1. Kontroll som utøves av en behørig bemyndiget tjenestemann i henhold til artikkel X, skal begrenses til følgende:
    1. å verifisere i samsvar med artikkel X(1) at alle sjøfolk som gjør tjeneste om bord, og som i henhold til konvensjonen skal ha sertifikat, er i besittelse av et behørig sertifikat eller en gyldig dispensasjon, eller kan dokumentere at søknad om påtegning er blitt forelagt administrasjonen i samsvar med regel I/10, nr. 5,
    2. å verifisere at antallet sjøfolk som gjør tjeneste om bord, og deres sertifikater, er i henhold til administrasjonens gjeldende krav til sikkerhetsbemanning, og
    3. å vurdere, i henhold til avsnitt A-I/4 i STCW-koden, dyktigheten til skipets sjøfolk med hensyn til å iaktta de normene for vakthold eller eventuelt for sikring som konvensjonen krever, hvis det er klare grunner til å anta at slike normer ikke iakttas fordi noe av det følgende har funnet sted:
      1. skipet har vært innblandet i en kollisjon, grunnstøting eller stranding, eller
      2. det har forekommet et utslipp av stoffer fra skipet mens det var underveis, lå for anker eller ved kai, som er ulovlig ifølge en hvilken internasjonal konvensjon som helst, eller
      3. skipet har vært manøvrert på en irregulær eller farlig måte ved å unnlate å følge tiltak vedtatt av organisasjonen vedrørende seilingsruter eller regler og prosedyrer for sikker navigering, eller
      4. skipet i andre henseender drives på en slik måte at det utgjør en fare for personer, eiendom, miljøet eller sikkerheten.
  2. Følgende mangler er blant dem som kan anses å utgjøre en fare for personer, eiendom eller miljøet:
    1. at sjøfolk ikke er i besittelse av et sertifikat, ikke har behørig sertifikat, ikke har gyldig dispensasjon eller ikke kan dokumentere at søknad om påtegning er blitt forelagt administrasjonen i samsvar med regel I/10, nr. 5,
    2.  at administrasjonens gjeldende krav til sikkerhetsbemanning ikke er oppfylt,
    3.  at dekks- eller maskinvakt-ordninger ikke oppfyller de kravene som er fastlagt for skipet av administrasjonen,
    4. at det på en vakt mangler en person som er kvalifisert til å bruke utstyr som er viktig for sikker navigering, sikkerhetsmessig radiokommunikasjon eller for å hindre havforurensning, og
    5. at det ikke kan skaffes personer til den første vakten ved påbegynnelsen av en reise og til etterfølgende avløsningsvakter som er tilstrekkelig uthvilte og ellers i stand til å gjøre tjeneste.
  3. Unnlatelse av å utbedre noen av manglene nevnt i nr. 2, i den utstrekning det er fastslått av den parten som utfører kontrollen at de utgjør en fare for personer, eiendom eller miljøet, skal være det eneste grunnlaget for en part til å holde et skip tilbake i henhold til artikkel X.