1. Innledning

Sjøfartsdirektoratet har fastsatt forskrift om endring av forskrift av 1. juli 2014 nr. 955 om radiokommunikasjonsutstyr for norske skip og flyttbare innretninger.

Sjøsikkerhetskonvensjonen (SOLAS) kapittel IV om radiokommunikasjon er endret ved IMO-resolusjon MSC.436(99) som ble vedtatt den 24. mai 2018, og de endrede reglene skal tre i kraft 1. januar 2020. Endringsforskriften som nå er fastsatt gjennomfører denne endringen i norsk rett.

2. Høring

Forslaget til endringsforskrift var på høring fra 2. august til 1. november 2019. Ni instanser besvarte høringen, og ingen av disse hadde merknader til endringsforslaget.

3. Nærmere om regelverket

SOLAS IV er inkorporert i norsk rett gjennom forskrift 1. juli 2014 nr. 955 om radiokommunikasjonsutstyr for norske skip og flyttbare innretninger § 2 første ledd. Gjennomføringsbestemmelsen i § 2 er endret slik at den samsvarer med det reviderte internasjonale regelverket. I tillegg er det gjennomført endringer i § 1 og § 5 i forskriften.

Endringen i SOLAS kapittel IV om radiokommunikasjon går gjennomgående ut på at henvisninger til tjenestetilbyderen Inmarsat fjernes eller byttes ut med den generelle formuleringen «recognized mobile satellite service». Hensikten med endringen er å åpne opp for at andre tilbydere skal kunne levere tjenester og utstyr innenfor det globale maritime nød- og sikkerhetssystemet (Global Maritime Distress Safety System - GMDSS). Det er åpnet for at andre mobile satellittsystem kan anerkjennes av IMO for bruk i GMDSS etter resolusjon A.1001(25), men gjeldende tekst i SOLAS IV åpner ikke for at annet utstyr enn Inmarsat-utstyr kan benyttes. Endringene er derfor nødvendig for skip skal kunne benytte utstyr fra andre anerkjente tilbydere for å oppfylle krav til radiokommunikasjonsutstyr.

Til § 1: Ordlyden i § 1 er korrigert, for å tydeliggjøre at forskriften gjelder lasteskip uavhengig av lengde.

Til § 5: Ordlyden i § 5 tredje og fjerde ledd er korrigert i tråd med intensjonen bak bestemmelsen. Det var ikke meningen å endre innholdet i tidligere forskrift 11. november 1991 nr. 731 om radiokommunikasjon for passasjerskip § 8, og korrigeringen av tredje og fjerde ledd vil også få ordlyden til å reflektere direktoratets forvaltningspraksis.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser av forslaget

Forskriftsendringen innebærer en oppdatering av regelverket knyttet til radiokommunikasjonsutstyr for norske skip og flyttbare innretninger. Endringen antas ikke å ha økonomiske konsekvenser for de berørte aktører.

Sjøfartsdirektoratet vil måtte tilpasse håndhevingen av regelverket til endringene i SOLAS kapittel IV. Utover dette antas endringen ikke ha nevneverdige administrative konsekvenser.

5. Vedlegg