
Lanserer Nasjonal handlingsplan for sjøsikkerhet
Tirsdag 17. desember presenterte Sjøfartsdirektoratet Nasjonal handlingsplan for sjøsikkerhet. Handlingsplanen er den første av sitt slag, og inneholder 70 tiltak som skal bidra til å redusere antall alvorlige ulykker på sjøen.
NASJONAL HANDLINGSPLAN FOR SJØSIKKERHET:
– Det langsiktige målet er at ingen skal miste livet eller bli hardt skadd når de jobber eller ferdes på havet, i tråd med Stortingets enstemmig vedtatte nullvisjon. Handlingsplanen blir et felles, og helhetlig, løft for sikkerheten til både fritidsbåtbrukere og arbeidstakere på sjøen, sier konstituert sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim.
Handlingsplanen er et samarbeidsprosjekt mellom Sjøfartsdirektoratet, Kystverket, Fiskeridirektoratet, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og politiet. Tiltakene er utviklet i tett dialog med representanter for organisasjoner og bedrifter som representerer bredden av sektoren.
– Vi er glade for det gode samarbeidet som har vært mellom myndighetene og ulike representanter for næringen, og ser frem til fortsatt god dialog når tiltakene skal gjennomføres, sier Sørheim.
Av tiltak som skal gjennomføres i handlingsplanperioden (fem år), nevnes:
- innføring av krav til nødstopp av fartøy og varsling ved fall til sjø
- tiltak for økt bruk av sikkerhetsliner og annet verneutstyr
- gjennomgang av rammevilkår og hvordan ulike regelverk kan bidra til å ivareta sikkerhet
- styrking og prioritering av tilsynsvirksomhet
- gjennomgang av kompetansekrav
For fritidsfartøy anbefaler handlingsplanen i tillegg:
- en reduksjon i promillegrensen på sjøen
- revisjon av småbåtloven
- gjennomgang av kompetansekrav med vurdering av praktisk del av båtførerprøven
- fokus på trygge småbåthavner
- muligheter for å ivareta personsikkerhet gjennom påmelding til hummerfiske
- økt kontroll og veiledning for virksomheter som leier ut fritidsfartøy

Sørheim legger til at det er et omfattende arbeid som skal gjøres for å få gjennomført tiltakene de neste fem årene.
– Vi har tro på at det godt forankrede og kunnskapsbaserte arbeidet som ligger til grunn, gir oss et godt utgangspunkt og mulighet til å prioritere innsatsen vår fremover, sier han.
Handlingsplanen inneholder også tiltak fra aktører utover de statlige etatene som er nevnt. Blant annet har Redningsselskapet, Flyte, Av-og-til og Sjømannsforbundet meldt inn tiltak. Sørheim gir uttrykk for at de har vært opptatt av å utfordre både seg selv, men også de ulike samarbeidspartnerne våre i næringen til å forplikte seg til å gjennomføre egne tiltak.
– Vi åpner også for å ta inn nye aktører og tiltak i handlingsplanen underveis, og utfordrer alle som kan bidra til økt sikkerhet på sjøen til å ta kontakt, avslutter Sørheim.
Nasjonal handlingsplan for sjøsikkerhet starter formelt 1. januar 2025. Handlingsplanen kan leses i sin helhet på nettsidene til Sjøfartsdirektoratet.