Hopp til hovedinnhold
Bildet er kun ment som illustrasjon, og er ikke direkte koblet til den omtalte hendelsen.   Foto: Birthe Lill Eskevik

Mindre arbeidsbåt på grunn i kjent farvann

En mindre arbeidsbåt grunnstøtte på et umerket skjær langs den daglige ruten mellom landbase og anlegg. Hendelsen skjedde i dagslys, med høy vannstand og rolig sjø.

Hva skjedde?

Båtfører har opplyst at de feilberegnet avstanden til en større holme nær skjæret, på grunn av den høye vannstanden.

Seilasen var ikke planlagt i papirkart eller kartmaskin. Kartmaskinen var ikke godkjent av Sjøfartsdirektoratet. I ulykkesrapporten går det frem at «alt får samme farge og kartmaskinen var dermed til liten nytte i denne situasjonen».

Det var kvalifisert personell om bord, men det var ikke kvalifisert personell som førte båten.

Den ene av de tre ombord falt og slo seg i sammenstøtet. Vedkommende var til legesjekk, men kom fra det uten skader. Ellers var det kun materielle skader på fartøyet.

Årsaksanalyse

Det ble ikke gjennomført seilasplanlegging, og en skulle ha tatt med seg at det var særlig høy vannstand denne dagen.

Det var kvalifisert skipsfører med D6-sertifikat om bord, men det var ikke denne personen som førte fartøyet på hendelsestidspunktet. Den som stod til rors var nylig påmeldt D6, og den som stod ved siden av hadde fullført D6-kurset, men hadde ikke nok erfaring til å få ut sertifikat. Sistnevnte hadde vært på lokaliteten i bare tre dager, og var dermed ikke kjent med farvannet.

Bruk av ikke godkjent kartmaskin kan være en risikofaktor. I dette tilfellet var det slik at kartet til kartmaskinen hadde for liten oppløsning til å skille godt nok på dybde rundt skvalpeskjærene, ifølge rederiet.

Seilasplanlegging/risikovurdering

Siden dette skjedde i kjent farvann der fartøy beveger seg regelmessig, burde det som et minimum finnes en overordnet risikovurdering til og fra lokalitet.

Risikovurdering burde blant annet inneholdt informasjon om sikker avstand til kjente landemerker. Risikovurdering/seilasplanlegging må være kjent for mannskapet om bord.

Det er viktig at planlegging i papirkart gjennomføres dersom fartøyet ikke har godkjent kartmaskin (ECDIS). Kartmaskiner som ikke er ECDIS kan brukes som tilleggshjelpemiddel på mindre lasteskip, men erstatter ikke offisielle sjøkart.

Hva har vi lært?

Sørge for at framgangsmåte for planlegging av seilas blir gjort tydelig, informert om og fulgt opp, for eksempel ved bruk av sjekkliste. Rederiet kan også gjennomføre internrevisjoner på egne fartøy.

Det er viktig å ha fokus på sikker seilas/seilasplanlegging i møtepunkt mellom sjø og land, for eksempel skipsførersamlinger, eller lignende.

Kvalifikasjoner og erfaring er viktig. Personen med D6 som var ute på dekk skulle enten ha ført båten selv, eller vært den som stod ved siden av som ansvarlig båtfører.

Enkelte rederier har utarbeidet kurs til alle navigatører om blant annet sikker seilas, bruk av kartmaskin, seilasplanlegging og dekksdagbokføring. Dette må alle repetere regelmessig.