Bakgrunn

The International Code of Safety for Ship Using Gases or Other Low-flashpoint Fuels (IGF-koden) er gjennomført i sjøsikkerhetskonvensjonen (SOLAS) Reg. II-1/57. På grunn av rask utvikling av ny drivstoffteknologi har IMOs Maritime Safety Committee (MSC) periodevis revisjon av IGF-koden for å tilpasse koden, basert på erfaringer og teknisk utvikling.

Ved resolusjon MSC.422(98) vedtok MCS 15. juni 2017 en endring av nummer 11.3.2 i IGF-koden. Endringen i består i at følgende krav i nummer 11.3.2 blir slettet: «and any boundaries above that, including navigation bridge windows, shall have A-0 class divisions». Årsaken til endringen er at det har vist seg vanskelig å oppfylle det tekniske kravet om A-0 integritet over hoveddekk inkludert brovinduer.

Endringen trer internasjonalt i kraft 1. januar 2020. 

I norsk rett er IGF-koden gjort til forskrift ved særskilt henvisning i forskrift om skip som bruker drivstoff med flammepunkt under 60 °C § 2 andre ledd.  Det er behov for å endre gjennomføringsbestemmelsen slik at den samsvarer med det reviderte internasjonale regelverket. Det er i tillegg behov for mindre redaksjonelle endringer knyttet til henvisninger til vedlegg.

Høring

Endringsforskriften var på offentlig høring fra 10. juli til 1. november 2019. Sjøfartsdirektoratet mottok svar fra åtte høringsinstanser. Ingen av høringsinstansene har hatt bemerkninger til endringsforskriften.

Administrative og økonomiske konsekvenser

Forskriftsendringen innebærer en oppdatering av regelverket for skip som bruker drivstoff med flammepunkt under 60 °C i tråd med endringene i den internasjonale IGF-koden. En legger til grunn at aktørene som til daglig forholder seg til IGF-koden er vel kjent med vesentlige endringer i koden. Forslaget antas ikke å ha økonomiske konsekvenser for de berørte aktører.

Sjøfartsdirektoratet vil måtte tilpasse håndhevingen av regelverket til endringene i koden. Utover dette antas forslaget ikke ha nevneverdige administrative konsekvenser. 

Vedlegg:  

Forskrift om endring av i forskrift om skip som bruker drivstoff med flammepunkt under 60 °C