Rettigheter for båtpassasjerer
Sjøfartsdirektoratet er nasjonalt tilsynsorgan for å sikre at transportører, terminaloperatører og eventuelle havnemyndigheter følger regelverket om båtpassasjerers rettigheter.
Krav til informasjon
Transportører, terminaloperatører og eventuelle havnemyndigheter som kommer inn under dette regelverket, skal sørge for at informasjon om passasjerrettigheter etter båtpassasjerrettighetsforordningen er offentlig tilgjengelig om bord i fartøy, havneterminaler og om mulig i havner.
Så langt det er mulig, skal informasjonen gis i en tilgjengelig form og på et språk som normalt benyttes til å informere alle passasjerer. Det er utarbeidet et sammendrag av bestemmelsene i båtpassasjerrettighetsforordningen.
For å oppfylle disse informasjonsforpliktelsene skal minimum sammendraget av bestemmelsene brukes. På EU-kommisjonens nettsider kan en finne tilsvarende informasjon om passasjerrettigheter på alle offisielle EU-språk.
Klagesaker
Transportøren eller terminaloperatøren skal ha en tilgjengelig ordning for klagebehandling. Passasjerer kan klage til transportører og terminaloperatører innen to måneder fra den dagen transporten ble utført eller skulle vært utført.
Passasjerer kan i forbrukersaker klage til Transportklagenemnda.