Opplæring av kranførere på norske skip er regulert i forskrift av 17. januar 1978 nr. 4 om laste- og losseinnretninger på skip (FOR-1978-01-17-4).

For kraner som benyttes ved lasting eller lossing ved kai, i havn eller annet sted i helt innelukket farvann, samt internt om bord i fartøyet stiller forskriften ingen formelle krav til opplæring av kranførere, kun at personen skal være fylt 18 år, jf. § 24(2).
Sertifisering av kranførere på denne typen kraner er således ikke påkrevd. Opplæringen vil da bli ivaretatt av ISM koden Kap. 6 (på de fartøy denne er gjort gjeldende), Skipssikkerhetsloven § 22, samt ASH forskriften § 2-6.

For kraner som benyttes til lasting og lossing i åpent farvann kommer derimot Forskrift om kraner som brukes til lasting og lossing på skip i åpent farvann (FOR-1986-01-13-31) til anvendelse, jf. § 1(3) i FOR-1978-01-17-4. Her heter det at kranfører bl.a. skal ha gjennomgått anerkjent praktisk og teoretisk undervisning vedrørende kraner og løfteutstyr. Det er med andre ord bruksområdet til kranen som bestemmer hvilken opplæring som gjelder for de forskjellige krantypene.

Her er vi inne på noe av det som gjør dette til et vanskelig tema. Slik regelverket er i dag er det nemlig opp til hvert enkelt rederi/selskap å vurdere hva som er praktisk og teoretisk undervisning mht. opplæring av kranførere.

Når det er sagt er rederiet gjennom ISM kodens Kap. 6 (på de fartøy denne er gjort gjeldende) pålagt å sørge for at berørt personell får tilstrekkelig opplæring i de oppgaver de settes til. Videre stiller skipssikkerhetslovens § 22 krav til tilrettelegging og utføring av arbeid som utføres om bord. I tillegg krever ASH forskriften, § 2-6, at nødvendig opplæring gis på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte, hvor opplæringen skal dokumenteres skriftlig. Det påhviler derfor et stort ansvar på rederiet i denne sammenheng.

Gjeldende regelverk:

Løfteører/«pad eyes»:

Løfteører/«pad eyes» vil ha krav til å bli dimensjonert og testet i henhold til RSV 13-2020.

Løft av personell med kran:

Midlertidig arbeid i høyden

Vår forskrift som regulerer kraner på skip, FOR 1978-01-17 nr. 4 om laste- og losseinnretninger på skip, stiller ingen spesifikke tekniske krav i forbindelse med personell-løft, midlertidig arbeid i høyden. Forskriften innbefatter heller ikke sertifiseringskrav for kraner som skal brukes til personell-løft.

FOR 2005-01-01 nr. 8 om arbeidsmiljø, sikkerhet og helse for arbeidstakere på skip sier imidlertid følgende, jf. § 2-2:

  1. Farer om bord skal avdekkes. Når faren er avdekket, skal det foretas en vurdering av den risiko faren utgjør. Slik risikovurdering skal foretas regelmessig og ved:
    a) innføring av nytt arbeidsutstyr eller ny teknologi, og
    b) øvrige endringer i organisering eller planlegging av arbeid som kan ha betydning for arbeidstakernes sikkerhet og helse.
  2. Resultatene av risikovurderingen skal dokumenteres skriftlig.
  3. Dersom det avdekkes risiko for arbeidstakernes sikkerhet og helse, skal det iverksettes nødvendige tiltak for å fjerne eller redusere farene.

Videre viser vi i denne sammenheng til vedlegg 1 i forskrift nr. 8: «Bestemmelser om bruk av arbeidsutstyr til midlertidig arbeid i høyden.»

Sjøfartsdirektoratet har tidligere vurdert denne typen arbeidsoperasjoner opp mot forskrift nr. 8, og har i denne sammenheng utarbeidet følgende retningslinjer:

  1. Arbeidsbasket er dimensjonert for tiltenkt bruk
  2. Feste/kobling mellom arbeidsbasket og kran er i henhold til anbefalinger fra produsent(er)
  3. Kran som brukes til operasjonen tilfredsstiller standard EN 13852-1:2004, kap.5.8
  4. Operasjonsbegrensninger i henhold til standard EN 13852-1:2004, kap. 7.2.5

Det forutsettes i denne sammenheng at sakkyndig person forsikrer at ovennevnte punkter er ivaretatt og at forhold i forbindelse med operasjonen blir dokumentert. Vi forventer at kran er sertifisert for personell løft(man riding) av en sakkyndig person.

Fibertau i kran:

Forskrift om laste- og losseinnretninger på skip av 17.1.1978 åpner ikke for bruk av tauverk og det finnes pr. i dag, etter det vi kjenner til, ikke noen egnet standard for sertifisering av tauverk til bruk på kraner.

A-ramme med tilhørende vinsj:

Forskrift om kraner som brukes til lasting og lossing på skip i åpent farvann (FOR nr. 31) omhandler løft i åpent farvann utover skutesiden som en A-ramme gjør. A-ramme er derfor definert inn i FOR nr. 31. Om utsetningsarrangementet benyttes opp mot ROV, kan IMCA standarden for ROV utsetningsarrangement benyttes som en ekvivalens til forskriften.


Mulighet for å benytte klasseregelverket:

Kran standarder som f. eks: DNVGL-ST-0377 og DNVGL-ST-0378, kan anses som ekvivalente til våre kran regelverk for skip (FOR nr. 4 og FOR nr. 31). Noe av bakgrunnen er at flyttbare innretninger allerede har denne aksepten, samt at vi erkjenner at forskriftene våre er noe utdaterte og ikke sammenfaller med andre standarder som f.eks. EN 13852-1.

Det kan akseptere at klassestandarder benyttes som en ekvivalens til våre forskrifter under forutsetning at reder søker skriftlig og klassestandarden oppfylles i sin helhet.

Gravemaskin/selvlosser:

En gravemaskinene er å anse som en laste- og losseinnretning iht. FOR nr. 4, hvor dagens praksis er følgende:

Gravemaskin med komplett travers, kranbane, kranskinne og bæreplater samt endekneplater for kranbanen, - alt det som befinner seg over dekk, skal kontrolleres, prøves og sertifiseres av sakkyndig person type A slik det er beskrevet i vår Forskrift av 17.01.1978 nr. 4 om laste- og losseinnretninger på skip.

Ved en modifisering av løfteinnretningen vil hjelpemidlene måtte oppdateres. Det vil da være en forventet fra Sjøfartsdirektoratet at lastekartet blir oppdatert for å samsvare med f. eks. en forlenget arm.

Truck:

Truck skal oppfylle kravene gitt av FOR nr. 507 § 18.