1. Innledning

Forordning (EU) 2022/1157 ble publisert i EU-tidende den 4. juli 2022 og trer i kraft i EU fra 15. august 2022. Av hensyn til like konkurransevilkår er det av stor betydning at tekniske kontrollorganer utpekt i EFTA-statene til enhver tid kan anvende de samme reglene som sine konkurrenter i resten av EØS. Forordningen ble besluttet tatt inn i EØS-avtalen 8. juli 2022.

Endringsforskriften som nå fastsettes inkorporer denne forordningen i norsk rett.

 

2. Høring

Forslaget til endringsforskrift var på høring fra 6. juli til 9. august 2022. For å sikre at norske krav til utforming, konstruksjon, ytelse og prøving samsvarer med de til enhver tid gjeldende kravene på EU- nivå, var det nødvendig med kort høringsfrist. Forkortet høringsfrist ble vurdert til å være i samsvar med utredningsinstruksen. Vi har ikke mottatt merknader til høringen.

 

3. Nærmere om regelverket

Forordningen er gjennomført ved inkorporasjon i forskrift om skipsutstyr § 2, og forordningen skal derfor gjelde som forskrift slik den er, ord for ord. I forskriftens § 2 erstattes henvisningen til forordning (EU) 2021/1158 med ny referanse til forordning (EU) 2022/1157.

Strukturen videreføres, hvor krav til utforming, konstruksjon, ytelse og prøving for individuelt utstyr listes opp i en tabell. Tabellen inneholder referanse til kravenes opprinnelse i de relevante internasjonale konvensjonene, og tabellen angir også hvilke moduler for samsvarsvurdering som er aktuelle for hvert enkelt utstyr.

Hvor det er endrede krav, vil tabellen angi første mulige plassering på markedet av utstyr som oppfyller de nye kravene, og siste tillatte plassering om bord for utstyr sertifisert etter de gamle kravene.

Forordninger og andre rettsakter som tas inn i EØS-avtalen oversettes til norsk, men det kan gå relativt lang tid før en offisiell oversettelse foreligger. Av den grunn vil en uoffisiell oversettelse av forordningen gjøres kjent sammen med forskriften og publiseres på lovdata av informasjonshensyn så snart den foreligger.

 

4. Økonomiske og administrative konsekvenser av forslaget

Det felleseuropeiske regimet sørger for harmonisert implementering av kravene i de internasjonale konvensjonene (SOLAS, MARPOL, COLREG), og bidrar til like konkurransevilkår for produsenter og tekniske kontrollorgan. Felles regler bidrar videre til å redusere transaksjonskostnader knyttet til å sette slik utstyr på markedet. Regimet skal samtidig sikre at skipsutstyr som omsettes og installeres eller plasseres om bord på norske skip holder en forsvarlig sikkerhetsmessig standard.

De foreslåtte endringene endrer ikke regimet for samsvarsvurdering og sertifisering som sådan, og får følgelig heller ikke ytterligere administrative eller økonomiske konsekvenser for næringen enn det som uansett følger av de internasjonale konvensjonene. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige er begrenset til deltakelse i EUs prosesser for å utarbeide endringer i skipsutstyrsdirektivet og gjennomføre slike endringer i norsk rett.