Under oppstart og ozonering av brønner/lasterom på et brønnbåtfartøy ble innredningen fylt med ozon. Mannskapet som var i innredningen på fartøyet, ble eksponert for ozongassen. Mannskapet søkte tilflukt på broa og ute i frisk luft. Alle følte seg uvel etter hendelsen, og fikk førstehjelp med oksygen (O2).

Lekkasjen ble etter en stund stoppet av mannskap iført røykdykkerutstyr. Sikten var i starten noe uklar, men ble bedre etter utlufting. Feilsøking viste at årsaken til hendelsen var sprekker på en slange i ozonrommet. Ved åpning av ventilen for ozonering av lasterommene, fikk ozon strømme fritt ut i rommet der ozonanlegget var plassert. Ozongassen spredde seg videre med vinden til innredningen på fartøyet.

Et teknisk tiltak umiddelbart etter hendelsen var slangebytte, og det ble utført en sjekk av ozonanlegget. Det vil videre bli installert alarm i innredningen, og vedlikeholdsrutinene vil bli gjennomgått og forbedret om bord. Alt mannskap som ble eksponert for ozon, ble fulgt opp om bord, og de ble oppfordret til å oppsøke fastlege for sjekk ved hjemkomst 23 dager etter hendelsen.

Risikovurdering og egen prosedyre for arbeidsoperasjonen er dokumentert, og fartøyet hadde også datablad for ozon tilgjengelig. Et datablad informerer blant annet om hva som må gjøres ved eksponering for stoffet databladet omhandler. Denne informasjonen skal være lest før produktet tas i bruk om bord.

Ozonering av tanker på brønnbåten er oppgitt å være en daglig operasjon. Det ble kun utført lettere arbeid av mannskapet dagen etter hendelsen, da noen var fortsatt litt slappe og trøtte med lett hodepine. Selv om ozonering er oppgitt å være en daglig operasjon, vil Sjøfartsdirektoratet presisere at også dagligdagse operasjoner bør gjennomgås jevnlig med hele mannskapet, slik at alle er klar over farene og sjekker utstyret før det tas i bruk.

Litt fakta om ozongass O3 Redoxzon (ozon, desinfeksjonsmiddel)

Datablad O3

Ozon i luft er giftig for mennesker. Mennesker kan bli eksponert for ozongass ved lekkasjer i en generator eller tilførselslanger, eller ved ufullstendig avtrekk over vann som ozoneres. Faregrensen i luft er satt til 1 ppm., men de fleste vil kjenne lukten av ozon allerede ved en så lav konsentrasjon som 0,01 ppm.

Viktige innledende symptomer ved forgiftninger er irritasjon i øyne og svelg med påfølgende hoste. Forlat området med en gang når hostingen starter, slik at du raskt får tilgang til frisk luft. Ved eksponering for relativt lave ozonkonsentrasjoner vil symptomene forsvinne gradvis dersom vedkommende kommer ut i frisk luft. Ozonforgiftning må behandles symptomatisk.

Se også Læring av hendelser  ammoniakklekkasje om bord