Verktøylinje
Forskrift for flyttbare innretninger med produksjonstekniske installasjoner og utstyr
Trykk Escape for å lukke innholdsfortegnelse
- Forskrift om flyttbare produksjonsinnretninger
-
Kapittel I: Innledende bestemmelser (§§ 1 - 2)
- § 1. Virkeområde
- § 2. Definisjoner
Ditt søk ga dessverre ingen treff.
Del dokument
Forskrift for flyttbare innretninger med produksjonstekniske installasjoner og utstyr
Hjemmel: Fastsatt av Sjøfartsdirektoratet 10. februar 1994 med hjemmel i lov 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v. Hjemmel er endret til lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven) § 7, § 9, § 11, § 21, § 28a, § 32 og § 45, jf. delegeringsvedtak 16. februar 2007 nr. 171, delegeringsvedtak 31. mai 2007 nr. 590 delegeringsvedtak 29. juni 2007 nr. 849 og delegeringsvedtak 19. august 2013 nr. 1002.
EØS-henvisninger: EØS-avtalen vedlegg II kap. XIX nr. 1 (direktiv 98/34/EF).
Endret ved forskrifter 11 okt 1996 nr. 977, 18 feb 1997 nr. 234, 18 feb 1997 nr. 141, 2 mars 1999 nr. 410, 11 april 2003 nr. 544 (bl.a. tittel), 28 juni 2004 nr. 1044, 28 juni 2004 nr. 1046, 29 juni 2007 nr. 1006, 14 mars 2008 nr. 305, 18 jan 2011 nr. 56, 19 aug 2013 nr. 1036, 5 juli 2016 nr. 897, 27 mars 2023 nr. 459.
Rettelser: 08.05.2003 (Forord, § 8, § 21, kap. XIV), 02.04.2008 (§ 13 nr. 4), 06.05.2008 (§ 15 nr. 3), 15.02.2022 (tegnsetting i lister tilpasset universell utforming, tabeller i § 16 samt struktur).
Kapittel I: Innledende bestemmelser
§ 1.Virkeområde
§ 2.Definisjoner
I denne forskrift betyr:
Den samlede installasjon av produksjonssystemer og produksjonsutstyr, inkludert tilhørende prosessanlegg.
Brann som i henhold til de definerte akseptkriteriene representerer en uakseptabel risiko, og som derfor legges til grunn for utforming og bruk av den flyttbare innretning.
Eksplosjon som i henhold til de definerte akseptkriteriene representerer en uakseptabel risiko, og som derfor legges til grunn for utforming og bruk av den flyttbare innretning.
Ulykkeshendelse som i henhold til de definerte akseptkriteriene representerer en uakseptabelt risiko, og som derfor legges til grunn for utforming og bruk av innretningen og dens beredskap.
Soner: Eksplosjonsfarlige områder inndeles i sone 0, 1 og 2.
Sone 0: Områder hvor det forekommer eksplosjonsfarlig atmosfære uavbrutt eller i lange perioder.
Sone 1: Områder hvor det leilighetsvis må regnes med eksplosjonsfarlig atmosfære under normale driftshold.
Sone 2: Områder hvor det forekommer eksplosjonsfarlig atmosfære bare unntaksvis og kortvarig.
Flyttbar plattform, herunder boreskip, som har utstyr for boring etter undersjøiske petroleumsforekomster ombord, og flyttbar plattform til annet bruk enn boring etter undersjøiske petroleumsforekomster.
Alle systematiske tiltak som rederiet skal iverksette for å sikre at virksomheten planlegges, organiseres, utøves og vedlikeholdes i samsvar med krav fastsatt i eller i medhold av lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet.
Det system som overfører hydrokarboner fra den flyttbare innretningen til mottaksterminal, f. eks. på tankskip.
Alle innretningens tilstander når stigerør er tilkoplet og det foregår produksjon (dvs. prosessering av olje/gass) eller produksjonssystemene inneholder hydrokarboner under trykk.
Alle innretningens tilstander når stigerør pga. værforhold m.m. er frakoplet.
Definisjonen av rederiet i skipssikkerhetsloven § 4 gjelder tilsvarende.
Uttrykk for den fare som uønskede hendelser representerer for mennesker, miljø eller materielle verdier. Risikoen uttrykkes ved sannsynligheten for og konsekvensene av de uønskede hendelsene.
Systematisk fremgangsmåte for å beskrive og/eller beregne risiko. Risikoanalysen utføres ved kartlegging av uønskede hendelser, og årsaker til og konsekvenser av disse.
Den belastning som påføres innretningen som følge av f.eks. bølger, vind og strøm.
Ikke destruktiv testing. (Non Destructive Testing).
Alle innretningens tilstander når stigerør er tilkoplet og produksjonen er avstengt.
Kapittel II: Generelle bestemmelser
§ 3.Plikter
Rederiet, arbeidsgiver, plattformsjef og andre som har sitt arbeid om bord skal utføre sine plikter i henhold til skipssikkerhetsloven og med de utfyllende bestemmelser som følger av denne forskrift.
§ 4.Fravik
I enkelttilfeller kan Sjøfartsdirektoratet etter skriftlig søknad fravike forskriftens krav. Spesielle grunner må gjøre fraviket nødvendig og fraviket må være sikkerhetsmessig forsvarlig. Dersom kyststatens krav og de krav som er fastsatt i denne forskrift er uforenlige, kan Sjøfartsdirektoratet fravike kravene i den utstrekning det er forsvarlig. Fravik må ikke være i strid med internasjonal overenskomst Norge har sluttet seg til.
§ 4 A.Gjensidig aksept
Når denne forskriften stiller krav om at en bestemt utrustning, materiale, utstyr eller innretning, eller om type utstyr o.l., skal anskaffes eller forefinnes i et fartøy, eller at det skal treffes en bestemt foranstaltning, eller det stilles bestemte krav til bygning eller design, skal Sjøfartsdirektoratet tillate at det anbringes eller forefinnes annet tilbehør, materialer, anordninger eller apparater, eller typer av disse, eller at det treffes en annen foranstaltning i fartøyet, eller at fartøyet er bygget eller designet på annen måte.
Forutsetningen for at Sjøfartsdirektoratet skal akseptere dette er følgende: Det må være dokumentert gjennom testing eller på annen måte, at tilbehøret, materiellet, utstyret eller innretningen, eller type av slik, eller arrangement, bygning eller konstruksjon, er minst like effektiv som det som kreves i forskriftene.
Sjøfartsdirektoratet skal akseptere resultater av tester som er utført ved anerkjente testinstitusjoner, inkludert testinstitusjoner i øvrige EØS-land. Forutsetningen er at testene gir passende og tilfredsstillende garanti av teknisk, fagmessig og uavhengig art.
Kapittel III: Dokumentasjon
§ 5.Dokumentasjon
§ 6.(Opphevet)
§ 7.(Opphevet)
Kapittel IV: Tekniske krav til den produksjonstekniske installasjonen
§ 8.Generelle krav til den produksjonstekniske installasjonen.
§ 9.(Opphevet)
§ 10.(Opphevet)
Kapittel V: Tekniske krav til den flyttbare innretningen
§ 11.Generelle krav til den flyttbare innretningen
For flyttbare innretninger som lagrer råolje om bord skal relevante deler av Sjøfartsdirektoratets til enhver tid gjeldende forskrifter for oljetankskip gjelde.
For flyttbare innretninger som lagrer gass i tanker om bord relevante deler av Sjøfartsdirektoratets til enhver tid gjeldende forskrifter om transport av spesielle eller farlige laster i bulk gjelde.
🔗Del paragraf§ 12.Skrogkonstruksjon
§ 13.Maskineri og rørsystemer
Slikt utstyr kan plasseres i rom som ligger inne i et omgivende eksplosjonsfarlig område, under forutsetning av at følgende betingelser oppfylles:
Sikkerhetskritiske rørsystem for damp, kjølevann, instrumentluft, drivstoff, hydraulikkolje m.m., som inngår i utstyr for maritim operasjon av innretningen, skal ikke være koplet sammen med produksjonstekniske systemer, slik at en feil i disse også medfører funksjonssvikt av viktige maritime systemer (og omvendt). Likeså skal det være separering mellom produksjonstekniske systemer og eventuelle boretekniske systemer om begge systemer skal opereres samtidig. Det skal heller ikke være slik sammenkopling av systemer, f.eks. mellom gasskjølevannsystem og sanitærsystem, at en lekkasje av gass kan spres i i et område som i utgangspunktet er ment å være sikkert område.
🔗Del paragraf§ 14.Områdeklassifisering og ventilasjon
§ 15.Turret system
§ 16.Forankrings- og posisjoneringsystem
Etter slike hendelser skal avstanden mellom innretningen og tankskipet annen fast installasjon ikke bli mindre enn ca 10 meter.
Tabell I – Konsekvensklasser
Konsekvensklasser for ankerliner på innretninger når innretningen ligger forankret:
Avstanden X er gitt ved at avstanden mellom innretningen og den andre installasjonen er så stor, at innretningen etter eventuelt flerlinebrudd (3 eller fler), vil svinge klar den andre installasjonen med en avstand på minst 10 meter i ugunstigste faser.
Tabell II Sikkerhetsfaktorer
DY= Dynamisk beregningsmetode
KY= Kvasistatisk beregningsmetode
Planen skal inntas i operasjonsmanualen/vedlikeholdssystemet.
§ 17.Stabilitet
Kapittel VI: Risikoforebyggende tiltak
§ 18.Arrangement
Kapittel VII: Strukturelle sikringstiltak mot brann og eksplosjon
§ 19.Strukturell brannsikring
§ 20.Strukturell eksplosjonsbeskyttelse
Kapittel VIII: Gass- og branndeteksjonssystemer
§ 21.Gassdeteksjonssystem
§ 22.Branndeteksjonssystem
Kapittel IX: Aktive Sikringstiltak mot brann
§ 23.Brannpumpesystem for hovedbrannledning
Brannvannskapasitet skal baseres på beregnet forbruk ved dimensjonerende brannhendelse.
§ 24.Brannpumpesystem for overrisling med vann/skum
Det skal være nok skumkonsentrat til å opprettholde skumlegging i minst 15 minutter. Skumkonsentrat skal kunne forsynes fra to adskilte og beskyttede områder på innretningen.
Ut fra resultatet av risikoanalysen, jf. pkt. 2, kan Sjøfartsdirektoratet kreve overrisling av andre områder, som for eksempel ytterflater på boligkvarteret, samt større kapasitet enn det som er angitt ovenfor.
§ 25.Spesielle andre fastmonterte slukkeanlegg
I områder/rom som er lukket eller delvis lukket, kan vannforstøvningsanlegg (tåkesystem) benyttes.
§ 26.Manuelt brannslokningsutstyr
I prosessområdet skal det være plassert tilstrekkelig antall håndslokkeapparater med slokkemedium av type fildannende skum.
🔗Del paragrafKapittel X: Brann- og eksplosjonsbeskyttelse av lagertanker i skrogstrukturen
§ 27.Strukturelle krav
For innretninger som lagrer produserte hydrokarboner om bord skal arrangement og adskillelse av boligkvarter, maskinrom , tanker m.m. utføres slik som angitt i SOLAS-74, Kap. II-2 del D, Reg. 56 «Location and separation of spaces».
🔗Del paragraf§ 28.Aktive sikringstiltak
Kapittel XI: Nødavstegnings- og nødutløsningssystem
§ 29.(Opphevet)
§ 30.Manuelt nødavstengningssytem
§ 31.Automatisk nødavstengningssystem
§ 32.Manuelt nødutløsningssystem
Kapittel XII: Andre spesielle av og tiltak mot forurensning
§ 33.Nødkraft og nødkraftforbrukere
§ 34.Sikringstiltak mot forurensning
Den flyttbare innretningen skal være konstruert og ha et arrangement som forhindrer at det oppstår akutt foruresning fra fra fartøyets lagrings eller losseoverføringssystem.* Prosedyrer for operering av arrangement skal inntas i operasjonsmanualen.
Kapittel XIII: Laste- og fortøyningssystem
§ 35.Laste- og fortøyningssystem
Kapittel XIV: Vedlikehold, drift og bemanning
§ 36.Reservedeler og vedlikeholdssystem
§ 37.(Opphevet)
§ 38.(Opphevet)
Kapittel XV: Avsluttende bestemmelser
§ 39.Ikrafttredelse
Denne forskrift trer i kraft den 1. april 1994.