Verktøylinje
Forskrift om stabilitet, vanntett oppdeling og vanntette/værtette lukningsmidler på flyttbare innretninger
Trykk Escape for å lukke innholdsfortegnelse
- Stabilitetsforskriften
-
Kapittel I. Innledende bestemmelser (§§ 1 - 2)
- § 1. Virkeområde
- § 2. Definisjoner
Ditt søk ga dessverre ingen treff.
Del dokument
Forskrift om stabilitet, vanntett oppdeling og vanntette/værtette lukningsmidler på flyttbare innretninger
Hjemmel: Fastsatt av Sjøfartsdirektoratet 20. desember 1991 med hjemmel i lov 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v. Hjemmel er endret til lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven) § 9, § 11, § 12, § 13, § 21 og § 45, jf. delegeringsvedtak 16. februar 2007 nr. 171 og delegeringsvedtak 31. mai 2007 nr. 590.
EØS-henvisninger: Direktiv 83/189/EØF. EØS-avtalen vedlegg II kap. XIX nr. 1 (direktiv 98/34/EF).
Endret ved forskrifter 2 mars 1999 nr. 406, 11 april 2003 nr. 543, 29 juni 2007 nr. 1006, 14 mars 2008 nr. 305, 18 jan 2011 nr. 56, 5 juli 2016 nr. 897, 19 des 2017 nr. 2322, 27 mars 2023 nr. 459.
Rettelser: 09.04.2003 (figurer lagt til), 09.05.2003 (ortografiske feil), 24.04.2012 (§ 18 nr. 3), 11.01.2016 (§ 39 nr. 2), 16.02.2016 (§ 22), 18.02.2016 (§ 20, § 21), 15.02.2022 (tegnsetting i lister tilpasset universell utforming samt korrigert struktur).
Forskriften er harmonisert med IMO's MODU-kode av 1989 og IMO' Assembly-resolution 651 (16).
Kapittel I. Innledende bestemmelser
§ 1.Virkeområde
Forskriften gjelder for innretninger som er registrert eller som skal registreres i norsk skipsregister.
Innretninger som er registrert i norsk skipsregister, kan, frem til neste sertifikatutstedelse, følge de krav som gjaldt ved siste sertifikatutstedelse.
§ 2.Definisjoner
I denne forskrift betyr:
Kapittel II. Generelle bestemmelser
§ 3.Plikter
Rederiet, plattformsjef og andre som har sitt arbeid om bord skal utføre sine plikter i henhold til skipssikkerhetsloven og med de utfyllende bestemmelser som følger av denne forskrift.
§ 4.Fravik
I enkelttilfeller kan Sjøfartsdirektoratet etter skriftlig søknad fravike forskriftens krav. Spesielle grunner må gjøre fraviket nødvendig og fraviket må være sikkerhetsmessig forsvarlig. Dersom kyststatens krav og de krav som er fastsatt i denne forskrift er uforenlige, kan Sjøfartsdirektoratet fravike kravene i den utstrekning det er forsvarlig. Fravik må ikke være i strid med internasjonal overenskomst Norge har sluttet seg til.
§ 4 A.Gjensidig aksept skal lyde:
Når denne forskriften stiller krav om at en bestemt utrustning, materiale, utstyr eller innretning, eller om type utstyr o.l., skal anskaffes eller forefinnes i et fartøy, eller at det skal treffes en bestemt foranstaltning, eller det stilles bestemte krav til bygning eller design, skal Sjøfartsdirektoratet tillate at det anbringes eller forefinnes annet tilbehør, materialer, anordninger eller apparater, eller typer av disse, eller at det treffes en annen foranstaltning i fartøyet, eller at fartøyet er bygget eller designet på annen måte.
Forutsetningen for at Sjøfartsdirektoratet skal akseptere dette er følgende: Det må være dokumentert gjennom testing eller på annen måte, at tilbehøret, materiellet, utstyret eller innretningen, eller type av slik, eller arrangement, bygning eller konstruksjon, er minst like effektiv som det som kreves i forskriftene.
Sjøfartsdirektoratet skal akseptere resultater av tester som er utført ved anerkjente testinstitusjoner, inkludert testinstitusjoner i øvrige EØS-land. Forutsetningen er at testene gir passende og tilfredsstillende garanti av teknisk, fagmessig og uavhengig art.
Kapittel III. Dokumentasjon
§ 5.Dokumentasjon
Rederiet skal kunne dokumentere at forskriftens krav er oppfylt. På forespørsel skal dokumentasjon sendes Sjøfartsdirektoratet. Dokumentasjonsinnholdet, omfanget, typen og tidspunktet for oversendelse fastsettes av Sjøfartsdirektoratet.
§ 6.(Opphevet)
§ 7.Krav om lastelinjesertifikat
Innretningen skal ha ombord gyldig internasjonalt lastelinjesertifikat (1966), jf. § 29.
🔗Del paragrafKapittel IV. Krengeprøve og lettskipsdata
§ 8.Krengeprøve og lettskipsdata
Kapittel V. Driftstilstander, tilhørende stabilitetskrav, KG-grensekurver
§ 9.Driftstilstander, KG-grensekurver og operasjonsbegrensninger
§ 10.Operasjonstilstand, krav til stabilitet, kurve I-op
KG-grensekurver for spesielle eller kortvarige operasjoner kan baseres på andre kriterier eller lavere vindhastigheter enn det som er angitt i nr. 1. Dette forutsetter at den totale sikkerhet for tilstanden minst er den samme som for ordinære operasjonstilstander når det også tas hensyn til operasjonsbegrensninger.
§ 11.Forflytningstilstand, krav til stabilitet, kurve I-tr
§ 12.Sikkerhetstilstand, krav til stabilitet, kurve II
§ 13.Temporær tilstand for halvt nedsenkbare innretninger, stabilitetskrav, kurve III, (de-)ballasteringskurver
§ 14.Gjennomgående KG-grensekurve for skadestabilitet
I tillegg til KG-grensekurvene nevnt i § 10 til og med § 13, skal det for dypganger utenom definerte operasjons- og forflytningsdypganger, utarbeides en egen kurve som viser Maks. KG når innretningen følger skadestabilitetskravene i § 21 med vindhastighet på minst 25,8 m/s (50 knop) etter antatt skade i samsvar med § 23.
🔗Del paragrafKapittel VI. Daglige beregninger, lastetilstander
§ 15.Beregning av daglige lastetilstander
§ 16.Bruk av KG-grensekurve
§ 17.Lastetilstander
Følgende tilstander skal beregnes og inngå i operasjonsmanualen:
Kapittel VII. Detaljkrav, stabilitet
§ 18.Kurver for rettende moment
§ 19.Kurver for krengende moment (vindmoment)
§ 20.Intaktstabilitetskrav
§ 21.Skadestabilitetskrav
Krav til stabilitet når innretningen er antatt skadet i henhold til § 23 til § 28, er:
§ 22.1Reserveoppdriftskrav for halvt nedsenkbare innretninger
Reserveoppdriftskrav for halvt nedsenkbare innretninger er (se fig. 3):
§ 23.Antatt skade og vanntett oppdeling
Innretningen skal være oppdelt ved hjelp av vanntette dekk og skott for å kunne motstå fylling som følge av to hovedtyper av skader:
Skader og fylling skal antas for de enkelte driftstilstander slik det fremgår av kravene i § 10 til og med § 13.
Alle nedgangssjakter, rør og ventilasjonskanaler som kan føre til fylling av rom som forutsettes intakte, skal plasseres utenfor skadeområdet for den enkelte fartøystypen jf. § 25, § 26 og § 27.
Følgende permeabilitetsfaktorer skal benyttes ved fylling jf. nr. 1:
Rom for forråd 0,60, maskinrom 0,85, innredning, tomme rom og tanker 0,95. For rom hvor det er grunn til å anta andre faktorer skal permeabiliteten beregnes.
🔗Del paragraf§ 24.En-avdelingsskader
En-avdelingsskader skal antas for ethvert rom som er helt eller delvis under aktuell vannlinje og i tillegg enten er begrenset av sjøen eller inneholder rørsystemer forbundet med sjøen.
🔗Del paragraf§ 25.Kollisjonsskader på innretninger av skipstype
§ 26.Kollisjonsskader på oppjekkbare innretninger
§ 27.Kollisjonsskader på halvt nedsenkbare innretninger
§ 28.Unntak fra antatt skade for halvt nedsenkbare innretninger
For halvt nedsenkbare innretninger kan det ved beregning av skadestabilitet etter antatt skade i henhold til § 24 og § 27, ses bort fra fylling av ballasttanker, som alltid er fulle på de aktuelle dypganger, under følgende forutsetninger:
Kapittel VIII. Fribord og lastelinjeforhold
§ 29.Fribord og lastelinjeforhold
Kapittel IX. Vanntette skott
§ 30.Styrke på vanntette skott
De skott som med referanse til skadestabilitetsberegningene forutsettes å være vanntette, skal dimensjoneres for det maksimale vanntrykk som vil kunne oppstå ved krenging etter skade i henhold til stabilitetskrav i § 21, med en utnyttelsesfaktor på 0,75 mot materialets flytegrense. Det skal kunne framlegges bekreftelse på styrken fra MOU-klasseinstitusjon.
§ 31.Åpninger i vanntette skott
Antallet åpninger i skott som med referanse til skadestabilitetsberegningene forutsettes å være vanntette, skal begrenses til det minimum som er forenlig med innretningens utforming og sikker drift.
🔗Del paragrafKapittel X. Generelle krav til vanntette lukningsmidler
§ 32.Krav om vanntette lukningsmidler
§ 33.Krav om fjernstengesystem
§ 34.Krav til dimensjonering og prøving
§ 35.1Batterinødlys
§ 36.Andre typer vanntette lukningsmidler
Kapittel XI. Fjernstengesystem og kontrollsystemer for vanntette lukningsmidler
§ 37.Utstyr på og plassering av kontrollpanel og kontrollrom
– lav-nivå-alarm for hydraulikkoljetanken
– lav-nivå-alarm for lagret energi (trykk) i akkumulatorene
– lav-nivå-alarm for krafttilførsel (måles nærmest mulig drivkilden)
§ 38.Betjeningsvelger for fjernstengesystemet
§ 39.Mekanisk/hydraulisk fjernstengesystem
§ 40.Styre-, indikator- og alarmsystemer
Kapittel XII. Tilleggskrav for vanntette skyvedører
Vanntette skyvedører skal i tillegg til krav gitt i kapitlene X og XI oppfylle følgende:
§ 41.Generelle krav
§ 42.Funksjon ved «normal operasjon»
§ 43.Funksjon ved «nødstenging»
§ 44.Signaler ved «nødstenging»
Lydsignal skal aktiveres lokalt ved nødstenging av åpen dør. Det skal vare til døren er helt lukket. Signalet skal også aktiveres ved senere lokal operasjon av døren dersom den fremdeles er nødstengt sentralt. Lysalarm skal benyttes istedet i områder der støy kan medføre at lydsignalet ikke høres.
🔗Del paragrafKapittel XIII. Vanntett lukking på oppjekkbare innretninger
§ 45.Tilleggskrav til vanntett lukking av åpninger på oppjekkbare innretninger
Dersom ventilatorer o.l. er plassert slik at de kan bli skadet eller revet løs som følge av sjøslag, løsnet utstyr eller løsnet dekkslast, og derved kunne gi fylling i rom som i stabilitetsberegningene antas å være oppdriftsgivende ved krengevinkler gitt av § 21, skal disse ha et vanntett lukningsmiddel plassert slik at det fortsatt vil være effektivt etter hendelsen.
Kapittel XIV. Værtetthet
§ 46.Værtett lukning av åpninger
§ 47.(Opphevet)
§ 48.(Opphevet)
Kapittel XV. Operasjonsmanual, rutiner og instrukser
§ 49.Stabilitetsinstruks og operasjonsmanual
og, når aktuelt, egne rutiner for:
§ 50.Rutiner spesielt for oppjekkbare innretninger
§ 51.Rutiner spesielt for innretninger av skipstype
Kapittel XVI. Avsluttende bestemmelser
§ 52.Ikrafttredelse
Denne forskriften trer i kraft 1. januar 1992.