Hopp til hovedinnhold

Arbeids- og hviletid for sjøfolk

Her finner du utdypende informasjon om arbeids- og hviletidsbestemmelsene i skipssikkerhetsloven og relevante forskrifter.

  • Internasjonale konvensjoner gir valgfrihet til å regulere enten arbeidstid eller hviletid. I likhet med mange andre land har Norge valgt å regulere sjøfolks hviletid. Norsk regelverk er basert på de standardene som er fastsatt i MLC- og STCW-konvensjonene.

    Konvensjonene fastslår at den normale arbeidstiden for sjøfolk, som for andre arbeidstakere, skal basere seg på en åttetimersdag med én dags hvile per uke og hvile på offentlige helligdager. Partene kan inngå tariffavtaler om arbeidstid utover dette, men det forutsettes at minimumsstandardene for hviletiden følges. 

    Det skal tas hensyn til følgende:

    • Bestemmelser som er fastsatt for å forebygge tretthet, bør sikre at samlet arbeidstid ikke er for lang eller urimelig. Særlig bør minstekravene til hviletid ikke tolkes slik at de innebærer at all annen tid kan benyttes til vakthold eller andre plikter.
    • Hyppigheten og lengden på friperioder, og innvilgelsen av friperiode som avspasering, er vesentlige faktorer for å forebygge at tretthet bygger seg opp over tid.
    • Bestemmelsene kan variere for skip på korte sjøreiser, under forutsetning av at det etableres særskilte sikkerhetsordninger.

    Arbeidstid
    Arbeidstid er den tiden sjøfolk utfører arbeid for skipet. Dette inkluderer både den tiden som brukes på praktisk arbeid, og den tiden hvor sjøfolkene er pålagt å utføre arbeid, typisk i et vaktsystem.

    Hviletid
    Hviletid refererer til et sammenhengende tidsrom utenfor arbeidstiden, som skal være på minst én time. I denne perioden har arbeidstakeren full frihet til å benytte tiden som ønskes, uten noen arbeidsrelaterte forpliktelser.

  • Den alminnelige arbeidstiden for sjøfolk skal være 8 timer i døgnet, og det skal være ett døgns hvile hver uke samt hvile på offentlige fridager.

    Partene kan inngå egne tariffavtaler som gir bestemmelser om annen arbeidstid, men disse avtalene må likevel kompenserer for overskredet arbeidstid, for eksempel gjennom økt fritid, avspasering eller lignende ordninger. Men det er viktig å merke seg at kravet til minste hvileperioder (døgn- og ukehvile) i skipssikkerhetsloven § 24 alltid skal følges.

    Mønstringer og øvelser pålagt i lov eller i medhold av lov skal utføres slik at hviletiden forstyrres minst mulig og ikke påfører sjøfolkene uttretting.

    På passasjerskip i innenriks rutefart med skift- eller vaktordninger og for andre skip med bruttotonnasje på eller under 300 kan den alminnelige arbeidstid overskrides. Den totale arbeidstid i løpet av en periode på 12 uker skal likevel ikke overstige 56 timer i uken i gjennomsnitt.

  • Hvis du er under 18 år, skal du ikke arbeide mellom kl. 20 og kl. 8 i større utstrekning enn at du får minst 9 timers sammenhengende hviletid i løpet av denne perioden.

    Dette kravet gjelder ikke hvis arbeidet er relatert til ekstraarbeid på grunn av sikkerhetstjeneste.

  • Den som har sitt arbeid om bord, skal være tilstrekkelig uthvilt til å utføre sine oppgaver på en forsvarlig måte. Skipet skal være bemannet på en forsvarlig måte slik at kravene til hviletid kan overholdes.

    Det skal være skriftlig dokumentasjon om bord som viser arbeidsordningen for sjøfolkene. Denne dokumentasjonen skal klart vise når den enkeltes alminnelige arbeidstid starter og slutter, hviletidsperioder samt den samlede daglige hviletiden. Skjema for arbeidsordningen skal være oppslått på et lett tilgjengelig sted om bord.

  • Alle sjøfolk skal ha hvert sitt skjema der gjennomført hviletid registreres etter hver 24-timers periode.

    Skipsføreren, eller person bemyndiget av skipsføreren, skal kontrollere og registrere hviletiden i hver 24-timers og 7-dagers periode. Registeringen skal gjøres etterskuddsvis og baseres på den faktiske hviletiden som hver enkelt arbeidstaker har hatt. I hviletidsregistreringen skal avvik fra planlagt hviletid fremgå og kommenteres, f.eks. ved avbrutt hviletid grunnet sikkerhetstjeneste i form av øvelser eller nødsituasjoner.

    Sjøfartsdirektoratet har fastsatt skjemaet «Oppgave over sjøfolkenes hviletid» (KS 0300) basert på internasjonal standard. Hvis et rederi ønsker en annen utforming/format, skal innholdet være i samsvar med standardskjemaet for å sikre overensstemmelse med internasjonale kontroller.

    Hviletiden kan også registreres ved bruk av elektroniske systemer, og sjøfolkene om bord skal være informert om dette. Opplysningene om bord skal være tilgjengelige for dem det gjelder, og skal også være tilgjengelige for kontroll av tilsynsmyndighet eller andre relevante myndigheter i en havnestat.

  • Følgende tidsintervaller i skipssikkerhetsloven § 24 første ledd skal alltid overholdes, med mindre unntak er gitt i andre til femte ledd som åpner for unntak fra hovedregelen. 

    Hviletiden skal minst være 10 timer i løpet av en hvilken som helst periode på 24 timer, og 77 timer i en hvilken som helst periode på 168 timer (tilsvarer én uke).

    Omregnet til uke og døgn innebærer det at en arbeidstaker som arbeider 7 dager i strekk, skal ha 11 timers hvile per døgn.

    24-timers perioden forstås som arbeidstakerens arbeidsdøgn, som starter når arbeidstakeren starter sin første arbeidsperiode i et kalenderdøgn (første vakt) og varer til samme klokkeslett påfølgende døgn. Den første hviletidsperioden som registreres i skjemaet, er den som starter etter at den første arbeidsperioden er avsluttet. Starter for eksempel arbeidet kl. 08.00, skal det avsluttes senest kl. 22.00 dersom det utføres sammenhengende arbeid. Den påfølgende hvileperioden skal i dette eksemplet være på minst 10 timer, og hviletiden registreres med en strek (eller et kryss) som går minst 8 timer inn i neste kalenderdøgn, altså til kl. 08.00 neste dag.

     

    Arbeidstakeren skal ha minst 10 timers hvile i enhver periode på 24 timer, regnet fra et hvilket som helst klokkeslett i et døgn frem til samme klokkeslett i det påfølgende døgn.

    Hviletiden kan deles opp i to perioder, hvorav den ene skal være på minst 6 timer. Intervallet mellom fortløpende hvileperioder skal ikke overstige 14 timer.

    Bestemmelsen fastslår at hviletiden, slik den fremgår av første ledd, kan deles inn i to perioder, hvorav den ene skal være minst 6 timer. Av tredje punktum fremgår at intervallet mellom fortløpende hvileperioder (dvs. arbeidstidens varighet) ikke skal overstige 14 timer.

    Korte pauser, det vil si pauser på under én time, anses ikke som hviletid. Lunsjpauser regnes ikke som hviletid.

    Dersom arbeidstakeren er i beredskap, for eksempel når et maskinområde er uten tilsyn, skal arbeidstakeren ha en tilstrekkelig hvileperiode som erstatning dersom den normale hvileperioden blir avbrutt av utkallinger (jf. MLC A2.3 punkt 8 og STCW Section A-VIII/1.).

  • Skipsføreren har rett til å pålegge sjøfolk å arbeide så mange timer som nødvendig for å sikre skipets sikkerhet, personer om bord eller lasten, samt for å yte hjelp til andre skip eller personer i havsnød. Skipsføreren kan sette til side den fastsatte arbeidsordningen eller hviletiden og kreve at sjøfolk skal arbeide inntil situasjonen er normalisert.

    Når ekstraarbeid er påkrevd på grunn av unntakssituasjoner etter skipssikkerhetsloven § 24 annet ledd, skal skipsføreren så snart som praktisk mulig etter at situasjonen er normalisert, sørge for at den som har utført arbeid i hvileperioden sin får tilstrekkelig hvile. Hvis planlagt hviletid blir avbrutt, skal den aktuelle hviletiden registreres, og i kommentarfeltet skal årsaken til avviket spesifiseres om det dreier seg om nødssituasjon, mønstring, øvelse eller overordnede driftsforhold. Årsaken bør konkretiseres med stikkord.

    • Nødssituasjoner
      En nødssituasjon kan oppstå på eget eller andres skip og er en ekstraordinær og kritisk situasjon som truer liv, helse, miljø eller materielle verdier, inkludert fartøyet selv. Situasjoner eller arbeid som er planlagt, omfattes ikke av unntaksregelen.
    • Mønstringer eller øvelser pålagt i eller i medhold av lov
      Øvelser kan involvere hele besetningen og dermed forstyrre den planlagte hviletiden for enkelte sjøfolk. Mønstringer og øvelser må likevel planlegges og gjennomføres slik at hviletiden forstyrres minst mulig, for å unngå utmattelse hos sjøfolkene. Det er også viktig at skipsledelsen sørger for at det ikke er de samme personene som gjentatte ganger deltar i øvelser under sin fastsatte hviletid.
    • Overordnede driftsforhold
      Dette gjelder vaktgående personell eller personell med spesielle oppgaver knyttet til sikkerhet, beredskap eller forhindring av forurensning. Med overordnede driftsforhold menes arbeid som er nødvendig av hensyn til sikkerhet eller miljø, og som ikke med rimelighet kunne vært forutsett ved reisens start. 
      Eksempler på overordnede driftsforhold kan være behovet for en ekstra navigatør på broen ved spesielt utfordrende navigering, eller problemer i maskinrommet som krever at en maskinoffiser på frivakt tilkalles. Ordinære driftsoppgaver, som ankomst til eller avgang fra havn eller lasting og lossing, regnes ikke som overordnede driftsforhold. 
  • Unntak fra bestemmelsene i første ledd kan fastsettes i bindende tariffavtale. Ved fastsettelsen skal det tas hensyn til sjøfolkenes helse og sikkerhet, inkludert deres behov for hvile.

    Den daglige hviletiden kan ikke unntas og skal dermed alltid være 10 timer i en hvilken som helst periode på 24 timer.

    Unntak kan kun gjøres på vilkårene som fremgår av skipssikkerhetsloven § 24 fjerde ledd:

    For sjøfolk som inngår i brovakt eller maskinvakt eller har spesielle oppgaver knyttet til sikkerhet, beredskap eller hindring av forurensning, kan det i tariffavtale kun fastsettes unntak fra hovedregelen på følgende vilkår:

    • Den ukentlige hviletiden kan reduseres til 70 timer i perioder av inntil to ukers varighet. Tidsrommet mellom to unntaksperioder skal minst være dobbelt så langt som unntaksperioden.
      Døgnhvilen kan ikke unntas og skal dermed alltid minst være 10 timer. Men man kan redusere den ukentlige hviletiden fra 77 timer til 70 timer. Dette kan skje maksimalt i inntil to uker, men kan da ikke gjentas før det er gått fire nye uker der arbeidstakeren har dels 11 timer døgnhvile og 77 timer ukentlig hvile. Dersom unntaket skjer kun én uke, skal det gå to nye uker før unntaket kan gjentas.
    • For inntil to døgn per uke kan den daglige hviletiden deles opp i inntil tre perioder hvorav én skal være minst seks timer, og ingen av de andre to mindre enn én time. Tidsrommet mellom to påfølgende hvileperioder skal ikke overstige 14 timer.
      Mens hovedregelen innebærer at det skal være to hvileperioder, kan det som et unntak deles inn i tre hvileperioder, hvorav én skal være minst seks timer sammenhengende, og ingen av de andre to periodene kan være mindre enn én time. Døgnhvilen kan altså ikke reduseres fra 10 timer.
      Det er samlet hviletid som kan deles etter denne regelen. I en vaktordning med 12 timer arbeid per døgn kan hviletiden for eksempel deles opp i perioder på 8+2+2 timer. Denne oppdelingen kan kun gjøres for to 24-timers perioder i en hvilken som helst 7-dagers periode.

    Hviletiden skal så langt det lar seg gjøre følge bestemmelsene i hovedregelen, men unntaksmuligheten i fjerde ledd kan gi rom for hyppigere eller lengre friperioder eller ekstra fri for sjøfolk som går vakt eller sjøfolk som arbeider på skip som går korte turer. Det forutsettes at tariffavtalen gir kompensasjon i form av økt fritid, avspasering eller lignende.

  • For personell på passasjerskip med skiftordning i fartsområde 1 og 2 kan tilsynsmyndigheten fastsette unntak fra første ledd utover de begrensningene som er nevnt i fjerde ledd. Det kan også fastsettes spesifikke vilkår for unntaket, og en begrunnet uttalelse fra berørte sjømanns- og rederiorganisasjoner må foreligge før unntak fastsettes.

    De alminnelige hviletidsbestemmelsene gjelder for alle sjøfolk på fartøy og i fartsområder som er omfattet av skipssikkerhetsloven. Bestemmelsene gir en viss fleksibilitet ved at bindende tariffavtaler kan fastsette unntak fra hovedregelen i første ledd. Det er imidlertid viktig å merke seg at unntak kun kan fastsettes innenfor rammene som fremgår av fjerde ledd. Den daglige hviletiden kan ikke unntas i tariffavtaler og skal derfor alltid være 10 timer i løpet av en 24-timers periode.

    Femte ledd åpner for at rederier kan søke om unntak fra kravet om 10 timer døgnhvile for personell på fartøy i et spesifikt rute- eller produksjonsområde i fartsområde 1 og 2.

    Det forutsettes at skipet har en skiftordning der sjøfolkene tjenestegjør om bord i en bestemt periode, før de blir avløst av andre sjøfolk, og de som avløses, kan forlate skipet.

    En begrunnet uttalelse fra de berørte organisasjonene må foreligge før et unntak kan innvilges. 

    Dersom søknaden godkjennes, kan rederiet få et vedtak fra Sjøfartsdirektoratet som gir adgang til å redusere hviletiden fra hovedregelen om minst 10 timer hvile i en 24-timers periode, på bestemte vilkår.

    Hvilke vilkår som knyttes til unntaket vurderes individuelt i hver enkelt sak. Faktorer som trafikkgrunnlag, sesong (sommer/vinter), sykdom, plan for avvikling av hvile, kompenserende tiltak og type skiftordning kan være relevante for vurderingen.

    Hviletiden kan gjennomføres enten om bord eller på land. Det er vanlig for sjøfolk på skip med korte reiser å avvikle hviletiden på land. Hviletidsbestemmelsene skal imidlertid hindre at en arbeidstaker som for eksempel arbeider døgnskift, tar en deltidsjobb på land som fører til at vedkommende ikke får tilstrekkelig hvile. Intensjonen med hviletidskravet er at sjøfolk skal bruke tiden til faktisk hvile, ikke til annet arbeid.

    Bakrunnen for at dette unntaket er inkludert i skipssikkerhetsloven § 24 fremgår av Prop. 11 L (2011-2012) Endringer i skipssikkerhetsloven (gjennomføring av STCW-konvensjonens regler om hviletid).

    Veiledningsrundskriv om unntak fra minstekrav til hviletid i fartsområde 1 og 2 etter skipssikkerhetsloven § 24 femte ledd.

  • Opplysninger som er registrert om sjøfolkenes hviletid, skal være tilgjengelige både for den det gjelder, og for kontroll av tilsynsmyndigheter eller andre relevante myndigheter i en havnestat.

    Hviletidsregistreringene skal oppbevares om bord i minst 6 måneder etter at de er utfylt. I tillegg skal rederiet oppbevare disse registreringene i minst 3 år etter utfylling.

    Sjøfartsdirektoratet kan til enhver tid kreve tilgang til dokumentasjon som viser sjøfolkenes arbeidsordning og registreringer av hviletid.

  • Dersom inspeksjoner avdekker at bestemmelsene om arbeids- og hviletid i lov og  tilhørende forskrifter ikke er blitt overholdt, skal tilsynsmyndighetene iverksette nødvendige tiltak for å rette opp forholdene om bord som klart utgjør en fare for sjøfolkenes sikkerhet eller helse. Formålet er å sikre at fremtidige brudd unngås, og tiltakene kan inkludere en revisjon av skipets bemanning.

    I tilfeller der sjøfolk som har ansvar for første vakt eller senere vakter, viser tegn på tretthet som kan hindre dem i å utføre sine oppgaver forsvarlig, må det påses at skipet ikke forlater havn før problemene er løst, eller inntil sjøfolkene har fått tilstrekkelig hvile.