Bakgrunn

Etter hendelsen med hurtigruteskipet Kong Harald 24. august 2021, og cruiseskipet Viking Sky 23. mars 2019, ønsker vi å minne om kravet til godt vedlikehold, identifisering av kritiske komponenter, og risikovurderinger for sikker drift av fartøy. De to fartøyene seilte begge med mange passasjerer om bord da de fikk problemer med fremdriftsmaskineri.

Fartøyene er ulike, men har begge flermaskineri anlegg om bord som i normalsituasjon gir redundans og bedre sikkerhet. I begge hendelsene oppsto en situasjon der fartøyene ble uten fremdriftsmaskineri, og redningsaksjoner ble iverksatt.

Om bord i Kong Harald var den ene maskinen midlertidig tatt ut av drift for å gjennomføre en reparasjon. Fartøyet seilte så videre med en maskin operativ, til de så fikk shutdown på denne, på grunn av at lenkearm mellom regulator og drivstoff/pådrag sviktet.

Årsak til at maskinene om bord i Viking Sky gikk i «shut down» er omtalt i SM 01-2019.

Tiltak

Grundige risikovurderinger.

I begge overnevnte hendelser gikk det bra med passasjerer, mannskap, skip og miljø. Men hendelsene viser at marginene kan være små når bortfall av sikkerhetsbarrierer oppstår. Derfor er det viktig at man gjør en risikovurdering før videre seilas.

Selv om det ikke er krav til at et fartøy skal ha flere maskiner, vil bortfall av en eller flere maskiner være å fjerne en sentral sikkerhetsbarriere. Konsekvensene av dette må risikovurderes.

Vi forutsetter også at fartøy med enmotorsanlegg om bord, gjør sine risikovurderinger for sikker seilas.