Fartøyinstruks og kontroll
Lasteskip med største lengde mellom 8 og 15 meter skal ha fartøyinstruks utstedt av godkjent foretak.
Fartøyinstruks
Følgende lasteskip med største lengde 8 meter eller mer, men under 15 meter skal ha fartøyinstruks utstedt av godkjent foretak:
- skip som skal slepe
- skip som fører mer enn 1000 kg last
- skip med løfteinnretning som kan påføre skipet en krengende arm på mer enn 0,100 meter.
Kravet om fartøyinstruks er hjemlet i forskrift om bygging og tilsyn av mindre lasteskip § 82 og ble innført for å sikre at lasteskip mellom 8 og 15 meter oppfyller de tekniske og sikkerhetsmessige kravene som følger forskriften.
Enkelte andre sentrale forskrifter gjelder i tillegg på områder slik som redningsredskaper, navigasjonshjelpemidler, radiokommunikasjon, sjøveisregler og innredning. Det vil fremgå av kontrollskjema hva som skal kontrolleres og hjemmel for kontrollen.
Det er viktig å være oppmerksom på at en fartøyinstruks ikke er en garanti for at absolutt alle krav i forskriften er oppfylt. Kontrollen utføres i henhold til en sjekkliste og i de fleste tilfeller vil forhold som ikke er nevnt i sjekklisten ikke bli kontrollert. Reder har til enhver tid ansvar for å følge med på fartøyets tilstand og sørge for at nødvendig vedlikehold blir gjort.
Det er til enhver tid reder, eller den som handler på reders vegne, som er ansvarlig for at fartøyet oppfyller reglene gitt i eller i medhold av skipssikkerhetsloven, jf. skipssikkerhetsloven § 6.
Hvordan få fartøyinstruks?
- Rederiet (normalt sett eieren) kontakter et godkjent foretak.
- Godkjent foretak går gjennom fartøydokumentasjon og gjennomfører inspeksjoner om bord.
- Når inspektør fra godkjent foretak har vært om bord og funnet at fartøyet og dokumentasjonen er i orden, vil fartøyinstruks bli utstedt.
- Godkjent foretak sender kopi av fartøyinstruks til sjøfartsdirektoratet.
Godkjente foretak
Godkjente foretak er private aktører som har fått en offisiell godkjennelse av Sjøfartsdirektoratet til å utføre tilsyn på lasteskip under 15 meter.
Det kan være verksteder, konsulentfirmaer eller andre som har fått en slik godkjennelse. Per i dag gjelder dette aktører som er spredt over hele landet.
Kontroll av fartøyet
Fullstendig kontroll
Fullstendig kontroll skal utføres første gang et fartøy skal ha fartøyinstruks. Dette kan være nybygg, fartøy som ikke tidligere har vært registrert som lasteskip eller fartøy som kjøpes inn fra utlandet.
I tillegg skal fullstendig kontroll også utføres dersom fartøyinstruks er utgått eller periodisk forenklet kontroll ikke ble gjort innenfor fristen.
Kontrollen skal utføres av et godkjent foretak i henhold til sjekkliste fastsatt av Sjøfartsdirektoratet:
Periodisk forenklet kontroll
Fartøyinstruksen utstedes med en gyldighet på 30 måneder. Fartøyinstruksens gyldighet skal fornyes ved at skipet fremstilles for periodisk forenklet kontroll hos godkjent foretak før utgangen av en periode på 30 måneder fra dato for siste fullstendige kontroll eller dato for siste periodiske forenklet kontroll.
Periodisk forenklet kontroll kan gjennomføres inntil 6 måneder før fristen, uten at dato for neste kontroll blir endret.
Kontrollen skal utføres av godkjent foretak i henhold til sjekkliste fastsatt av Sjøfartsdirektoratet:
Kan en fartøyinstruks bli ugyldig?
Fartøyinstruksen er gyldig frem til utløpsdatoen, såfremt forutsetningene for gyldigheten er oppfylt.
Forhold som kan føre til at fartøyinstruksen blir ugyldig:
- Dersom periodisk forenklet kontroll ikke blir gjennomført innen fristen.
- Dersom fartøyet ombygges/endres så skal de berørte deler kontrolleres av godkjent foretak. Frem til ombyggingen/endringen er kontrollert av godkjent foretak kan ikke fartøyet settes i drift.
- Ved skade på fartøy skal ikke fartøyet forflyttes før godkjent foretak har gitt aksept for dette.
Mer informasjon om prosessen ved skade på fartøy finner du her: Informasjon om skade på fartøy under 15 meter
Meldeplikt ved skade på fartøy som er underlagt godkjent foretak sin kontroll
Ved betydelig skade på fartøyet, forårsaket av grunnstøting, sammenstøt, brann, maskinhavari, vanninntrengning eller liknende, vil fartøyinstruksen bli ugyldig og reder har ansvar for å melde fra både til godkjent foretak og til Sjøfartsdirektoratet.
Her finner du en oversikt over hvem som har ansvar for hva i en slik prosess.
Sikkerhetssertifikat for radio
Det er godkjente radioinspeksjonsforetak (godkjent av Sjøfartsdirektoratet) som utfører radiokontroll og utsteder sikkerhetssertifikat for radio.
Her finner du en oversikt over radioinspeksjonsforetak som Sjøfartsdirektoratet har avtale med.
Kontroll av elektrisk anlegg
Det er aksepterte elektroforetak (akseptert av DSB) som utfører kontroll av det elektriske anlegget og utsteder kontrollskjema/tilsynserklæring.
Oversikt over aksepterte elektroforetak finner du på hjemmesidene til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).
Kontroll av kran/løfteinnretning
Laste- og losseutstyr skal kontrolleres av sakkyndig person type A eller B, som er godkjent av Sjøfartsdirektoratet. En oversikt over sakkyndige personer og tilknyttede verksted kan du finne på Sjøfartsdirektoratets sider om kontroll av kraner.