Onsdag 26. september
09.00-10.00 |
Registrering |
|
|
10.00-10.20 |
Intro med kulturinnslag |
|
Tor Øyvind Skeiseid |
10.20-10.40 |
Regjeringens satsing på grønn skipsfart |
|
Atle Hamar |
10.40-11.00 |
Fokusområder 2019 |
|
Olav Akselsen |
11.00-11.20 |
Praktisk informasjon og presentasjon av utstillere |
|
|
11.20-11.40 |
Risikobilde 2018 |
|
Vegar Berntsen |
11.40-12.00 |
Plasten i havet |
|
Kenneth Bruvik |
12.00 - 13.00 |
Lunsj |
|
|
13.00-14.00 |
Tide Carrier - er alt under kontroll? |
|
Saken om Tide Carrier (nå Harrier) kunne blitt en stor katastrofe da skipet fikk motorstopp utenfor Jærkysten i 2017. Skipet hadde store feil og mangler, og fikk ikke forlate Norge. Kystverkets tidlige innsats avverget den store katastrofen. Utviklingen i Tide Carrier-saken viser hvor viktig det er med koordinert innsats innenfor redning, beredskap, tilsyn og oppfølging der flere statlige instanser er involvert. Vi vil se nærmere på hendelsesforløpet og hvordan myndighetene har håndtert saken i ettertid. |
Tormod Våga |
Jone Førland |
Ragnar Lind |
Kjetil B. Sørensen |
Torleif Fresvik |
Thor Jostein Dahlstrøm |
14.00-14.25 |
Pause - besøke utstillere |
|
|
14.25-15.00 |
Paneldebatt om Tide Carrier |
|
|
15.00-15.20 |
IMOs klimastrategi |
|
Sveinung Oftedal |
15.20-15.50 |
Sjøfartsdirektoratet i tiden |
|
Victor Norman |
15.50-16.10 |
MilliAmpère – Norges første førerløse ferje |
|
Kort presentasjon av prototype og prøvetur i Smedasundet for interesserte |
16.10-16.15 |
Takk for i dag |
|
Tor Øyvind Skeiseid |
19.30 |
Festmiddag med underholdning av Jan Rune Holdhus |
|
|
Torsdag 27. september
09.00-09.10 |
God morgen |
|
Tor Øyvind Skeiseid |
|
Automagi og nullutslipp |
|
Maritim næring er i rivende utvikling og Norge er i front. En stor del av verdens LNG-drevne fartøy er norske. Norske ferjer går på strøm, krysser fjorden, går til kai av seg selv og går snart på hydrogen. Yara skal erstatte 40.000 vogntogturer i året med et autonomt konteinerfartøy. Innen havbruk ser vi nå store offshorekonstruksjoner der det tidligere var ei mære i fjæra. Vi har invitert noen av næringens spydspisser for å fortelle nærmere om hvor de er i prosessen og hvor veien går videre. |
09.10-09.25 |
Åpningsforedrag |
|
Daniel Bjarmann-Simonsen |
09.25-09.45 |
Autonomy – a global game changer |
|
An-Magritt Tinlund Ryste |
09.50-10.10 |
Taking autonomy from research to reality |
|
Tom Eystø |
10.10-10.40 |
Statens vegvesen og ferjer: i forsetet med LNG, elektrisitet og hydrogen |
|
Terje Moe Gustavsen |
10.40-11.10 |
Pause - besøke utstillere |
|
|
11.10 |
Er vi kompetente? |
|
Når næringen utvikler seg, må vi utvikle oss med den. Har vi den riktige kompetansen for å forstå og bruke nye tekniske løsninger på en trygg måte? Hva skal maskinisten gjøre når forbrenningsmotorer er byttet ut med et batteri? Hva må en navigatør kunne når skipet selv vet best hvor kursen skal settes? Hvilken kompetanse trenger vi om bord og i land for å ivereta sikker drift? I konferansens siste sesjon inviterer vi stemmer fra næring og akademia for å hjelpe oss å sette ord på hva vi må kunne i morgen.
|
11.10-11.30 |
Digital kompetanse i maritim næring |
|
Hans Sande |
11.30-11.50 |
Nøyaktig prediksjon av grunnstøtinger, fartøysbevegelser, ankomsttider og andre røverhistorier om kunstig intelligens |
|
Andreas Ravnestad |
11.55-12.15 |
Fremtidens maritime kompetanse |
|
Tine Viveka Westerberg |
12.15-12.35 |
Fremtidens kompetansebehov? |
|
Marte Fanneløb Giskeødegård |
12.40-12.55 |
Sjødyktig utdanning for alle farvann |
|
Johanne Marie Trovåg Instituttleder for maritime studier, Høgskulen på Vestlandet |
12.55-13.10 |
Spørsmål fra salen |
|
13:10-13:15 |
Avslutning |
|
Tor Øyvind Skeiseid/Olav Akselsen |
13:15-14:15 |
Lunsj og avreise |
|
Flybussen går 14.20 fra busstoppet ovnenfor Scandic Maritim |
endringer kan forekomme.