikkerhetsloven.

  • Lastefartøy under 8 meter
     

    • Fører sertifikatkrav:  ingen (Vi anbefaler at vedkommende har båtførerprøven)

    • Helseattest: det stilles ikke krav om helseattest fra oss men, rederiets/ arbeidsgiver skal anse at vedkommende er i helsemessig tilstand.

    • Sikkerhetskurs: minst sikkerhetskurs for sjøfolk på mindre skip.