Hopp til hovedinnhold
Illustrasjonsfoto   Foto: Russel P Balolot, fotokonkurransen for sjøfolk 2018

Forsinkelse for FuelEU i Norge

På grunn av forsinkelser i prosessen med å innlemme FuelEU Maritime-forordningen i EØS-avtalen er det lite sannsynlig at dette vil skje innen 1. januar 2025. Dette betyr også at den norske forskriften ikke kan fastsettes før årsskiftet.

–  Vi har arbeidet målrettet for at regelverket skulle tre i kraft i Norge fra 1. januar 2025. Norsk regelverk er klart til å fastsettes, men kan først tre i kraft etter vi har fått en EØS-komitébeslutning om dette, sier konstituert sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. 

EØS-prosessen består av flere trinn, og forsinkelser kan derfor oppstå. Fra norsk side jobbes det for at EØS-komiteen beslutning skal fattes så raskt som mulig. Likevel ser det nå ut til at det ikke vil være mulig å få dette til tidsnok til at den kan tre i kraft innen 1. januar 2025. 

Vedtatt i 2023

Forordning (EU) 2023/1805 om bruk av fornybar og lavkarbondrivstoff for maritim transport (FuelEU Maritime) ble vedtatt av EU 13. september 2023. Forordningen består av et felles EU-rammeverk for å sikre økt bruk av alternative energikilder i skipsfarten, og hovedkravene trer i kraft i EU fra 1. januar 2025. 

Sjøfartsdirektoratet har tidligere oppfordret alle rederier som omfattes av regelverket, til å forholde seg til EU-fristene knyttet til utarbeidelse av en FuelEU-overvåkingsplan. Vi oppfordrer fortsatt til å utarbeide slike planer før regelverket gjennomføres i Norge. 

Sjøfartsdirektoratet har arbeidet med sikte på at regelverket også skulle tre i kraft i Norge fra 1. januar 2025, og regelverksendringer var på høring fra 23. august til 29. oktober 2024.

Blir ansett som tredjelandshavner

Slik Sjøfartsdirektoratet vurderer det, innebærer denne forsinkelsen at norske og islandske havner fra 1. januar 2025 og frem til innlemmelsen i EØS-avtalen vil bli betraktet som tredjelandshavner i FuelEU-sammenheng.  

– Det vil si at i denne perioden skal kun halvparten av energien som brukes mellom en anløpshavn i Norge/Island og en anløpshavn i EU telle med i FuelEU-regnskapet. Energien brukt på reiser innad i Norge eller mellom Norge og ikke-EU-land i denne perioden vil ikke telles med i FuelEU-regnskapet, sier Marte Hustveit Hauge, som er seniorrådgiver i Avdeling for regelverk og internasjonalt arbeid. 

I denne forbindelse er det viktig å sikre at reiser til, fra og innad i Norge og Island behandles likt av alle rederier, verifikatører og administrerende stater. Sjøfartsdirektoratet har derfor vært i kontakt med EU-kommisjonen, som vurderer å publisere informasjon om dette på sine nettsider og direkte til verifikatørene. 

Næringen er bekymret

Næringen har uttrykt bekymring over forsinkelsen i innlemmelsen av FuelEU Maritime i EØS-avtalen. Flere aktører har påpekt at det er viktig å få klarhet i hvordan forsinkelsen vil påvirke deres operasjoner. 

– Vi har forståelse for at det oppleves vanskelig for enkelte aktører at det nå går mot en forsinkelse, men vi kan forsikre om at vi i direktoratet gjør vårt ytterste for å informere de som er nærmere beslutningsprosessen, om at dette haster, sier Sørheim.