
Forhold som fremmer trivselen
Et godt og inkluderende psykososialt arbeidsmiljø er viktig fordi det fremmer arbeidsglede og produktiviteten. Og omvendt kan et dårlig psykososialt arbeidsmiljø føre til alvorlige helsemessige og sosiale konsekvenser samt redusere sikkerheten om bord.
Det psykososiale arbeids- og levemiljøet påvirker produktivitet, jobbtilfredshet, helse og arbeidsevne. Arbeidsgiver har ansvaret for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø, men alle om bord bidrar - bevisst eller ubevisst – til hvordan dere har det på jobb. Derfor må både ansatte og ledere samarbeide om å skape et godt og trygt arbeidsmiljø.
Fokus på godt psykososialt arbeidsmiljø
-
Psykososialt arbeidsmiljø er forholdet mellom kolleger, mellom ansatte og ledere, og opplevelsen av å mestre arbeidet.
Alle sosiale, mellommenneskelige og organisatoriske forhold som påvirker vår arbeidsevne, helse og velferd utgjør det psykososiale arbeidsmiljøet. Organisatoriske forhold omhandler hvordan dine arbeidsoppgaver er organisert. Dette kan være prosedyrer, rutiner, ansvar og krav til den enkelte, departementet ditt om bord og hele fartøyet.
Sosialt og mellommenneskelig miljø på arbeidsplassen påvirkes av:
- Opplevelse av trivsel
- Samhold
- Lederskap
- Kommunikasjon
- Stress
- Isolasjon
- Konflikter
- Mobbing og trakassering
- Vold og trusler om vold
Organisatorisk arbeidsmiljø kan handle om:
- Hvordan er arbeidet tilrettelagt og organisert
- Grad av medvirkning og mulighet til å påvirke arbeidet
Det kan være å få delta i planlegging av enkelte oppgaver, valg av verktøy/redskaper, hvem man arbeider sammen med osv. - Ensformig eller variert arbeid
Hvordan fordeles kjedelige rutineoppgaver, belastende oppgaver og mer spennende oppgaver? - Arbeids- og hviletid
- Forutsigbarhet, dvs. relevant informasjon på rett tidspunkt
-
Faktorer som anerkjennelse, fellesskapesfølelse og mulighet for å bruke sine ferdigheter og mulighet for å lære nytt har stor betydning for de ansatte om bord. Det betyr mye for sjøfolkene at den overordnede er villig til å lytte til problemer, at rederiet er villig til å lytte og at skipsledelsen evner å videreformidle viktig informasjon.
Det er særlig 10 punkter rederi og skipsledelsen bør være klar over har stor betydning for at man trives i arbeidet om bord.
- At man føler seg motivert og engasjert i arbeidet.
- At den nærmeste overordnede er villig til å lytte til den enkeltes problemer med arbeidet.
- At man føler seg anerkjent.
- At man er en del av et fellesskab både i fritiden og i arbeidstiden om bord.
- At man har har gode relasjoner til rederiet.
- At rederiorganisasjonen i land responderer/reagerer på forslag og ønsker fra besetningen.
- At rederiet stoler på at besetningen gjør et godt stykke arbeid og er lydhør for forslag og ønsker, og samtidig viser tillit til de ansatte på fartøyene.
- At man føler seg velinformert.
- At man har mulighet for å lære nytt gjennom arbeidet.
- At det skal være passe med krav og utfordring i arbeidet (ikke for stor belastning, men heller ikke for lite) samt utviklingsmuligheter.
(Kilde: Sea Health & Welfare)
-
Det psykiske arbeidsmiljøet er summen av alle som jobber om bord og alle har ansvar for å bidra til et godt arbeidsmiljø.
- Husk at ditt bidrag er viktig: Vær bevisst på din egen påvirkningskraft. Alle kan påvirke eget arbeidsmiljø. Du har både ansvar og mulighet for å bidra positivt til en god arbeidsdag for alle.
- Ta initiativ: Si fra til lederen din dersom det er noe i arbeidsmiljøet som ikke er bra. Ta initiativ og foreslå forbedringer dersom du synes det er behov for det.
- Bidra til god dialog: Snakk med leder og kolleger om det som er vanskelig. Slik kan dere sammen skape en åpen og god dialog, med takhøyde for å ta opp problemer.
- Del kunnskap: Del erfaringer, informasjon, tips og råd med kollegene dine.
- Ta deg tid: Ta deg tid til de rundt deg i hverdagen. God sosial støtte fra kolleger og leder gjør oss i stand til å takle større utfordringer og er en viktig buffer mot stress, overbelastning og sykdom.
- Bidra til en god tilbakemeldingskultur: Gi konstruktive tilbakemeldinger – og ta imot tilbakemeldinger på en konstruktiv måte. Alle kan bli bedre og tilbakemeldinger gir mulighet for læring og utvikling.
- Gi anerkjennelse: Alle trenger å bli sett og verdsatt for å trives på jobb. Lytt til andre og vis interesse for det kollegene dine jobber med. Gi kollegene dine anerkjennelse for den jobben de gjør.
- Følg felles kjøreregler: Følg de kjørereglene og rutinene dere har blitt enige om på arbeidsplassen din.
- Ta avstand fra mobbing: Ikke aksepter mobbing eller utfrysing. Ta kontakt med verneombudet hvis du er usikker på hva du bør gjøre.
- Vær inkluderende: Snakk pent om hverandre. Snakk med folk, ikke om folk. Den gode fellesskapsfølelsen - vi-følelsen, er et viktig kjennetegn på et sunt og godt arbeidsmiljø.
(Kilde: Arbeidstilsynet)
-
Innlegg på Sjøsikkerhetskonferansen 2023 ved Torsten Mathias Augustsen, Handelsflådens Arbejdsmiljø- og velfærdsråd i Danmark -