1. Administrasjoner skal ta i betraktning den faren som tretthet utgjør for sjøfolk, særlig for dem som er pålagt arbeidsoppgaver knyttet til sikker og trygg drift av et skip.
  2. Alle personer som er pålagt tjeneste som ansvarshavende vaktoffiser eller som et mannskapsmedlem som er med på en vakt, samt de som har arbeidsoppgaver knyttet til angitt arbeid med trygghet, hindring av forurensning og sikkerhet, skal ha en hvileperiode på ikke mindre enn:
    1. minst 10 timers hvile i en hvilken som helst periode på 24 timer, og
    2. 77 timer i en hvilken som helst periode på 7 døgn.
  3. Hviletiden kan deles inn i ikke mer enn to perioder, der den ene skal være minst 6 timer lang, og intervallene mellom påfølgende hvileperioder skal ikke være større enn 14 timer.
  4. Kravene til hvileperioder fastsatt i nr. 2 og 3 behøver ikke å opprettholdes i krisesituasjoner eller under andre presserende driftsvilkår. Mønstringer, brannslokking og livbåtøvelser foreskrevet i nasjonale lover og forskrifter og i internasjonale dokumenter skal gjennomføres på en måte som reduserer forstyrrelsen av hvileperiodene minst mulig, og som ikke fører til tretthet.
  5. Administrasjoner skal kreve at det skal slås opp vaktlister der de er lett tilgjengelige. Listene skal utarbeides i et standardisert format på det eller de arbeidsspråkene som gjelder på skipet og på engelsk.
  6. Når en sjømann er på hvilende vakt, f.eks. når et maskinrom ikke har tilsyn, skal sjømannen ha en adekvat kompenserende hvileperiode hvis den normale hvileperioden blir forstyrret av utrykning til arbeid.
  7. Administrasjoner skal kreve at det føres journal over sjøfolks daglige hviletid i et standardisert format*, på det eller de arbeidsspråkene som brukes på skipet og på engelsk, for å gjøre det mulig å overvåke og verifisere at bestemmelsene i dette avsnittet overholdes. Sjøfolkene skal få et eksemplar av journalene som gjelder dem personlig, og dette skal ha påtegning fra skipsfører eller fra en person som er godkjent av skipsføreren og av sjøfolkene.

    * IMO/ILO Guidelines for the development of tables of seafarers' shipboard working arrangements and formats of records of seafarers' hours of work or hours of rest kan brukes.

  8. Intet i dette avsnittet skal tolkes slik at det hemmer skipsførerens rett til å kreve at en sjømann arbeider den tiden som er nødvendig for skipets umiddelbare sikkerhet, personer om bord eller last, eller i den hensikt å gi bistand til andre skip eller personer i havsnød. Følgelig kan skipsføreren oppheve hviletidsplanen og kreve at en sjømann arbeider så mange timer som det er nødvendig til en normal situasjon er gjenopprettet. Så snart det er praktisk mulig etter at den normale situasjonen er gjenopprettet, skal skipsføreren sikre at sjøfolk som har utført arbeid i en planlagt hvileperiode, får en adekvat hvileperiode.
  9. Enkelte kan tillate unntak fra hviletiden pålagt i nr. 2.2 og 3 ovenfor, forutsatt at hviletiden ikke er mindre enn 70 timer i en periode på 7 dager.

    Unntak fra den ukentlige hviletiden fastlagt i nr. 2.2 skal ikke tillates i mer enn to påfølgende uker. Intervallene mellom to perioder med unntak om bord skal ikke være mindre enn to ganger unntakets varighet.

    Hviletiden fastlagt i nr. 2.1 kan deles inn i ikke mer enn tre perioder, og en av disse skal være minst 6 timer lang, mens ingen av de to andre skal være mindre enn en time. Intervallene mellom påfølgende perioder skal ikke overskride 14 timer. Unntak skal ikke være lenger enn to perioder på 24 timer i en periode på 7 dager.

    Unntak skal så langt mulig ta hensyn til veiledningen om forebyggelse av tretthet i avsnitt B-VIII/1.

  10. Hver administrasjon skal for å forebygge alkoholmisbruk fastsette en grense på ikke mer enn 0,05 % alkohol i blodet (BAC), eller 0.25 mg/l alkohol i pusten eller en alkoholmengde som fører til slike alkoholkonsentrasjoner for skipsførere, offiserer og andre sjøfolk mens de utfører pålagte plikter knyttet til trygghet, sikkerhet og marine miljøer.