Hvem kan gjennomføre bedømmelsen:
Bedømmelsen kan gjennomføres av kvalifisert person med gyldig kompetansesertifikat dekksoffiser klasse 1-5 eller fiskeskippersertifikat klasse A-B.
Sjekkliste etter tabell A-II/4 i STCW konvensjonen:
Styre skipet og etterkomme rorkommando, også på engelsk
- Det holdes en stø kurs innenfor akseptable grenser, idet det tas hensyn til det området der navigeringen foregår og de rådende sjø forholdene. Endring av kurs skjer mykt og kontrollert
- Bruk av magnetisk kompass og gyrokompass
- Rorkommandoer
- Veksling fra selvstyring til manuell styring og omvendt
- Kommunikasjonen er klar og konsis til enhver tid og ordrer bekreftes i tråd med godt sjømannskap
- En forståelse av ordrer til rormannen som gis av los på engelsk
Holde forsvarlig utkikk ved bruk av syn og hørsel
- Lydsignaler, lys og andre objekter oppdages omgående og deres omtrentlige peiling i grader eller punkter, rapporteres til vaktoffiseren
- Et grunnleggende kjennskap til De internasjonale reglene for forebygging av sammenstøt på sjøen, 1972, med endringer
Bidra til å overvåke og kontrollere en trygg vakt
- Kommunikasjonen er klar og konsis, og det bes om råd/avklaring fra vaktoffiseren når informasjon eller instrukser på vakten ikke forstås entydig
- Skipstermer og definisjoner
- Bruk av passende interne kommunikasjons- og alarmsystemer
- Ferdighet i å forstå ordrer og å kommunisere med vaktoffiseren om forhold som berører vaktholds pliktene
- Vaktskifter og vakthold skjer i tråd med anerkjent praksis og anerkjente prosedyrer
- Prosedyrer for vaktskifter og vakthold
- Informasjon som kreves for å opprettholde en trygg vakt
- Grunnleggende prosedyrer for miljøvern
Betjene nødutstyr og anvende nødprosedyrer
- De første tiltakene etter oppdagelsen av en nødssituasjon eller unormal situasjon er i samsvar med etablert praksis og etablerte prosedyrer
- Kjennskap til plikter i nødssituasjoner og alarmsignaler
- Opplæring for å oppnå dyktighet i redningsfarkoster og mann-overbord-båter
- Kjennskap til lys- og røyknødsignaler, satellitt-nødpeilesendere og radartranspondere
- Hvordan unngå falske nødvarsler, og tiltak som skal iverksettes ved tilfeldig aktivering
- Kommunikasjonen er klar og konsis til enhver tid og ordrer bekreftes i tråd med godt sjømannskap
- Integriteten til nødvarslingssystemer opprettholdes til enhver tid
Sjømannskap
- Klargjøring av losleider
- Plikter på støttenivå når skipet legger til eller fra kai, og når det foregår slep
- Grunnleggende kjennskap til ankring,
- Grunnleggende kjennskap til farlig last
- Grunnleggende kjennskap til fremgangsmåter ved stuing og ordninger for å føre forråd om bord på skipet, og
- Grunnleggende kjennskap til vedlikehold av dekk og verktøy som benyttes på dekk
Jeg er oppmerksom på at falsk dokumentasjon rammes av straffelovens §§ 221 og 361, og vil bli politianmeldt.