Verktøylinje
Forskrift om risikoanalyse for flyttbare innretninger
Trykk Escape for å lukke innholdsfortegnelse
- Forskrift om risikoanalyse, flyttb. innr.
-
Kapittel I: Innledende bestemmelser (§§ 1 - 2)
- § 1. Virkeområde
- § 2. Definisjoner
Ditt søk ga dessverre ingen treff.
Del dokument
Forskrift om risikoanalyse for flyttbare innretninger
Hjemmel: Fastsatt av Sjøfartsdirektoratet 22. desember 1993 med hjemmel i lov 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v. Hjemmel er endret til lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven) § 7, § 9, § 21, § 22, § 28, § 28a, § 31, § 42 og § 45, jf. delegeringsvedtak 16. februar 2007 nr. 171, delegeringsvedtak 31. mai 2007 nr. 590, delegeringsvedtak 29. juni 2007 nr. 849 og delegeringsvedtak 19. august 2013 nr. 1002.
EØS-henvisninger: EØS-avtalen vedlegg II kap. XIX nr. 1 (direktiv 98/34/EF).
Endret ved forskrifter 11 okt 1996 nr. 981, 2 mars 1999 nr. 396, 11 april 2003 nr. 501, 29 juni 2007 nr. 1006 (bl.a. hjemmel), 14 mars 2008 nr. 305, 18 jan 2011 nr. 56, 19 aug 2013 nr. 1036, 28 juni 2016 nr. 833, 19 des 2017 nr. 2322, 24 jan 2022 nr. 118.
Rettelser: 30.04.2003 (§ 11), 23.06.2003 (summarisk kunngjøringstekst fjernet), 13.07.2004 (§ 24 nr. 5 og 6), 16.02.2016 (§ 12, § 23), 07.07.2016 (§ 2), 27.01.2022 (tegnsetting i lister tilpasset universell utforming).
Kapittel I: Innledende bestemmelser
§ 1.Virkeområde
§ 2.Definisjoner
Kriterier basert på forskrifter, standarder, erfaring og/eller teoretisk kunnskap som legges til grunn for beslutninger om akseptabel risiko. Akseptkriterier kan uttrykkes med ord eller være tallfestet.
Institusjoner som ved siden av Sjøfartsdirektoratet utøver kontrollmyndighet i medhold av skipssikkerhetsloven.
Fare og ulykkessituasjoner som legges til grunn for etablering av virksomhetens beredskap.
Ulykkeshendelse som, i henhold til de definerte akseptkriteriene, representerer en uakseptabelt risiko og som derfor legges til grunn for utforming og bruk av flyttbar innretning og dens beredskap.
Største påkjenning som den flyttbare innretningen må kunne motstå i tilstrekkelig lang tid slik at alle personer om bord eventuelt den flyttbare innretningen kan komme seg i sikkerhet, og som derfor legges til grunn for utforming og bruk av innretningen og dens beredskap.
Feilmode- og feileffektanalyse
Feiltreanalyse
Fare- og operasjonsanalyse
Flyttbar plattform, herunder boreskip, som har utstyr for boring etter undersjøiske petroleumsforekomster om bord, og flyttbar plattform til annet bruk enn boring etter undersjøiske petroleumsforekomster.
Alle systematiske tiltak som rederiet skal iverksette for å sikre at virksomheten planlegges, organiseres, utøves og vedlikeholdes i samsvar med krav fastsatt i eller i medhold av lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet.
Analyse som ut fra systemets/utstyrets konstruksjon, konstruksjonsbegrensninger, arrangement m.v. vurderer sannsynligheten for funksjonssvikt, herunder evaluere eventuelle svake sider ved systemet/utstyret.
Definisjonen av rederiet i skipssikkerhetsloven § 4 gjelder tilsvarende.
Uttrykk for den fare som uønsket hendelse representerer for mennesker, miljø eller materielle verdier. Risikoen uttrykkes ved sannsynligheten for og konsekvensene av en ulykkeshendelse.
Systematisk fremgangsmåte for å beskrive og/eller beregne risiko for personer om bord, miljø og selve den flyttbare innretningen. Risikoanalysen utføres ved kartlegging av uønskede hendelser og årsaker til og konsekvenser av disse.
System som benyttes i en normal driftssituasjon og som ved svikt kan forårsake en større ulykkeshendelse.
System hvis sikrings- og bekjempelsesfunksjon skal aktiveres ved en oppstått unormal hendelse og hvor systemsvikt kan forårsake en alvorlig forverring av hendelsen.
Funksjoner som skal sikre at kontroll med innretningen, rømming og evakuering er mulig etter at en ulykkeshendelse er inntruffet.
Ukontrollert hendelse som kan medføre tap av menneskeliv, personskader, skade på miljø og tap av økonomiske verdier.
Bekreftelse ved å undersøke og fremskaffe objektivt bevis på at spesifiserte krav er oppfylt.
Kapittel II: Generelle bestemmelser
§ 3.Plikter
Rederiet, arbeidsgiver, plattformsjef og andre som har sitt arbeid om bord skal utføre sine plikter i henhold til skipssikkerhetsloven og med de utfyllende bestemmelser som følger av denne forskrift.
§ 4.Dispensasjon
Kapittel III: Dokumentajson; aksept og godkjenning
§ 5.Dokumentasjon
Rederiet skal kunne dokumentere at forskriftens krav er oppfylt. På forespørsel skal dokumentasjon sendes Sjøfartsdirektoratet. Dokumentasjonsinnholdet, omfanget, typen og tidspunktet for oversendelse fastsettes av Sjøfartsdirektoratet.
§ 6.(Opphevet)
§ 7.Revisjon av risikoanalysen
Vesentlige endringer av arbeidsforhold og operasjonsforhold skal innarbeides i rederiets sikkerhetsstyringssystem med påfølgende korrigeringer av risikoanalysen.
Rederiet skal etablere kriterier for når risikoanalysen skal revideres.
Kapittel IV: Gjennomføring av risikoanalyser for flyttbare innretninger
§ 8.Kvalifikasjonskrav
Risikoanalyse skal utføres av en gruppe sammensatt av følgende:
§ 9.Risikoanalysen
Risikoanalysen skal inndeles i følgende delanalyser
For innretning som alt er i drift og for innretninger som registreres i norsk skipsregister etter at de er bygget, kreves ikke konsept- og konstruksjonsanalyser.
§ 10.Rederiets plan for risikoanalysen
§ 11.Generelle krav til risikoanalysen
§ 12.Konseptanalyse
Konseptanalysen skal utføres i en tidlig fase, slik at potensielle farer kan identifiseres og fjernes eller minimaliseres gjennom arrangement-og konstruksjonsmessige tiltak.
Konseptanalysen skal spesielt vurdere sikkerheten av nye måter å arrangere systemer på, operere eller organisere virksomheten på.
§ 13.Konstruksjonsanalyse
Konstruksjonsanalysen skal ajourføre og utvide konseptanalysen, ved å innta resultater fra utførte analyser i henhold til krav i denne forskriften, herunder økt detaljkunnskap om arrangement og system m.v.
§ 14.Byggeanalyse
Byggeanalysen skal ajourføre konstruksjonsanalysen for områder hvor det har vært nødvendig å foreta endringer i byggeperioden,
§ 15.Pålitelighetsanalyser/sårbarhetsanalyse
Rederiet skal i risikoanalysen innarbeide pålitelighets-/sårbarhetsanalyse fra hver leverandør av sikkerhetskritiske driftsystem og sikrings- og bekjempelsessystem. Resultatet av pålitelighets/sårbarhetsanalysene skal innarbeides og tas hensyn til i konstruksjonsanalysen og byggeanalysen.
§ 16.Beredskapsanalyse
Pålitelighets/sårbarhetsanalysens konklusjoner (jfr. § 15, nr. 2 c og d) skal inkluderes.
Kapittel V: (Opphevet)
§§ 17 18.§§ 17 – 18. (Opphevet)
Kapittel VI: Akseptkriterier med avledede konstruksjonskriterier
§ 19.Målsettinger og akseptkriterier
§ 20.Grunnleggende akseptkriterier
§ 21.Konstruksjonskriterier for sikkerhetsfunksjoner
Ut fra akseptkriterier som angitt i § 19 og § 20, avledes generelle minimums dimensjoneringskriterier for sikkerhetsfunksjoner som angitt nedenfor:
Under en ulykkeshendelse skal det være minst en rømmingsvei fra hvert rom/område som leder til midlertidig oppholdssted (TR). Rømmingsveier til midlertidig oppholdssted skal kunne opprettholdes i minst 15 minutter.
Midlertidig oppholdssted for alle om bord skal kunne opprettholdes i minst 1/2 time, og slik at en her skal kunne avvente en ulykkesutvikling, bekjempe ulykken og eventuelt foreta en sjøveis evakuering.
Der det kan dokumenteres en oppveiende evne til å foreta en hurtig nødforflytting av innretningen, f.eks. bort fra en utblåsning, brann på sjøen e.l., kan kortere tid for beskyttelse mot ulykkeslaster mot midlertidig oppholdssted likevel beregnes.
Midlertidig oppholdssted for alle om bord skal være plassert nær inntil hovedevakueringsmidlene, og være innebygget, brannisolert og ha egnet ventilasjon for å holde røk og andre gasser ute.
På midlertidig oppholdssted skal det være plassert sentrale overvåknings- og kontrollfunksjoner, som f.eks. kommunikasjonsapparater, aktiveringspanel for nedstenging av innretningen og mulighet for aktivering av fastmonterte brannslokningssystemer, overrislingsanlegg o.l.
Skrog, inkludert livbåtplattformer o.l. skal være intakt lenge nok til at nødforflytning og/eller evakuering av den flyttbare innretningen kan utføres.
Det skal være mulig å benytte hovedevakueringsmidler for samtlige personer ombord, under alle dimensjonerende ulykkeshendelser, og under alle værforhold.
Viktige kontrollfunksjoner for å sikre kontroll skal holdes intakt i nødvendig tid til å forhindre en ulykkesforverring, samt for å kunne bekjempe en ulykkeshendelse, før en eventuell evakuering foretas.
§ 22.Krav til utstyr og systemer.
§ 23.Akseptkriterier for arbeidsulykker
Kapittel VII: Identifisering av ulykkeshendelser og viktige system for sikkerheten
§ 24.Identifisering av ulykkeshendelser
Rederiet skal gjennom utførelse av risikoanalysen identifisere mulige dimensjonerende ulykkeshendelser med dimensjonerende ulykkeslaster, for å evaluere det totale risikobildet for innretningen.
§ 25.Viktige system for sikkerheten
For sikkerhetskritiske driftssystemer og sikrings- og bekjempelsessystemer skal det gjennomføres en pålitelighet/sårbarhetsanalyse.
Kapittel VIII: Avsluttende bestemmelser
§ 26.Ikrafttredelse
Denne forskriften trer i kraft 1. januar 1994 for nye flyttbare innretninger og 1. september 1994 for eksisterende flyttbare innretninger.