Batteribrann med påfølgende gass-eksplosjon
Om kvelden torsdag 10. oktober ble det tilløp til brann i batterirommet på passasjerfergen Ytterøyningen. Slukking ble iverksatt, og fergen kom seg til kai for egen maskin. Passasjerer og mannskap ble evakuert i land. Om morgenen fredag 11. oktober oppsto det en eksplosjon under dekk, i eller i tilknytning til batterirommet.
Dato: | 14. oktober 2019 |
---|---|
Serie | SM |
Nummer | SM 3 - 2019 |
Vedlegg | Last ned som PDF |
Sjøfartsdirektoratet anbefaler at alle rederier som har fartøy med batteriinstallasjoner, oppdaterer risikovurderingen knyttet til farene for mulig ansamlinger av eksplosive gasser i forbindelse med uønskede hendelser i batterisystemer.
I tillegg viser vi til «Important Communique regarding Ytterøyningen Battery Fire», som inneholder anbefalinger fra batterileverandøren Corvus Energy.
Det er svært viktig at fartøy ikke skal være i operasjon uten kommunikasjon mellom EMS (Energy management system) og batteripakkene, da dette kan medføre at viktig systemdata ikke blir formidlet til EMS/bro.
Hendelsesforløpet er fortsatt ikke kartlagt. Sikkerhetsmeldingen vil oppdateres når ytterligere fakta, informasjon og årsakssammenhenger er tilgjengelig.
Presisering 18. oktober:
Sjøfartsdirektoratet ønsker å avklare viktige forhold rundt sikkerhetsmeldingen som ble sendt ut 14. oktober 2019:
- Alle rederier som bruker batterisystemer, bør foreta en risikovurdering basert på rådene i den oppdaterte sikkerhetsmeldingen.
- Risikovurderingen bør
- identifisere mulige nødssituasjoner om bord, f.eks. brann, vannfylling, kollisjon osv.
- deretter innføre prosedyrer for reaksjoner i nødssituasjoner samt opplærings- og øvelsesprogrammer for å håndtere slike situasjoner
Dette er i samsvar med kravene i ISM-koden og rederienes ansvar.
Hendelsen med Ytterøyningen er fortsatt under etterforskning, og årsaken er ikke fastslått. Det er ingenting som tyder på problemer med den nevnte risikovurderingen i forbindelse med denne spesifikke hendelsen.