Hopp til hovedinnhold

Metodikk

For å komme frem til effektive og treffsikre tiltak i handlingsplanen, er det en forutsetning med en systematisk og helhetlig tilnærming. Her kan du lese litt mer om hva som ligger til grunn for arbeidet.

Hopp til innhold

    I regjeringens oppfølging av Stortingets vedtak (se bakgrunn) legges til grunn at tiltakene som skal utarbeides skal være virkningsfulle og at de tiltakene som kan ha størst effekt skal prioriteres først. 

    For å imøtekomme dette har det vært viktig å ha en god oversikt over risikofaktorene som er fremtredene innenfor et bredt utvalg fartøygrupper. Før man har oversikt over dette, kan man heller ikke prioritere innsatsområder eller behov for tiltak.

    På oppdrag fra Sjøfartsdirektoratet har Safetec AS utarbeidet et kunnskapsgrunnlag som samler sammen kjent kunnskap om årsaker til alvorlige ulykker, og tegnt opp sammenhengen mellom bakenforliggende og mer direkte årsaker. Kunnskapsgrunnlaget baserer seg på en gjennomgang av granskningsrapporter fra Statens havarikommisjon for sjøfart, ekspertintervjuer, ulykkesstatistikk, funn fra spørreundersøkelsen om maritim sikkerhet, risikovurderinger, forskningslitteratur og andre rapporter.

    Du kan laste ned og lese kunnskapsgrunnlaget her.

    Ved å ha et omfattende og omforent kunnskapsgrunnlag har man mulighet til å sortere og tematisere diskusjonene om potensielle tiltak. Innenfor disse rammene må det derimot være høy takhøyde. Om man skal nå målsetningen om null omkomne og hardt skadde i tråd med Stortingets vedtak, må man også akseptere nytenking og kreativitet - og ikke minst en helhetlig tilnerming. I forlengelse av dette er det en stor fordel at også Kystverket, Fiskeridirektoratet, DSB og politiet deltar i arbeidet. Handlingsplanen vil kunne fungere som en felles plattform for å gjennomføre tiltak som ligger til områder hvor det er overlappende eller til dels uavklart regelverks- og tilsynsansvar. 

    Samtidig er det et ønske at alle som opplever at de har "en aksje" i sikkerhetsarbeid til sjøs ønsker å delta i diskusjonene. Om man selv jobber på sjøen, eller representerer noen som gjør det, eller bidrar med kunnskap gjennom sin forskning eller andre erfaringer - vi håper at engasjementet er til stede for å bidra med problemstillinger og forslag til løsninger.

    Grunnprinsipper

    Vi legger til grunn fire grunnprinsipper for nullvisjonen og arbeidet med handlingsplan. Disse må man ha et aktivt forhold til for å bidra til å nå målsetningen om at ingen skal miste livet eller bli hardt skadet på sjøen.

    1. Etikk - alle liv er unike og uerstattelige, og det er uakseptabelt å ikke gjøre alt det vi kan for å unngå alvorlige ulykker.
    2. Vitenskapelighet - vi må kjenne til farene vi ønsker å forhindre, for å avdekke handlingsrommet vårt til å påvirke de.
    3. Medvirkning - alle som har mulighet til å påvirke sikkerheten for de som ferdes på sjø og vann, har et ansvar for å gjøre det.
    4. Rettferdighet – vi anerkjenner at de som jobber eller ferdes på sjø og vann er en del av et stort og komplekst system. Ansvaret for at ulykker skjer må fordeles på en rettferdig måte gjennom dette systemet.