Last ned høring som pdf

Innledning

Sjøfartsdirektoratet sender med dette på offentlig høring utkast til forskrift om endring av forskrift 1. juli 2014 nr. 945 om frakt av last på norske skip og lektere (lasteforskriften).

Ved endringsforskriften gjennomføres IMO-resolusjonen MSC.539 (107) som inneholder revisjon av IMSBC-koden. Endringene omfatter rederier og operatører involvert i frakt av last med fast form i bulk (faste bulklaster). Endringene trer i kraft 1. januar 2025.


Høringsfristen er satt til 10. desember 2024.

Spørsmål om høringen kan rettes til seniorrådgiver Kine Angeltveit via e-post til kkan@sdir.no Merknader sendes til Sjøfartsdirektoratet pr. e-post til post@sdir.no.

Om endringsforskriften

Lasteforskriften gjennomfører blant annet IMSBC-koden i norsk rett. Henvisningen i § 2 første ledd bokstav b) gjør IMSBC-koden gjeldende for skip i utenriksfart. Henvisningen i § 2 andre ledd gjør IMSBC-koden gjeldende for lasteskip og lektere i innenriksfart.

Lasteforskriften oppdateres også med oppdatert henvisning i § 2 første ledd bokstav a til Den internasjonale konvensjon om sikkerhet for menneskeliv til sjøs, 1974 (SOLAS) konsolidert utgave 2020 kapittel VI.

Til forskriften gjengis også Den internasjonale konvensjon om sikkerhet for menneskeliv til sjøs, 1974 (SOLAS) kapittel VI om Frakt av last og brennolje, slik Sjøfartsdirektoratet tolker denne del av konvensjonen tatt inn i konsolidert utgave 2020.

Endringene i IMSBC-koden

IMSBC-koden ble i 2011 gjort til bindende regelverk under SOLAS kapittel VI, jf. SOLAS regel VI/1-2. Koden har deretter blitt vedtatt endret etter en syklus hvor endringer godkjennes og vedtas samlet annet hvert år. Sist revisjon av IMSBC-koden er inntatt i IMO-resolusjon MSC.539 (107) som inkluderer «amendments (07-23)» til koden.

Resolusjonen er utformet slik at hele teksten av IMSBC-koden konsolideres. Endringene som er vedtatt i MSC.539 (107) trer i kraft 1. januar 2025.

Endringene skjer som ledd i en trinnvis oppdatering av koden som følge av næringens utvikling, ny teknologisk kunnskap og som ledd i en harmonisering av regelverket for frakt av faste bulklaster til land og til sjøs.

Endringene som følger av MSC.539 (107) ble internasjonalt vedtatt 8. juni 2023, og antas å være kjent for næringen som berøres. Sjøfartsdirektoratet nevner likevel noen av endringene kort:

  • Det er tilføyd føringsbetingelser for 12 nye laster. Disse er:

    For gruppe A føringsbetingelser: «Baryte, Flotation Chemical Grade», «Crushed Granodiorite Fines», «Dunite Fines», «Ground Granulated Blast Furnace Slag Powder» and «Magnesite Fines».

    For gruppe C føringsbetingelser: «Brown Fused Alumina», «Dunite», «Potassium Nitrate», «Sodium Nitrate» and «Sodium Nitrate and Potassium Nitrate Mixture».

  • I eksisterende føringsbetingelser er det bare gjort mindre endringer, med unntak for «FISH MEAL (FISK SCRAP), STABILIZED UN 2216 Anti-oxidant treated» som utgår og erstattes med ny «FISH MEAL (FISH SCRAP), STABILIZED Anti-oxidant treated”. Lasten er ikke lenger klassifisert som UN 2216, men er istedenfor klassifisert som MHB(SH) og fortsetter å være Gruppe B-last.

Administrative og økonomiske konsekvenser

Det forventes at endringene vil forbedre sikkerheten i forbindelse med føring av last i fast form i bulk om bord på skip, og redusere potensialet for tvister mellom eier, avsender og befrakter.

Endringene kan nødvendiggjøre modifiseringer og oppgraderinger som kreves for å frakte bestemte laster i fast form i bulk på skip. Sjøfartsdirektoratet legger til grunn at endringene i IMSBC-koden er framforhandlet i IMO hvor de ulike partenes interesser er ivaretatt. Endringene er derfor vurdert som kostnadseffektive og nødvendige for å trygge helse, miljø og sikkerhet.

For skip i innenriksfart som berøres av endringene i IMSBC-koden bes det om at tilsyn kontaktes for å avklare om ytterligere sertifisering er nødvendig.

Utover kostnadene ved å gjennomføre nødvendige endringer i forskrift om frakt av last på norske skip og lektere, får ikke endringene i IMSBC-koden ytterligere økonomiske konsekvenser for det offentlige.

Vedlegg