Hopp til hovedinnhold
Se videointervju med Bente Sjo, og sønnen hennes Torstein lenger nede i saken. De opplevde dramaet på nært hold da mor falt i sjøen mellom brygge og båt.   Foto: Chris Wilhelmsen

42 omkom i norske havner – enkle grep kan redde liv

Over 40 personer har mistet livet etter å ha falt i sjøen fra fortøyde fritidsbåter de siste fem årene. Mange av ulykkene kunne vært unngått med enkle sikkerhetstiltak, mener Kystverket og Sjøfartsdirektoratet.

Nå går de to etatene ut med viktige råd for bedre sikkerhet i havn, spesielt til alle med ansvar for brygger og kaier. 

De siste fem årene har totalt 143 mennesker omkommet i ulykker relatert til bruk av fritidsfartøy.   

Se intervju med Bente Sjo og sønnen hennes Torstein, som selv opplevde dramaet på nært hold da mor falt i sjøen mellom brygge og båt.

Hele 42 av disse skyldes fall til sjø mens båten var fortøyd, viser tall fra Sjøfartsdirektoratet. 

Om vinteren blir det ofte isete og ekstra glatt på brygger og kaianlegg. Det er fort gjort å skli eller tråkke feil – da er det livsviktig at riktig utstyr er på plass dersom en ulykke skulle skje.  

Det kalde vannet lammer kroppen raskt og din evne til å berge deg selv svekkes dramatisk i løpet av bare få minutter.  

– Er du er alene og ramler i sjøen nå om vinteren, har du svært kort tid å redde deg selv før det blir en alvorlig ulykke, sier kystdirektør Einar Vik Arset i Kystverket og understreker at det derfor er viktig at det er mulig å komme seg raskt på land. 

Enkle tiltak gjør havna tryggere 

Heldigvis kan alle havner gjøres tryggere med ganske små tiltak.KystverketogSjøfartsdirektoratethar sammen laget en liste med tips for alle med ansvar for kaier og bryggeanlegg.  

Noe av det viktigste er å ha nok leidere som stikker dypt ned i vannet, redningsbøyer og god belysning, samt å fjerne rot og gjenstander folk kan snuble i.  

– Det er viktig at de som legger til rette for bruk av kai- og bryggeanleggene har et bevisst forhold til sikkerhet og forebygging av ulykker. Det kan være for eksempel kommuner, båtforeninger, styret i sameier, velforeninger eller privatpersoner, sier konstituert sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. 

Bruk av flyteutstyr kunne med stor sannsynlighet ha reddet flere av dem som har omkommet i denne typen havneulykker. Av de 42 som omkom mens båten var fortøyd, var det kun to som hadde på seg redningsvest eller annet flyteutstyr. Kystverket og Sjøfartsdirektoratet presiserer derfor at vesten bør tas på så tidlig som mulig.  

– Et godt råd er å ta på seg vest FØR du går ut på kaia. Dette er spesielt viktig dersom du er alene, understreker Sørheim.  

Låner ut vester – gratis 

Et eksempel på godt forebyggende arbeid er en båtforening i Kvæfjord, som har bestemt at alle må ha flytevest når de oppholder seg i havna, og har i tillegg satt opp et skap med vester til utlån.   

 – Dette er et flott eksempel og vil garantert gjøre havna tryggere. Vi håper andre vil la seg inspirere og gjøre lignende tiltak.  

– Det er også både tryggere og kjekkere å være flere. Skal du ordne noe i havna, ta gjerne med en venn, foreslår de to direktørene.  

Våre tips for å sikre havna 

Hva er risikofaktorene? Området bør kartlegges med tanke på sikkerhet. Noen av spørsmålene en slik kartlegging kan inneholde er:  

  • Er det nok leidere i området? Å komme seg på land etter et ikke planlagt fall i sjøen er vanskeligere enn mange tror.  
  • Er leiderne i god stand og stikker de dypt nok i sjøen (også ved lavvann)?  
  • Er det redningsbøyer eller lignende tilgjengelig?  
  • Er det områder i havna som burde vært bedre belyst?  
  • Er det områder i havna som kunne hatt gjerder, rekkverk eller andre sikringer?  
  • Er det god orden på brygga slik at man unngår å snuble i utstyr, fortøyninger eller løse deler?  
  • Gjennomføres det tiltak for å sørge for at det ikke er glatt? Grønske, snø eller is øker risikoen for fall betydelig.  
  • Er det gangveier som kan gjøres mindre bratte eller utstyres med stegtrinn?  

Snakk om sikkerhet i havna 

Peter L. Larsen, leder for Utvalg Båt & Samfunn i Norges Seilforbund, ønsker trygge havner og forteller at de har havnesikkerhet høyt på agendaen.  

– Selv om noen båthavner tar sikkerheten på alvor, er det fremdeles for mange båthavner som mangler viktig sikkerhetsutstyr, for eksempel gode leidere som stikker dypt i sjøen, påpeker han.  

Larsen mener at enkle målrettede tiltak kan gjøre en forskjell og er glad for at også myndighetene vil bidra i informasjonsarbeidet.  

– Vi ønsker trygge havner for alle båtfolk og samarbeider mer enn gjerne med å utarbeide og spre informasjon til båtfolket.