Verktøylinje
Trykk Escape for å lukke innholdsfortegnelse
- Forskrift om havnestatskontroll
-
Kapittel 1. Felles og innledende bestemmelser (§§ 1 - 3)
- § 1. Virkeområde
- § 2. Konvensjonskrav
- § 3. Passasjerskip i innenriksfart i Norge
Ditt søk ga dessverre ingen treff.
Del dokument
Forskrift om havnestatskontroll
Hjemmel: Fastsatt av Sjøfartsdirektoratet 24. november 2014 med hjemmel i lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven), § 9, § 10, § 11, § 12, § 13, § 14, § 15, § 16, § 17, § 21, § 22, § 22a, § 23, § 24, § 25, § 26, § 27, § 28, § 28a, § 31, § 32, § 34, § 35, § 36, § 42, § 44, § 45, § 49, § 52 og § 54, jf. delegeringsvedtak 16. februar 2007 nr. 171, delegeringsvedtak 31. mai 2007 nr. 590 og delegeringsvedtak 29. juni 2007 nr. 849 og lov 21. juni 2013 nr. 102 om stillingsvern mv. for arbeidstakere på skip (skipsarbeidsloven) § 1-2 tredje ledd bokstav d og § 9-7 femte ledd bokstav f, jf. delegeringsvedtak 3. juli 2013 nr. 974.
EØS-henvisninger: EØS-avtalen vedlegg XIII nr. 56b (direktiv 2009/16/EF som endret ved direktiv 2013/38/EU, forordning (EU) nr. 1257/2013 og forordning (EU) 2015/757), nr. 56bc (forordning (EU) nr. 428/2010), nr. 56be (forordning (EU) nr. 802/2010 som endret ved forordning (EU) nr. 1205/2012), nr. 56bd (forordning (EU) nr. 801/2010), nr. 56g (direktiv 97/70/EF som endret ved direktiv 1999/19/EF, direktiv 2002/35/EF og direktiv 2002/84/EF), nr. 56h (direktiv 1999/95/EF) og nr. 56j (direktiv (EU) 2022/993).
Endret ved forskrifter 1 juni 2017 nr. 692, 8 sep 2017 nr. 1369, 20 des 2017 nr. 2379, 6 des 2018 nr. 2299, 31 juli 2019 nr. 1036 (i kraft 1 jan 2020), 15 sep 2021 nr. 3116 (i kraft 19 sep 2021), 24 jan 2022 nr. 118, 7 nov 2023 nr. 1800 (EØS-henvisning).
Kapittel 1. Felles og innledende bestemmelser
§ 1.Virkeområde
Forskriften gjelder for følgende utenlandske skip i næringsvirksomhet:
For utenlandske fiskefartøy gjelder forskriften § 4a.
Forskriften gjelder ikke for primitivt bygde treskip.
§ 2.Konvensjonskrav
Følgende konvensjoner med senere tilføyelser og endringer gjelder som forskrifter for skip som oppholder seg i norske farvann i den grad og så langt konvensjonen gjelder for skip som omfattes av forskriften her:
§ 3.Passasjerskip i innenriksfart i Norge
Direktiv 2009/45/EF som endret ved direktiv 2010/36/EU, direktiv (EU) 2017/2108 og forordning (EU) 2020/411, gjelder med de presiseringer, unntak og tillegg som er fastsatt i norske forskrifter for
Passasjerskip, herunder hurtiggående passasjerfartøy, som ikke er omfattet av reglene i første ledd, skal ha dokumentasjon fra flaggstaten som viser at skipet holder samme sikkerhetsnivå som norske passasjerskip i tilsvarende fartsområde.
Kapittel 2. Havnestatskontroll
§ 4.Gjennomføring av havnestatskontroll
Havnestatskontroll gjennomføres etter direktiv 2009/16/EF som endret ved direktiv 2013/38/EU, forordning (EU) nr. 1257/2013 og forordning (EU) 2015/757.
Direktivets bestemmelser utfylles av følgende forordninger:
Forordningene gjelder som forskrift med de tilpasninger som følger av vedlegg XIII, protokoll 1 til EØS- avtalen og avtalen for øvrig.
§ 4a.Kontroll av utenlandske fiskefartøy
Utenlandske fiskefartøy med største lengde 24 meter eller mer som anløper norsk havn, lander fangst i norsk havn, eller som fisker, fanger eller foredler levende ressurser i norsk territorialfarvann, kan kontrolleres i henhold til EØS-avtalen vedlegg XIII nr. 56g (direktiv 97/70/EF som endret ved direktiv 1999/19/EF, direktiv 2002/35/EF og direktiv 2002/84/EF) om etablering av en harmonisert sikkerhetsordning for fiskefartøyer med en lengde på 24 meter og over.
Kapittel 3. Rederiet og skipsførers plikter
§ 5.Plikt til å melde fra om skipets planlagte ankomst
Når et skip kan bli gjenstand for eller skal gjennomgå en utvidet kontroll plikter rederiet eller skipsfører å melde inn skipets planlagte ankomst til en norsk havn eller ankerplass i SafeSeaNet Norway senest tre døgn før forventet ankomst.
Forventes reisen å vare kortere enn tre døgn skal melding om forventet ankomst senest registreres når skipet forlater havnen eller ankerplassen som det oppholder seg i.
Meldingen som kreves etter første eller andre ledd skal inneholde
Tankskip plikter i tillegg å oppgi opplysninger om
Rederiet eller skipsfører skal så raskt som mulig underrette norske myndigheter i SafeSeaNet Norway ved endringer i den innmeldte seilingsplanen.
§ 6.Melding om faktisk ankomst- og avgangstid
Rederiet eller skipsfører plikter senest innen 1 time etter ankomst å melde fra om skipets faktiske ankomsttidspunkt i SafeSeaNet Norway. Som ankomsttidspunkt regnes tidspunktet når fartøyet er fortøyd eller anker lagt ut.
Rederiet eller skipsfører plikter senest innen 1 time etter at skipet har forlatt havn eller ankerplass å melde fra om skipets faktiske avgangstidspunkt i SafeSeaNet Norway.
🔗Del paragraf§ 7.Plikt til å sette av tid til utvidet kontroll
Når et fartøy kan eller skal gjennomgå utvidet kontroll, plikter rederiet eller skipsføreren å sette av tilstrekkelig tid til at kontrollen kan gjennomføres. Med mindre sikkerheten krever at skipet foretar sikringstiltak i løpet av gjennomføringen av den utvidede kontrollen, skal rederiet sørge for at skipet blir liggende i havnen til kontrollen er gjennomført.
§ 8.Plikt til å sette i gang tiltak
Når en inspeksjon er blitt utsatt etter § 4 jf. direktiv 2009/16/EF artikkel 19 nr. 5, skal rederiet eller skipsfører sørge for at nødvendige tiltak for å sikre at skipet oppfyller de relevante kravene i konvensjonene blir iverksatt.
🔗Del paragraf§ 9.Utgifter i forbindelse med opphevelse av forvaltningstiltak
Rederiet skal dekke alle utgifter i tilknytning til havnestatskontroll som foretas for å få opphevet
Rederiet skal dekke alle utgifter ved tilbakeholdelse i havnen.
Kapittel 4. Forvaltningstiltak
§ 10.Tilbakeholdelse og stansing av operasjoner
Skip som
vil bli tilbakeholdt eller få stanset operasjonen hvor mangelen ble påvist.
§ 11.Anløpsforbud
Skip nektes anløp til norske havner og ankerplasser hvis de seiler under flagget til en stat som står på
§ 12.Anløpsforbudets ikrafttredelse
Rederiet plikter å sørge for at skip som får utstedt anløpsforbud retter manglene som er funnet under havnestatskontrollen før skipet forlater havn eller ankerplass.
Anløpsforbudet trer i kraft når skipet har forlatt havn eller ankerplass hvor anløpsforbudet ble utstedt.
🔗Del paragraf§ 13.Virkning av tilbakeholdelse av skip med tidligere anløpsforbud
Et skip får anløpsforbud til alle norske havner og ankerplasser når skipet blir tilbakeholdt i en havn eller ankerplass i en stat som har undertegnet Paris MOU etter andregangs anløpsforbud
Anløpsforbudet etter første ledd gjelder tilsvarende for havner og ankerplasser i Paris MOU.
🔗Del paragraf§ 14.Permanent anløpsforbud
Et skip som ikke oppfyller kriteriene for opphevelse etter § 17, § 18 eller § 19 tjuefire måneder etter at anløpsforbudet ble utstedt, får permanent anløpsforbud til norske havner og ankerplasser.
Et skip får permanent anløpsforbud til alle norske havner og ankerplasser når skipet blir tilbakeholdt etter tredjegangs anløpsforbud i Paris MOU.
Anløpsforbudene etter første og annet ledd gjelder tilsvarende for havner og ankerplasser i Paris MOU.
🔗Del paragraf§ 15.Nektelse av adgang til havn ved brudd på vilkår
Skip som er tilbakeholdt og har fått tillatelse til å gå til reparasjonsverksted, nektes adgang til norske havner og ankerplasser når skipet
Kapittel 5. Opphevelse av tilbakehold, stansing av operasjoner og anløpsforbud
§ 16.Opphevelse av tilbakehold og stansing av operasjoner
Tilbakeholdelsen eller stansingen av en operasjon vil ikke bli opphevet før Sjøfartsdirektoratet fastslår at skipet kan seile eller gjenoppta operasjon uten
Rederiet må i tillegg ha foretatt full innbetaling, eller gitt en tilstrekkelig garanti for refusjon, av utgiftene som eventuell kontroll for opphevelse medfører.
Tilbakeholdelsen eller stansingen av en operasjon som skyldes brudd på MLC vil ikke bli opphevet før
§ 17.Opphevelse av første anløpsforbud
Første anløpsforbud oppheves tidligst 3 måneder etter anløpsforbudet ble vedtatt.
For å få opphevet anløpsforbudet må tidsfristen som er fastsatt for tidligste opphevelse være utløpt og rederiet må
Ved gjennomføring av ny kontroll i Norge skal rederiet, dennes representant i Norge eller skipsføreren begjære ny kontroll senest 14 dager før kontrollen ønskes gjennomført. Skipet skal ikke laste eller losse i havnen før kontrollen er utført og anløpsforbudet er opphevet.
§ 18.Opphevelse av andre anløpsforbud
Når skipet er ilagt anløpsforbud for annen gang, er fristen for tidligste opphevelse tolv måneder regnet fra tidspunktet da vedtaket om andre anløpsforbud ble truffet. Anløpsforbudet kan ikke oppheves før vilkårene i § 17 andre og tredje ledd er oppfylt.
§ 19.Opphevelse av tredje anløpsforbud
Når skipet er ilagt anløpsforbud for tredje gang, er fristen for tidligste opphevelse tjuefire måneder regnet fra tidspunktet da vedtaket om tredje anløpsforbud ble truffet. Anløpsforbudet kan ikke oppheves før rederiet har dokumentere at
§ 20.Opphevelse av nektelse av adgang til havn i medhold av § 15
Nektelse av adgang til havn ilagt i medhold av § 15, oppheves når rederiet har forelagt dokumentasjon på at skipet fullt ut oppfyller alle gjeldende konvensjonskrav.
🔗Del paragrafKapittel 6. Bekymringsmeldinger, tips og rett til å klage
§ 21.Adgang til å påklage vedtak
Rederiet eller dennes representant i Norge kan påklage et vedtak om tilbakeholdelse eller anløpsforbud truffet av Sjøfartsdirektoratet. Klagen skal rettes til Sjøfartsdirektoratet.
Innsendelse av klage medfører ikke at tilbakeholdelsen eller anløpsforbudet oppheves.
🔗Del paragraf§ 22.Bekymringsmeldinger
Den som har sitt arbeid om bord kan melde inn bekymringer til Sjøfartsdirektoratet. Bekymringsmeldingene vil bli behandlet i samsvar med § 4 jf. direktiv 2009/16/EF artikkel 18 i og intern prosedyre.
🔗Del paragraf§ 23.Adgang til å klage på brudd på MLC
Den som har sitt arbeid om bord på laste- eller passasjerskip kan klage på manglende oppfyllelse av krav i MLC. Klagen rettes til havnestatsinspektør i havnen hvor skipet har anløpt.
🔗Del paragrafKapittel 7. Avsluttende bestemmelser
§ 24.Ikrafttredelse
Forskriften trer i kraft straks.
🔗Del paragraf§ 25.Opphevelse av og endring av andre forskrifter
Forskrift 30. desember 2010 nr. 1849 om kontroll med fremmede skip og flyttbare innretninger i norsk havn mv. oppheves med virkning fra 24. november 2014.
🔗Del paragraf