Verktøylinje
Forskrift om supplerende sikkerhetstiltak for bulkskip
Trykk Escape for å lukke innholdsfortegnelse
- Forskrift om supplerende sikkerhetstiltak for bulkskip
- § 1. Virkeområde
- § 2. Krav om supplerende sikkerhetskrav for bulkskip
- § 3. Dispensasjon
- § 4. Ikrafttredelse
-
SOLAS 74
-
Kapittel XII Supplerende sikkerhetstiltak for bulkskip
- Regel 1 Definisjoner
- Regel 2 Anvendelse
- Regel 3 Tidsplan for gjennomføring
- Regel 4 Krav til skadestabilitet gjeldende for bulkskip
- Regel 5 Konstruksjonsstyrke for bulkskip
- Regel 6 Konstruksjonskrav og andre krav til bulkskip
- Regel 7 Besiktelse og vedlikehold av bulkskip
- Regel 8 Informasjon om samsvar med krav til bulkskip
- Regel 9 Krav til bulkskip som ikke kan oppfylle regel 4.3 på grunn av særskilte forhold ved lasterommenes utforming
- Regel 10 Erklæring om faste bulklasters densitet
- Regel 11 Lasteinstrument
- Regel 12 Alarmer for vanninntrenging i lasterom, ballastrom og tørrtanker
- Regel 13 Lensesystemenes tilgjengelighet
- Regel 14 Begrensninger i å seile med tomt lasterom
Ditt søk ga dessverre ingen treff.
Del dokument
Forskrift om supplerende sikkerhetstiltak for bulkskip
Hjemmel: Fastsatt av Sjøfartsdirektoratet 1. juli 2014 med hjemmel i lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven) § 6, § 9, § 11, § 12 og § 43, jf. delegeringsvedtak 16. februar 2007 nr. 171 og delegeringsvedtak 31. mai 2007 nr. 590.
Endret ved forskrift 15 sep 2014 nr. 1218.
§ 1.Virkeområde
Forskriften gjelder for norske lasteskip med bruttotonnasje 500 eller mer i utenriksfart som hovedsakelig frakter tørr last i bulk.
🔗Del paragraf§ 2.Krav om supplerende sikkerhetskrav for bulkskip
Den internasjonale konvensjonen om sikkerhet for menneskeliv til sjøs, 1974 (SOLAS), konsolidert utgave 2009 kapittel XII, gjelder som forskrift.
🔗Del paragraf§ 3.Dispensasjon
Sjøfartsdirektoratet kan etter skriftlig søknad godkjenne andre løsninger enn de som kreves etter forskriften når det er godtgjort at løsningene er likeverdige med forskriftens krav.
Sjøfartsdirektoratet kan unnta skip som unntaksvis må foreta en enkelt internasjonal sjøreise fra ett eller flere av kravene i forskriften, når rederiet søker skriftlig om unntak og ett av følgende krav er oppfylt:
§ 4.Ikrafttredelse
Forskriften trer i kraft 15. september 2014.
🔗Del paragrafSOLAS 74
Nedenfor gjengis Den internasjonale konvensjon om sikkerhet for menneskeliv til sjøs, 1974 (SOLAS) kapittel XII om Supplerende sikkerhetstiltak for bulkskip, slik Sjøfartsdirektoratet tolker denne del av konvensjonen tatt inn i konsolidert utgave 2009 med endringer til og med IMO-resolusjon MSC.216(82).
Kapittel XII
Supplerende sikkerhetstiltak for bulkskip
Regel 1 Definisjoner
I dette kapittel gjelder følgende definisjoner:
Slike skip omfatter kombinasjonsskip der en hvilken som helst del av et lasterom avgrenses av den utvendige platehuden.
Regel 2 Anvendelse
Bulkskip skal oppfylle kravene i dette kapittelet i tillegg til krav som kommer til anvendelse i andre kapitler.
Regel 3 Tidsplan for gjennomføring
Bulkskip bygget før 1. juli 1999 som regel 4 eller 6 får anvendelse på, skal oppfylle bestemmelsene i disse reglene etter følgende tidsplan, med henvisning til det utvidede inspeksjonsprogrammet som kreves i regel XI-1/2:
Regel 4 Krav til skadestabilitet gjeldende for bulkskip
Regel 5 Konstruksjonsstyrke for bulkskip
Regel 6 Konstruksjonskrav og andre krav til bulkskip
Regel 7 Besiktelse og vedlikehold av bulkskip
Regel 8 Informasjon om samsvar med krav til bulkskip
Regel 9 Krav til bulkskip som ikke kan oppfylle regel 4.3 på grunn av særskilte forhold ved lasterommenes utforming
For bulkskip bygget før 1. juli 1999 som faller innenfor anvendelsesområdet for regel 4.3, og som er bygget med et antall vanntette tverrskipsskott som er utilstrekkelig til å tilfredsstille regelen, kan administrasjonen tillate at det lempes på anvendelsen av regel 4.3 og 6 på betingelse av at de oppfyller følgende krav:
Regel 10 Erklæring om faste bulklasters densitet
Regel 11 Lasteinstrument
(Med mindre annet er fastsatt, gjelder denne regelen for bulkskip uavhengig av byggedato)
Regel 12 Alarmer for vanninntrenging i lasterom, ballastrom og tørrtanker
(Denne regelen gjelder for bulkskip uavhengig av byggedato)
Regel 13 Lensesystemenes tilgjengelighet1
(Denne regelen gjelder for bulkskip uavhengig av byggedato)
Regel 14 Begrensninger i å seile med tomt lasterom
Bulkskip med lengde 150 meter eller mer med enkel platehudskonstruksjon, som frakter bulklaster med en densitet på 1780 kg/m3 eller mer, og som ikke oppfyller kravene til å motstå vannfylling av et hvilket som helst enkelt lasterom som spesifisert i regel 5.1 og standardene og kriteriene for sidestrukturer i bulkskip med enkel platehudskonstruksjon («Standards and criteria for side structures of bulk carriers of single-side skin construction»), vedtatt av organisasjonen ved resolusjon MSC.168(79), med eventuelle endringer av organisasjonen, forutsatt at slike endringer vedtas, trer i kraft og får virkning i samsvar med bestemmelsene i artikkel VIII i denne konvensjonen om endringsprosedyrene som gjelder for vedlegget, med unntak av kapittel I, skal ikke seile med lasterom som er lastet mindre enn 10 % av lasterommets maksimale lastevekt i full lastetilstand, etter at skipet er blitt 10 år. Gjeldende fulle lastetilstand i henhold til denne regelen er en last som tilsvarer, eller er større enn 90 % av skipets dødvekt ved det relevante fastsatte fribordet.