
Utslipp under bunkring og intern transfer av drivstoff
Hvert eneste år får Sjøfartsdirektoratet dessverre flere rapporter der bunkring, eller intern transfer av drivstoff, har ført til lekkasje til sjø.
Det er ikke alltid de største mengdene i hvert utslipp, men i et havneområde eller på en badestrand, kan selv små utslipp gjøre stor skade. Utslipp av olje, diesel og andre stoff, gjør skade på naturen, og vil påvirker alger, planter, fisk, fugler og dyr.
Hva har skjedd?
Et utvalg blant alt som har blitt rapportert:
- Under intern transfer av diesel ble det overfylling på en tank, og estimert 50 liter diesel som gikk til sjø.
- Under fylling av diesel ble det fylt med for høyt fylle-trykk. Dette resulterte i at diesel kom ut lufting, og estimert mengde til sjø: 20 - 30 liter.
- Etter bunkring vart det litt søl på dekk, som en mente det var kontroll på. Det viste seg så at noe diesel hadde kommet ut av luftingen på båtdekk. Har ingen måling på det som ble sluppet ut til sjø, men vil anta at det kan dreie seg om mellom 20-50 liter.
- Under fylling av dagtank på spyleflåte ble det overbunkret, ca. 50 liter diesel.
- Overbunkring av 300 liter diesel under bunkring av lasteskip, absorbenter er lagt ut, og brannvesenet er på vei. Politi og IUA er informert om hendelsen.
- Under transfer av diesel om bord, fikk de overfylling og det gikk ca. 20-40 liter på sjøen.
- Fartøyet overbunkret ved kai, estimert 100-150 liter til sjø. Bunkringen skjedde fra tankbil. Kystverket ble varslet og brannvesen er på vei.
- Holdt på med ROV-oppdrag og skulle fylle dagtanken. Grunnet menneskelig svikt havnet cirka 50 liter på sjøen.
- Under fylling av diesel ved havn overfyltes drivstofftank, og drivstoff kom opp og ut luftingen. Når slange skulle kobles av for å avslutte fyllingen, ble det undertrykk i drivstofftank, som førte til at mer drivstoff sprutet ut av tank. Estimeres til rundt 30 liter som havnet på sjø.
- På grunn av en mulig feil på peilesystem for dieseltank, ble det bunkret for mye biodiesel (helt full tank). Dette medførte til at diesel kom ut avluftingsrøret på dekk etter at fartøyet kom i bevegelse etter avgang kai. Det antas at cirka 15 liter biodiesel gikk på sjøen gjennom dreneringsrør på dekk.
- Opplyser at i forbindelse med transfer av diesel til dagtank, kom det diesel på dekk og til sjø. Foreløpig estimat inntil 1 000 liter. Havn og lokalt brannvesen informert og til stede.
Listen inneholder ikke alle registrerte utslipp i 2024, men det illustrerer omfanget. Vi har også fått innrapportert nye utslipp i 2025.
Hvorfor får vi utslipp?
Hvert utslipp har sine årsaker. Det kan være feil ved avlesning av nivå på tank, manglende overvåkning av fylling/transfer, teknisk ved feil ved nivåmåler, opparbeidet trykk på tank, slangebrudd, eller annet.
Alle fartøy skal ha egne bunkringsprosedyrer for å sikre at en ikke får utslipp. Det skal også foreligge plan for hva en skal gjøre dersom noe går galt, og ved fare for utslipp til sjø.
Tiltak om bord vil være å begrense og ta hånd om eventuelle utslipp med SOPEP*-utstyr (Shipboard Oil Pollution Emergency Plan). Ligger fartøyet ved kai eller i en havn, vil det også være mulig å få hjelp fra havnevesen og kommunen. Husk alltid å melde fra om utslipp til relevante myndigheter.
Råd
Dersom en har gode prosedyrer og innarbeidede rutiner om bord, og følger disse, vil det for det meste gå bra. Listen under er ikke utfyllende:
Før, under og når bunkring eller transfer av olje eller diesel skjer;
- Se til at utstyr er intakt, koblinger og rør mm
- Sjekk hvor mye plass det er på tank/system, og må det toppes helt opp?
- Ha kontinuerlig overvåkning av bunkring- og transferprosessen
- Følg med på tanknivå, før og under fylling
- Ha gode stopp-rutiner, og nødstopp av fylling
- Vit hvor SOPEP-utstyr er plassert, og hvordan dette skal brukes
- Ha kontroll på kontaktinformasjon til eksterne som kan hjelpe, dersom en er uheldig
- Ha god kommunikasjon med de som er om bord, og eksterne på tankanlegg, bil eller båt
Lenker
-
- Forurensningsloven
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-03-13-6 -
Forskrift om miljømessig sikkerhet for skip og flyttbare innretninger
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-05-30-488 -
KS-0804BE IOPP Oljeforurensing - Årlig, Mellomliggende, Fornyelsesinspeksjon (versjon 28.4.2023)
https://www.sdir.no/siteassets/skjema/ks-0804be-iopp-oljeforurensing---arlig-mellomliggende-fornyelsesinspeksjon.pdf -
KS-0803BE IOPP Check list for Oil Pollution - Initial survey (versjon 28.04.2023)
https://www.sdir.no/siteassets/skjema/ks-0803be-iopp-check-list-for-oil-pollution---initial-survey.pdf -
KS-0816B Kampanjesjekkliste miljø 2019 (versjon 05.06.2019)
https://www.sdir.no/contentassets/9b0844358d0c4fc5a4267856907e252a/kampanjesjekkliste-2019.pdf -
Shipboard Marine Pollution Emergency Plans
https://www.imo.org/en/OurWork/Environment/Pages/Shipboard-Marine-Pollution-Emergency-Plans.aspx -
Risiko-vurdering med fokus på risikostyring og ledelse
https://www.sdir.no/contentassets/21fc0d8f23cf436484b8aed4a8bacc33/risikovurdering2021.pdf -
Varsle om akutt forurensning (Kystverket)
https://www.kystverket.no/varsle-oss/forurensning/
- Forurensningsloven
*SOPEP (Shipboard Oil Pollution Emergency Plan):
Beredskapsplan for oljeforurensning, MARPOL, vedl. I, regel 37. Oljetankskip på 150 bruttotonn og over, og andre skip på 400 bruttotonn og over, skal ha godkjent beredskapsplan om bord.