En mindre passasjerferge gikk fra kai kl. 00.45. Det var mørkt, men sikten og værforholdene var gode. Fartøyet var klar over at det gikk en mindre RIB (Rigid Inflatable Boat) opp og ned elva i høy fart. Rett før avgang observerte skipperen at RIB-båten kjørte nedover, og ved avgang fra kai hadde passasjerfergen god oversikt over hvor ribben befant seg.

Ruten gikk på tvers av elven, og da passasjerfergen var kommet nesten midt i elva, oppdaget de at den samme RIB-båten kom i "full" fart oppover (nordover) elva. Den la seg på en kurs som skulle tilsi en passering bak fergen. Rett før fergen skulle legge seg opp mot kaien, ble det observert at RIB-båten hadde endret kurs. RIB-båten hadde nå kurs rett mot fergen. Fergen prøvde da å få til en unnamanøver ved å slå full fart akterover, men uten å lykkes. Føreren av RIB-båten oppdaget fergen ca. 10 sekunder før sammenstøtet, som skjedde på fergens styrbord side, ca. midtskips. RIB-båten gjorde også en unnamanøver ved å legge hardt styrbord, og dette begrenset sammenstøtet noe. Farten til RIB-båten kan anslås til mellom 20 og 30 knop. Farten til fergen er oppgitt til 5 knop. Det kan i dette tilfellet se ut som at årsaken til hendelsen var manglende oppmerksomhet kombinert med høy fart.

Hendelsen førte i dette tilfellet ikke til person- eller fartøysskade, og det var heller ikke noe miljøutslipp. Men på grunn av potensialet i hendelsen ønsker vi å sette fokus på aktsomhet og godt sjømannskap, og vi minner alle om at forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene) gjelder for alle som ferdes på sjøen.

Det er til tider stor aktivitet med mindre hurtiggående fritidsbåter langs norskekysten. I de samme områdene har vi flere rutesamband både for ferger og hurtigbåter. Vi har ved flere anledninger mottatt bekymringsmeldinger fra navigatører på større fartøy langs kysten, angående de samferdselsutfordringer dette medfører, og da særlig i sommerhalvåret.

Det vil alltid være en viss risiko knyttet til denne form for aktiviteter. Ved å vise godt sjømannskap og aktsomhet kan alle bidra til å ta ansvar for egen og andres sikkerhet, slik at vi kan unngå ulykker.

Nyttig informasjon angående sikkerhet ved bruk av fritidsfartøy

De siste 10 årene har 346 personer mistet livet ved bruk av fritidsbåt. De senere årene har det også vært flere alvorlige ulykker med RIB-båter.