To hendelser som er blitt innrapportert til Sjøfartsdirektoratet, viser hvordan tidspress ved av- og pålasting av biler og manglende kommunikasjon førte til at matroser ble påkjørt og skadet.

Kjørte over foten til matros

Av- og pålasting
Pålasting av biler på riksveiferje. Bildet har ingenting med de beskrevne situasjonene å gjøre.

Ved ankomst til fergekai observerte kapteinen at det sto ca. 15 vogntog/lastebiler på kaien i tillegg til en lastebil med farlig last. Av erfaring tar dette mye plass på øvre bildekk, og kaptein instruerte matrosen at samtlige personbiler skulle henvises til nedre bildekk. Det ble lastet to rekker, én rekke med store biler til øvre bildekk og én rekke med små biler til nedre bildekk.

En av bilene som ble anvist til nedre bildekk, begynte å bevege seg over i feltet til øvre bildekk, til tross for at denne ble anvist til å kjøre ned. Bilen fortsatte rett mot matrosen, som måtte ta et steg til siden da bilen kom med høy fart. Bilen bråstoppet fremfor matrosen, og fortsatte så til øvre bildekk. Matrosen varslet kapteinen om at bilen hadde kjørt over foten hans. Kapteinen tok med et kamera og gikk til den aktuelle bilen. Han tok bilde av nummerskiltet og snakket med sjåføren. Kapteinen tok kopi av førerkortet og saken ble politianmeldt.

Nedsatt funksjonsevne er gyldig grunn til å ikke stå på nedre bildekk. Personene i bilen hadde gyldig grunn til å stå oppe, men siden de ikke hadde et skilt som viste til nedsatt funksjonsevne som det skulle tas hensyn til, var dette vanskelig å vite for matrosen.

Da det fremdeles gjorde vondt ved ankomst til kai, gikk matrosen til legevakten. Det ble tatt røntgenbilde av foten, da han var bekymret for at det kunne være brudd i tåa. Det var ikke brudd, men han ble sykemeldt i fire dager.

Måtte på legevakten

Kapteinen satt på broen og fulgte med under lasting. Det ble lastet tre rekker. Én med store biler til øvre bildekk, én rekke med små biler til øvre bildekk, og én rekke med små biler til nedre bildekk. En personbil stoppet før nedkjøring til nedre bildekk. Matrosen ga signal gjentatte ganger til bilen om at den måtte kjøre ned. Bilen gjorde et raskt, kort byks mot matrosen som måtte hoppe unna. En lastebil på vei opp på øvre bildekk stoppet og brukte hornet. Matrosen gikk bort til passasjersiden av bilen og pekte i retning nedkjøringsluken. Sjåføren ristet på hodet, da hun hadde hund med seg. Matrosen fortsatte å vise retning ned, men sjåføren blånektet. Plutselig svingte bilen skarpt til venstre og traff matrosens høyre lår, kjørte over matrosens høyre fot og til sist opp på matrosens venstre fot. Foten satt fast, men matrosen klarte å få foten løs av skoen. Han gikk så bort til vinduet og ba sjåføren flere ganger om å kjøre ned. Til slutt kjørte sjåføren bilen ned til nedre bildekk. Kaptein ble kalt opp over radio og ble informert om at matrosen var blitt påkjørt.

Kapteinen gikk ned til nedre bildekk og tok kontakt med sjåføren av bilen. Sjåføren ble informert om at matrosen var blitt truffet, og at dette ville bli rapportert og politianmeldt. Kapteinen ba om førerkort for dokumentasjon, og tok bilde av nummerskiltet. Sjåføren ga uttrykk for å være vant til alltid å komme opp, da hun hadde hund med seg.

Lastebilsjåføren som hadde stoppet under ombordkjøring, ble kontaktet og sa seg villig til å vitne om nødvendig.

Hund i bilen er ikke en grunn til ikke å kjøre ned på nedre bildekk.

Matrosen ble truffet i høyre lår, høyre og venstre fot. Høyre tå var skadet. Ved ankomst ble han sendt på legevakta for å ta røntgenbilder. Han ble sykemeldt i fem dager.

Sjøfartsdirektoratet oppfordrer alle til å vise aktsomhet under på- og avlasting. Ferjetrafikken, spesielt i ferietid, kan være preget av høyt tidspress og travelhet. Det er lite rom for toveiskommunikasjon da det er blant annet høyt støynivå. Følg anvisningen til ferjepersonellet, og har du krav på ekstra hensyn, må skiltet legges godt synlig i frontruten.