Hopp til hovedinnhold

Hva du kan forvente av oss

Hva du som bruker kan forvente av service og respons på de tjenestene Sjøfartsdirektoratet tilbyr.

Hva du kan forvente

  • Telefonene skal besvares så raskt som mulig. Det er vanligvis liten eller ingen ventetid når du ringer til vårt sentralbord. Når du ringer til sentralbordet, blir du satt over til riktig fagperson. Dersom vedkommende ikke er til stede, får du

    • informasjon om når han/hun er tilbake
    • tilbud om å snakke med en annen som jobber med samme fagfelt
    • tilbud om at sentralbordet sender saksbehandler / annen fagperson en beskjed på e-post
    • Dersom du ringer direkte til en saksbehandler og ikke får svar, får du opplest hvor lenge vedkommende er opptatt.

    Dersom du holder linjen, blir du satt over til sentralbordet. Fra sentralbordet får du

    • tilbud om å snakke med en annen som jobber med samme fagfelt
    • tilbud om at sentralbordet sender saksbehandler / annen fagperson en beskjed på e-post.
  • Vi anbefaler at alle førstegangshenvendelser via e-post sendes til post@sdir.no for å sikre rask og riktig håndtering.

    Dersom du har navn på aktuell kontaktperson i Sjøfartsdirektoratet, skal dette skrives i adressefeltet (brev) eller i emnefeltet (e-post).

    En god huskeregel er også å skrive "Sjøfartsdirektoratet" som mottaker før navnet på saksbehandleren –noe som sikrer raskere ekspedering når brevet ankommer vårt postmottak.

  • Skjøter, pantedokumenter og øvrige registreringsdokumenter må alltid sendes direkte til Sjøfartsdirektoratet, avd. Skipsregistrene, Postboks 73 Nygårdstangen, 5838 Bergen.

    Dokumenter med bud sendes til: Nygårdsgaten 114, 5008 Bergen.

    Tilsvarende på engelsk er e-postadressen: nis-nor@sdir.no

  • Når du søker en stilling hos oss, får du en elektronisk bekreftelse på at vi har mottatt søknaden din umiddelbart. Når søknadsfristen er ute, kaller vi inn aktuelle kandidater til intervju. Etter at intervjuer og referansesjekk er avsluttet, er det tilsettingsrådet som beslutter hvem som blir innstilt og tilbudt stillingen. Når prosessen er ferdig og den som er innstilt har takket " ja", vil du få melding på e-post.

    Ansettelsesprosesser kan ta ulik tid ut fra hvor mange som søker.

  • Du må sørge for at søknaden er så utfyllende som mulig, og at den er undertegnet (søknader via Altinn signeres ved pålogging). Dersom søknaden ikke inneholder de opplysninger som er nødvendige, skal direktoratet gi deg beskjed om hvilke opplysninger som mangler for å fatte et forsvarlig vedtak. Ufullstendig utfylte søknader medfører lenger saksbehandling.

    Behandlingstid

    Sakene vi får til behandling krever ulik saksbehandling, og svartiden vil derfor variere. Som hovedregel har søker krav på svar innen en måned. Dersom søknaden ikke er ferdigbehandlet innen denne fristen, vil du få foreløpig svar med informasjon om forventet saksbehandlingstid.

    Ved behandling av nybygg og ombygginger vil søknadsbehandlingen følge en avtalt prosjektplan. Søker vil få tildelt en kontaktperson i direktoratet som vil kunne svare på spørsmål om saksbehandlingstid.

    Dersom søknaden er komplett, vil dette lette direktoratets saksbehandling og påvirke saksbehandlingstiden. Det samme gjelder dersom søknaden sendes elektronisk og ikke på papir. Våre skjema finner du enten på gjeldende temaside eller samlet på vår skjemaportal.

    Forventet behandlingstid – registrering av skip og rettigheter i skip:

    • Mottatte dokumenter til registrering i NIS, NOR og BYGG (skjøter, pant mm): samme dag
    • Tildeling av kjenningssignal/IMO-nummer/skipsnavn: én virkedag
    • Retur av ferdig registrerte dokumenter i NIS/NOR/BYGG-registrene: 14 dager

    Forventet behandlingstid – sertifikat til sjøfolk

    Saksbehandlingstiden for personlige sertifikater (sjømenn) kan variere mye. Vi oppfordrer alle som har et maritimt sertifikat som er i ferd med å utløpe, om å søke om fornying senest 3 måneder før uløpsdato.

  • Når Sjøfartsdirektoratet fatter et enkeltvedtak, skal mottakeren samtidig få informasjon om retten til å klage på avgjørelsen. Det skal også opplyses om retten til innsyn i sakens dokumenter.

    Hvilke vedtak kan du klage på?

    Hovedregelen er at alle enkeltvedtak fattet av Sjøfartsdirektoratet kan påklages. Et enkeltvedtak er en avgjørelse som gjelder rettigheter eller plikter til en eller flere bestemte personer, for eksempel avslag på en søknad.

    Klagefrist og krav til klagen

    Fristen for å klage er 3 uker fra vedtaket er kommet fram. Klagen skal sendes Sjøfartsdirektoratet og må være begrunnet.

    Klageinstans

    Nærings- og fiskeridepartementet er Sjøfartsdirektoratets overordnede departement og avgjør klager på vedtak truffet av direktoratet.

    I miljøsaker er Miljøverndepartementet klageinstans for vedtak som er truffet av Sjøfartsdirektoratet. Sjøfartsdirektoratet forbereder klagen før den sendes over til departementet, dersom direktoratet ikke finner grunn til å endre det påklagede vedtaket.

    Saksbehandlingstid i klagesaker

    Klagesaker behandles løpende. Vi tilstreber at alle klagesaker oversendes departementet innen 1 måned. Dersom saksmengden er stor og det er klart at klagen ikke kommer til å bli behandlet innen en måned, skal det sendes foreløpig svar til klager der det opplyses om dette og om hvor lang tid saksbehandlingstiden antas å bli.

    Fra Sjøfartsdirektoratet mottar klagen i saker om utstedelse og fornyelse av personlige sertifikater, skal det ikke gå mer enn seks uker før klagesaken er sendt departementet. Oversendelse til departementet av alle andre klagesaker, inkludert saker om ileggelse av overtredelsesgebyr, skal ikke overstige 3 måneder fra klagen er mottatt.

  • Sjøfartsdirektoratet har plikt til å informere og veilede deg om regelverket vi forvalter og gjøre det tilgjengelig for deg.

    Du har rett til å få forklart innholdet i de lover og forskrifter som Sjøfartsdirektoratet forvalter.

  • Hovedregelen er at våre saksdokumenter er offentlige. Vi håndterer imidlertid en del dokumenter som inneholder taushetsbelagte opplysninger. Slike dokumenter blir unntatt fra offentlighet. Interne dokumenter kan også unntas. 

     

  • Du har rett til å:

    • Få forklart innholdet i de lover og forskrifter som Sjøfartsdirektoratet forvalter
      å få forklart innholdet i tilsynsrapporter
    • En objektiv og rettferdig behandling av de forhold som angår deg
    • Få innsyn i de dokumenter som gjelder din sak
    • Få vite eventuelle reaksjoner som Sjøfartsdirektoratet kan iverksette
      å klage på enkeltvedtak som fattes av Sjøfartsdirektoratet

Hjelp oss å forbedre vår service

Gi oss beskjed dersom du er misfornøyd med vår service. Har du positive tilbakemeldinger, er vi også glade for det. Vi er opptatt av hva du synes og ønsker å forbedre oss. Ta gjerne kontakt med oss.