
Ulykke, nestenulykke, eller akutt sykdom om bord - læring av hendelser
I denne “Læring av hendelser” vil vi gi et eksempel på hva du bør ha klart, dersom det er en hendelse om bord. Tilpass dette til eget fartøy og drift, som en del av sikkerhetsstyringssystemet.
LÆRING AV HENDELSER: Først må du vurdere alvoret i hendelsen. Sørg for å prioritere med tanke på liv, helse, miljø og materielle verdier.
- Hva har skjedd: kort beskrivelse av hendelsen
- Hvor befinner fartøyet seg - posisjon/sted: AIS-data, eller annen stedsangivelse
- Hvor mange personer er om bord: antall
- Hvor mange er skadet: antall
- Trenger noen førstehjelp/medisinsk assistanse: ja/nei - antall
- Er det miljøutslipp, eller fare for akutt forurensning: utslipp type/mengde
- Er det skade på fartøy: skrogskade, lekkasje, tap av fremdrift, etc.
- Behov for assistanse: ja/nei
Ved behov for assistanse og hjelp, opprett kontakt med Kystradio på VHF, eller telefon, så snart som mulig.
Eksterne ressurser
- Kystradio (VHF ch16/DSC)
- Nødnummer tlf: 112
- Varsle assistansebehov tlf: 120
Kystradio har døgnkontinuerlig operativt ansvar for kystradiotjenesten og Norges Maritime Nødnett. Kystradiooperatørene er trent i å motta nød- og assistansemeldinger fra sjøfarende, og formidler meldinger til koordinerende redningssentraler.
Personskade/sykdom
- Radio Medico - legevakten til sjøs. Vakttelefon: 51 68 36 01
Radio Medico er Norges telemedisinske legevakttilbud for sjøfolk. Tjenesten er tilgjengelig 24/7, og er gratis for alle sjøfolk.
Miljøhendelse
Dersom du oppdager akutt forurensning, plikter du å varsle dette på nødnummer 110 (brannvesenet). Er fartøyer til havs varsles nærmeste kystradio eller Hovedredningssentralen (HRS).
Kommunal beredskap (brannvesenet) og lokalt havnevesen bistår fartøy lokalt.
- Politi: 112
En ulykke på eller med skip håndteres i dag likt som andre typer ulykker, og etterforskningsansvaret ligger hos det enkelte politidistrikt.
- Ambulanse: 113
- Sjøfartsdirektoratet: 52 74 50 00
Rapport, KS-0197 sendes innen 72 timer
Sjøfartsdirektoratets vakttelefon er døgnbemannet alle dager, hele året for rapportering av ulykker, hendelser til sjøs og saker som ikke kan løses i ordinær kontortid.
Når Sjøfartsdirektoratet mottar melding om sjøulykke og andre hendelser, informeres også Statens havarikommisjon, og tilsynsaktivitet vurderes.
- Godkjente foretak (GF) finner du på denne siden
Fartøy som er underlagt GF, skal kontakte et GF når det gjelder kontroll etter havari, skade eller mangler som krever dette. - Klasseselskap: Anerkjente klasseselskap
Fartøy som har klasse, kontakter klasseselskap med tanke på fartøyets sjødyktighet og klassegodkjenning etter ulykke.