Ved ankomst til kai ble pitch redusert på aktre thruster og tørnet 180 grader. Farten ble redusert til ca. 5 knop, og kursen ble stabilisert mot fergekaien. Etter å ha startet heving av løftebaug, ble pitch satt i 0 (null) og forre thruster ble startet. Få sekunder senere ble det observert at effektinstrumentet i bropulten sto på topp, noe som medførte at thruster(propellen) ikke gikk ut av seilstilling. Maskinalarm med påfølgende blackout oppsto, og begge thrusterne ble satt ut av funksjon.

Det ble gjort forsøk på å få satt ut anker, men avstanden til fast land var kort, og mannskapet rakk ikke frem tidsnok til å få det ut. Skipet seig innover mot kaien, dreide litt styrbord og traff enden på betongkaret som bærer en av sylindersøylene på fergekaien. Sammenstøtet førte til skrogskade på forre fallport og baug under bilbrohylle(resess). Hendelsen medførte ingen personskader eller skader på kjøretøy.

Etter hendelsen ble aktre thruster restartet, og skipet ble lagt til kai med den uskadde enden og fortøyd. Det ble undersøkt om hendelsen hadde medført lekkasje og vanninntrenging i forre thrusterrom, men intet ble observert. Ved senere assistanse fra dykker ble det fastslått at det ikke var skade på thruster (propell) eller skrog under vannlinjen, og grunnberøring kunne dermed avkreftes.

Årsaken til hendelsen viste seg etter videre undersøkelser å være generatorbryteren som slo ut før thrusterbryterne. Dette førte til blackout og bortfall av fremdriftskraft, noe som igjen forhindret muligheten til å stoppe og holde kontroll på fartøyet ved ankomst.

Tiltak

Det er gjennomført tekniske tiltak om bord på fergen i etterkant for å unngå en lignende situasjon. Erfaringsoverføring internt i rederiets kvalitetssystem mellom fartøy, med fokus på test og forbedringer av kritisk utstyr samt revisjon av manøverprosedyre, er også gjennomført.

I rederiet er det også nå fokus på mindre feil / periodiske feil med kritisk utstyr. Ved å senke terskelen for å ta slike feil alvorlig, er det ønskelig å senke terskelen for å legge fartøyet i ro dersom det oppstår problemer med kritisk utstyr. Tidlig fokus og oppmerksomhet vil forhåpentligvis føre til større muligheter til å avdekke feil på et tidligere tidspunkt og dermed unngå en alvorlig hendelse.

Kontaktskader eller grunnstøting i ankomstfasen med ferger er av de hendelsene som de siste årene er registrert hyppigst i Sjøfartsdirektoratets ulykkesdatabase. Ulykkene har ikke medført tap av liv eller store person- eller miljøskader, men de materielle skadene på fartøy eller kaier blir i enkelte tilfeller store. At et fartøy må tas ut av rute, eller hvis en kai ikke lenger kan ta imot en ferge, skaper også problemer for trafikkavviklingen der uhellet skjer. Det er et stort antall kaianløp per dag med ferger i Norge, selv om enkelte fergestrekninger er lagt ned de siste årene.

Det er gjennomført ulike tiltak om bord på fartøyene og i rederiene for å unngå hendelser ved ankomst og avgang.

Eksempler på dette er forbedring eller endring av ankomstprosedyrer, identifisering av kritiske komponenter og utstyr, samt vedlikehold og observasjon av kritisk utstyr.