Den 19. mai 2016 fastsatte IMOs sjøsikkerhetskomité resolusjon MSC.404(96) om endringer i SOLAS. Resolusjonen endrer blant annet SOLAS kapittel III regel 20 Operativ beredskap, vedlikehold og kontroll. Den legger også til en ny definisjon i SOLAS kapittel III regel 3.

IMO resolusjon MSC.404(96) er tatt inn i norsk lovgivning gjennom en henvisning i forskrift 18. desember 2019 nr. 1988 som endrer forskrift 1. juli 2014 nr. 1019 om redningsredskaper på skip § 2. Endringen trådte i kraft 1. januar 2020.

1. Målgruppen for rundskrivet

Målgruppen for dette rundskrivet er leverandører som tilbyr vedlikehold, inngående undersøkelser, driftsprøving, overhaling og reparasjon av liv- og redningsbåter, utsettingsarrangementer og utløsermekanismer, og rederier som drifter skip med:

1.1.   Internasjonalt sikkerhetssertifikat for passasjerskip, jf. forskrift 22. desember 2014 nr. 1893 (sertifikatforskriften) § 6,

1.2.   Sikkerhetssertifikat for utstyr på lasteskip, jf. sertifikatforskriften § 8 andre ledd,

1.3.   Passasjersertifikat, jf. sertifikatforskriften § 20 første ledd,

1.4.   Fartssertifikat, jf. sertifikatforskriften § 24.

2. Endringer i SOLAS Regel III/20 Operativ beredskap, vedlikehold og kontroll

SOLAS Regel III/20.11 om vedlikehold, grundig undersøkelse, driftsprøving, overhaling og reparasjon av liv- og redningsbåter, utsettingsarrangementer og utløsermekanismer endres. Nedenfor viser vi til bestemmelsen i ny SOLAS regel III/20.11.5.

I norsk oversettelse lyder bestemmelsen:

«Inngående undersøkelse, driftsprøving og overhaling som kreves i nr. 11.1 til og med nr. 11.4, og vedlikehold og reparasjon av utstyr angitt i nr. 11.1 til og med nr. 11.4, skal utføres i samsvar med krav til vedlikehold, inngående undersøkelse, driftsprøving, overhaling og reparasjon samt instrukser for vedlikehold om bord i samsvar med regel 36.»

2.1.   I SOLAS regel III/20.11.5 som er gjengitt ovenfor vises det til “[...] krav til vedlikehold, inngående undersøkelse, driftsprøving, overhaling og reparasjon [...]”. Denne ordlyden defineres i ny SOLAS regel III/3.25.

Definisjonsbestemmelsen i norsk oversettelse lyder:

«Med «Krav til vedlikehold, inngående undersøkelse, driftsprøving, overhaling og reparasjon» menes dokumentet «Krav til vedlikehold, inngående undersøkelse, driftsprøving, overhaling og reparasjon av livbåter og mann-over-bord-båter, utsettingsredskaper og utløserutstyr», vedtatt av IMOs sjøsikkerhetskomité ved resolusjon MSC.402(96), med eventuelle endringer av organisasjonen, forutsatt at slike endringer vedtas, trer i kraft og iverksettes i samsvar med bestemmelsene i artikkel VIII i denne konvensjonen om framgangsmåten for endringer av vedlegget, bortsett fra vedleggets kapittel I»

2.2.   Med henvisning til den nye bestemmelsen i SOLAS regel III/20.11.5, skal relevante deler av resolusjon MSC.402(96) følges, blant annet seksjon 3 i denne resolusjonen som krever at aktivitetene som er beskrevet i resolusjonens nr. 6.2 og 6.3 skal utføres av personell som enten er sertifisert av den som har produsert redningsredskapene eller av en tilbyder som er godkjent til å utføre service på redningsredskaper.

3. Sertifisering av personell

Aktiviteter som kreves etter resolusjon MSC.402(96) nr. 6.2 (Annual thorough examination and operational test) og 6.3 (Five-year thorough examination, ovehaul and overload operational tests) skal utføres av personell som er sertifisert enten av

3.1.    produsenten av redningsredskapene og tilhørende utstyr, eller

3.2.    en godkjent tjenesteleverandør.[1]

4. Godkjenning av tjenesteleverandører

4.1.   En tjenesteleverandør som gjennom en demonstrasjon kan vise at den oppfyller kravene i resolusjon MSC.402(96) nr. 7.1, kan godkjennes av en sjøfartsadministrasjon (flaggstat).

En flaggstat kan akseptere tjenesteleverandører som er godkjent av andre flaggstater eller av sine anerkjente klasseselskap, iht. MSC.402(96) nr. 7.4.3.

Sjøfartsdirektoratet kommer ikke selv til å stå for godkjenningen av tjenesteleverandører i Norge (se pkt. 4.2 og 5 nedenfor).

4.2.   Rederiet kan bruke en tjenesteleverandør som er godkjent enten av

4.2.1.      ett av Sjøfartsdirektoratets anerkjente klasseselskap, som er

  • American Bureau of Shipping (ABS),
  • Bureau Veritas Marine & Offshore (BV),
  • Nippon Kaiji Kyokai (ClassNK),
  • DNV GL,
  • Lloyd’s register (LR),
  • RINA Services S.p.A (RINA), eller

4.2.2.      flaggstater som finnes på Paris MOUs “White list”, slik denne oversikten til enhver tid er publisert av sekretariatet til Paris MOU.

4.3.   Hjemmelsgrunnlaget for Sjøfartsdirektoratets aksept framgår av forskrift 1. Juli 2014 nr. 1019 om redningsredskaper på skip paragraf 2, jf. SOLAS regel III/20.11.5, jf. resolusjon MSC.402(96) nr. 7.4.3.

5. Framgangsmåte for å bli godkjent som tjenesteleverandør

Tjenesteleverandører som ønsker å bli godkjent i Norge iht. resolusjon MSC.402(96), kan kontakte ett av de anerkjente klasseselskapene nevnt ovenfor.

6. Informasjon om aksepterte tjenesteleverandører

Informasjon om leverandører akseptert av Sjøfartsdirektoratet og som tilbyr tjenester i Norge knyttet til vedlikehold, inngående undersøkelse, driftsprøving, overhaling og reparasjon av liv- og redningsbåter, utsettingsarrangementer og utløsermekanismer, er tilgjengelig på Sjøfartsdirektoratets nettside.

Vedlegg: 

  • Leverandøroversikt RSV-05-2020

[1] Et skips driftsselskap godkjent i henhold til resolusjon MSC.402(96) seksjon 3 og 7, kan utføre årlige inngående undersøkelser og driftsprøving, jf. resolusjon MSC.402(96) nr. 6.2.