Verktøylinje
Forskrift om bygging, utrustning og drift av passasjerskip i territorialfarvannet ved Svalbard
Trykk Escape for å lukke innholdsfortegnelse
- Forskrift om bygging, utrustning og drift av passasjerskip i territorialfarvannet ved Svalbard
-
Kapittel 1. Generelle bestemmelser (§§ 1 - 3)
- § 1. Virkeområde
- § 2. Tilsyn og dokumentasjon
- § 3. Definisjoner
Ditt søk ga dessverre ingen treff.
Del dokument
Forskrift om bygging, utrustning og drift av passasjerskip i territorialfarvannet ved Svalbard
Hjemmel: Fastsatt av Sjøfartsdirektoratet 7. juni 2019 med hjemmel i lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven) § 6, § 7, § 9, § 11, § 12, § 13, § 14, § 15, § 16, § 17, § 21, § 22, § 27 og § 43, jf. delegeringsvedtak 16. februar 2007 nr. 171 og delegeringsvedtak 31. mai 2007 nr. 590.
Endret ved forskrift 18 des 2023 nr. 2173 (i kraft 1 jan 2024).
Kapittel 1. Generelle bestemmelser
§ 1.Virkeområde
Med de begrensninger som følger av folkeretten, gjelder forskriften for norske og utenlandske passasjerskip i fart i territorialfarvannet ved Svalbard.
🔗Del paragraf§ 2.Tilsyn og dokumentasjon
Skipet skal ha om bord en bekreftelse fra flaggstaten på at det er ført tilsyn etter IMO-resolusjon A 1104(29), og at kravene i denne forskriften er oppfylt. Bekreftelsen skal
§ 3.Definisjoner
I denne forskriften betyr
Kapittel 2. Felles bestemmelser
§ 4.Planlegging og gjennomføring av sjøreisen
Polarkoden del I-B regel 10.2 og 10.3 gjelder som forskrift.
Skip skal opereres i sikker avstand til brefronter. Avstanden skal være minimum fem ganger brefrontens høyde, men ikke mindre enn 200 meter.
🔗Del paragraf§ 5.Sykerom og prosedyre for evakuering med helikopter
Skipet skal være utrustet med sykerom, medisiner og utstyr i samsvar med anbefalingene i MSC.1/Circ. 1129.
Skipet skal ha en prosedyre for evakuering med helikopter i samsvar med anbefalingene i «International Aeronautical and Maritime Search and Rescue Manual (IAMSAR Manual)».
🔗Del paragraf§ 6.Krav til fartøy som brukes som tenderfartøy
Fartøy som er en del av passasjerskipets utrustning og brukes til å frakte passasjerer mellom skip og land (tenderfartøy) skal følge kravene i denne bestemmelsen.
Tenderfartøy skal opereres i sikker avstand til brefronter. Avstanden skal være minimum fem ganger brefrontens høyde, men ikke mindre enn 200 meter.
🔗Del paragraf§ 7.Beskyttelse mot isbjørn
For å beskytte personer etter evakuering til is eller land, skal skipet ha prosedyrer og utstyr som avverger angrep fra isbjørn, uten å skade eller avlive dyret.
🔗Del paragrafKapittel 3. Hurtiggående passasjerskip
§ 8.Hurtiggående passasjerskip
Passasjerskip som er hurtiggående etter definisjonen i SOLAS kapittel X regel 1, skal være sertifisert etter de internasjonale sikkerhetsreglene for hurtiggående fartøy fastsatt ved IMO-resolusjon MSC.97(73), som endret ved MSC.175(79), MSC.222(82), MSC.260(84), MSC.271(85), MSC.326(90), MSC.352(92), MSC 424(98) og MSC.439(99) (HSC2000-koden).
Kategori A-fartøy kan bare operere i Isfjorden og skal være utstyrt med redningsflåter som oppfyller LSA-koden.
HSC2000-koden kapittel 13 gjelder også for skip med bruttotonnasje under 150.
Denne forskriften § 17 og § 18 gjelder tilsvarende for hurtiggående passasjerskip.
🔗Del paragrafKapittel 4. Passasjerskip som ikke har sikkerhetssertifikat for passasjerskip eller sikkerhetssertifikat for hurtiggående passasjerskip
§ 9.Virkeområde for kapittel 4
§ 10 til § 19 gjelder for skip som ikke har sikkerhetssertifikat for passasjerskip etter SOLAS kapittel I eller sikkerhetssertifikat for hurtiggående passasjerskip etter HSC2000-koden kapittel 1.
🔗Del paragraf§ 10.Bygging – konstruksjon, oppdeling og stabilitet, maskineri og elektriske anlegg
SOLAS kapittel II-1 gjelder som forskrift, med unntak av regel 1.4 og 9.5.
Passasjerområder skal være utformet i samsvar med MSC.1/Circ.735 på skip som ble kjølstrukket eller var på et tilsvarende byggetrinn 1. januar 2020 eller senere.
Personheiser skal utformes, bygges, installeres, utrustes, testes og kontrolleres etter et anerkjent klasseselskaps regler og (ISO) 8383 «Lifts on Ships – Specific Requirements».
🔗Del paragraf§ 11.Bygging – brannvern, branndeteksjon og brannslokking
SOLAS kapittel II-2 gjelder som forskrift, med unntak av regel 1.4.4.1.
🔗Del paragraf§ 12.Redningsredskaper og -arrangementer
SOLAS kapittel III gjelder som forskrift, med unntak av regel 2.1 og 21.
Skipet skal ha redningsfarkoster som oppfyller punkt 4.2 «oppblåsbare redningsflåter», 4.5 «delvis overbygde livbåter» eller punkt 4.6 «helt overbygde livbåter» i LSA-koden med en samlet kapasitet til minst 125 % av det totale antallet personer skipet er sertifisert for. Redningsfarkostene skal, så langt det er praktisk mulig, være jevnt fordelt på hver side av skipet. Redningsflåter skal betjenes av et marint evakueringssystem (MES) i samsvar med kravene i avsnitt 6.2 i LSA-koden eller utsettingsredskaper i samsvar med punkt 6.1.5 i LSA-koden.
Redningsfarkostene skal ha en samlet kapasitet tilstrekkelig for det antall personer skipet er sertifisert til å føre, selv om én redningsfarkost skulle gå tapt eller bli ubrukelig. Ved beregning av kapasiteten skal det tas hensyn til om én enkelt feil i felleskomponenter kan føre til at flere redningsfarkoster går tapt eller blir ubrukelige.
Alle redningsfarkoster som kreves for å sørge for at det totale antallet personer om bord kan forlate skipet, skal kunne settes ut med det antall personer og den mengde utstyr som de er beregnet for, innen 30 minutter fra det gis signal om å forlate skipet.
Skipet skal ha minst én mann-over-bord-båt (MOB-båt). En livbåt kan erstatte MOB-båt dersom livbåten og utsettings- og ombordtakingsarrangementene oppfyller kravene som stilles til en MOB-båt.
Antall MOB-båter og/eller livbåter skal være tilstrekkelig til å sikre at hver MOB-båt eller livbåt ikke må samle mer enn ni redningsflåter etter evakuering.
🔗Del paragraf§ 13.Radiokommunikasjon
SOLAS kapittel IV gjelder som forskrift, med unntak av regel 1.1 og 3.
🔗Del paragraf§ 14.Sikker navigasjon
SOLAS kapittel V gjelder som forskrift, med unntak av regel 1.2, 1.4 og 3.
Skipet skal ha sikkerhetsbemanning fastsatt av flaggstaten.
🔗Del paragraf§ 15.Frakt av last og brennolje
SOLAS kapittel VI gjelder som forskrift, med unntak av regel 1.1.
🔗Del paragraf§ 16.Frakt av farlig last
SOLAS kapittel VII gjelder som forskrift, med unntak av regel 2.1.
🔗Del paragraf§ 17.Sikkerhetsstyring
Skipet skal ha gyldig sertifikat for sikkerhetsstyring i henhold til SOLAS kapittel IX utstedt fra sin flaggstat.
🔗Del paragraf§ 18.Polare sikkerhetstiltak
SOLAS kapittel XIV gjelder som forskrift, med unntak av regel 2.1 og 3.
Polarkoden del I-A og de sikkerhetsrelaterte bestemmelsene i innledningen gjelder som forskrift, med unntak av del I-A kapittel 1 regel 1.3 om sertifikater og tilsyn.
Maksimal forventet redningstid er den tiden som er lagt til grunn ved utformingen av overlevelsesutstyr og -systemer, og kan være mindre enn fem dager.
🔗Del paragraf§ 19.Lastelinje
For skip med lengde (L) 24 meter eller mer gjelder kravene i den internasjonale konvensjonen om lastelinjer av 1966, endret ved 1988-protokollen, konsolidert utgave 2005, vedlegg B, vedlegg I som endret ved IMO-resolusjon MSC.223(82), Res.MSC.270(85), Res.MSC.329(90), Res.MSC.345(91) og Res.MSC.356(92) (lastelinjekonvensjonen) som forskrift.
Skip med lengde (L) under 24 meter skal følge alle krav til lukningsmidler, karm- og terskelhøyder, lufterør- og ventilatorhøyder, lenseportareal og overbordventiler for avløp som er angitt i lastelinjekonvensjonen.
🔗Del paragrafKapittel 5. Avsluttende bestemmelser
§ 20.Dispensasjon
Flaggstaten kan etter skriftlig søknad fra rederiet godkjenne andre løsninger enn de som kreves etter forskriften når det er godtgjort at løsningene gir et likeverdig sikkerhetsnivå med forskriftens krav.
Skipet skal ha om bord en liste over likeverdige løsninger som er akseptert av flaggstaten.
🔗Del paragraf§ 21.Overgangsbestemmelse
Skip som har operert i Norges territorialfarvann ved Svalbard hvert år de siste tre årene, trenger ikke oppfylle kravene i denne forskriften, med unntak av § 4 og § 7, før 1. januar 2025.
🔗Del paragraf§ 22.Ikrafttredelse
Forskriften trer i kraft 1. januar 2020.
🔗Del paragraf