Ved ankomst ble det forsøkt å koble inn forre propell flere ganger uten å lykkes. Det ble da slått bakk med aktre propell for å stoppe ferga. Samtidig ble det satt fokus på å varsle passasjerer og resterende mannskap via PA-anlegget og UHF, om å forberede seg på en kollisjon med kai.

Ved bruk av aktre propell til reversering mistet ferga samtidig styringen. Den dreide da til babord, slik at ferga kolliderte med enden på fenderveggen. Kjørelemmen ble deformert med en mulig skade på hydraulikksylinderen med innfestninger, slik at det ikke var mulig å bruke denne enden for ombord- og ilandkjøring. Noen av passasjerene som var på vei fra salongen, ble skadet i sammenstøtet. De ble tatt hånd om umiddelbart. 

Værforholdene var gode med rolig sjø og lav strøm. Det var lyst og god sikt. Vinden kom fra øst i 3–4 m/s. Årsaken til at ferga kom i denne situasjonen, var svikt i manøversystemet. Det skal også sies at fokuset på å få varslet ei mor og et barn som hadde gått opp på dekk litt før de andre og som ikke hadde fått med seg varslingen om fare, kan ha medvirket til at reverseringen/unnamanøveren ikke ble optimal, da disse ble viet en del oppmerksomhet.

Fokuset på risikovurderinger av kritiske komponenter er stor i Sjøfartsdirektoratet. Rederiet har sett hvor viktig dette er og videreformidlet informasjon til fergene, spesielt med tanke på kontaktskader ved svikt i maskineri eller manøversystemer. Dette blir også diskutert på årlige kapteinsmøter, og temaet blir drøftet om bord av mannskapet ved vaktskifter.

Forebyggende tiltak i dette tilfellet er at anlegget skal gjennomgås av en elektriker. Rederiet bør innføre framgangsmåter i sikkerhetsstyringssystemet for å identifisere utstyr og tekniske systemer som kan forårsake farlige situasjoner i tilfelle plutselig svikt.

Kontaktskader med ferger som følge av teknisk svikt ved innkobling eller vridning av forre propell, står for ca. 40 % av alle hendelsene. Sjøfartsdirektoratet har derfor utarbeidet en rapport om teknisk svikt på bilferger i innenriksfart. Rapporten finner dere ved å bruke denne lenken.

Se også sikkerhetsmelding SM 3-2012 som finnes under fanen «Rundskriv», her.