Hopp til hovedinnhold
To personer står ved siden av hverandre med vintersolnegang i bakgrunnen.
SMIL: De kaller det en skikkelig gladsak for den maritime næringen, sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim og seniorrådgiver Tove Aarekol i avdeling for Inspeksjon, revisjon og beredskap i Sjøfartsdirektoratet.   Foto: Eivind Kallevik

CLB- og CLC-søknad forenkles

Sjøfartsdirektoratet og forsikringsselskapet Gard AS har fullført et pilotprosjekt som gir en enklere søknadsprosess for rederiene. Forsikringsbevis og sertifikat kan nå fornyes samtidig.

CLB/CLC: Gjennom sin kundeportal tilbyr Gard nå en løsning hvor man kan bestille fornying av forsikringsbevis, og samtidig søke om å få utstedt forsikringssertifikat fra Sjøfartsdirektoratet.

– Løsningen er utviklet med kundens behov i sentrum, og vi tror den maritime næringen vil ha god nytte av den. Dette er et resultat av en felles satsing på digitalisering. Rederiene får en enklere og mer effektiv søknadsprosess, ettersom forsikringsbevis og sertifikat kan fornyes samtidig, sier sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim.

Slik ser det ut inne i kundeportalen til Gard.   Foto: Skjermgrabb.

Slik fungerer det 

Kort tid etter bestilling vil sertifikatet bli sendt til e-postadressen søkeren registrerer i kundeportalen hos Gard. Så fort sertifikatet blir gyldig, vil det også være tilgjengelig på «Min side fartøy».

– Dette er foreløpig et tilbud til kunder hos Gard som skal fornye eksisterende forsikringsavtaler. Sjøfartsdirektoratet håper å utvide løsningen, og at flere forsikringsselskaper vil tilby denne til sine kunder etter hvert, sier seniorrådgiver Tove Aarekol i underavdeling Inspeksjon, revisjon og beredskap.

For mer informasjon eller veiledning, ta kontakt med Sjøfartsdirektoratet på post@sdir.no.