Verktøylinje
Forskrift om sikringstiltak mot brann og eksplosjon på flyttbare innretninger
Trykk Escape for å lukke innholdsfortegnelse
- Forskrift om brannsikring, flyttbare innretninger
-
Kapittel 1. Generelt. (§§ 1 - 5)
- § 1. Definisjoner.
- § 2. Virkeområde
- § 2A. Plikter
- § 3. Dokumentasjon
- § 3 A. (Opphevet ved forskrift 11 april 2003 nr. 493, i kraft 1 juli 2003.)
- § 3 B. Gjensidig aksept
- § 4. Risikovurderinger
- § 5. Generelle bestemmelser.
Ditt søk ga dessverre ingen treff.
Del dokument
Forskrift om sikringstiltak mot brann og eksplosjon på flyttbare innretninger
Hjemmel: Fastsatt av Sjøfartsdirektoratet 31. januar 1984 med hjemmel i lov 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v. Hjemmel er endret til lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven) § 7, § 9, § 11, § 21, § 28a og § 45, jf. delegeringsvedtak 16. februar 2007 nr. 171, delegeringsvedtak 31. mai 2007 nr. 590 og delegeringsvedtak 19. august 2013 nr. 1002.
EØS-henvisninger: EØS-avtalen vedlegg II kap. X nr. 6 (direktiv 89/336/EØF endret ved direktiv 92/31/EØF) og kap. XIX nr. 1 (direktiv 98/34/EF).
Endret ved forskrifter 13 jan 1986 nr. 33, 4 sep 1987 nr. 861, 12 mai 1989 nr. 347, 11 okt 1989 nr. 1037, 22 mai 1990 nr. 467, 17 feb 1997 nr. 135, 2 mars 1999 nr. 397, 11 april 2003 nr. 493, 28 juni 2004 nr. 1046, 29 juni 2007 nr. 1006, 14 mars 2008 nr. 305, 18 jan 2011 nr. 56, 19 des 2012 nr. 1345, 19 aug 2013 nr. 1036, 18 des 2014 nr. 1911 (stadfestet ved forskrift 26 aug 2015 nr. 993), 19 jan 2016 nr. 37, 5 juli 2016 nr. 897, 27 mars 2023 nr. 459.
Rettelser: 11.01.2016 (§ 26); 16.02.2016 (§ 25, § 26).
Kapittel 1. Generelt.
§ 1.Definisjoner.
I denne forskrift betyr:
Klasse A-60 – 60 minutter
Klasse A-30 – 30 minutter
Klasse A-15 – 15 minutter
Klasse A-0 – 0 minutter
Klasse B-15 – 15 minutter
Klasse B-0 – 0 minutter, og
Klasse H-120 – 120 minutter
Klasse H-60 – 60 minutter
Klasse H-0 – 0 minutter
Eksplosjonsfarlig område inndeles i sone 0, 1 og 2.
Sone 0: Områder hvor det forekommer eksplosjonsfarlig atmosfære uavbrutt eller i lange perioder.
Sone 1: Områder hvor det leilighetsvis må regnes med eksplosjonsfarlig atmosfære under normale driftsforhold.
Sone 2: Områder hvor det forekommer eksplosjonsfarlig atmosfære bare unntaksvis og kortvarig.
§ 2.Virkeområde
§ 2A.Plikter
Rederiet, arbeidsgiver, plattformsjef og andre som har sitt arbeid om bord skal utføre sine plikter i henhold til skipssikkerhetsloven og med de utfyllende bestemmelser som følger av denne forskrift.
§ 3.Dokumentasjon
Rederiet skal kunne dokumentere at forskriftens krav er oppfylt. På forespørsel skal dokumentasjon sendes Sjøfartsdirektoratet. Dokumentasjonsinnholdet, omfanget, typen og tidspunktet for oversendelse fastsettes av Sjøfartsdirektoratet.
Rederiet skal kunne dokumentere at elektriske anlegg og områdeklassifisering (eksplosjonsfarlige områder) oppfyller gjeldende forskrifter om maritime elektriske anlegg, fastsatt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.1 Dokumentasjonsinnholdet, omfanget, typen og tidspunktet for oversendelse bestemmes av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap som på forespørsel skal få direkte tilsendt den ønskede dokumentasjon.
§ 3 A.(Opphevet ved forskrift 11 april 2003 nr. 493, i kraft 1 juli 2003.)
🔗Del paragraf§ 3 B.Gjensidig aksept
Når denne forskriften stiller krav om at en bestemt utrustning, materiale, utstyr eller innretning, eller om type utstyr o.l., skal anskaffes eller forefinnes i et fartøy, eller at det skal treffes en bestemt foranstaltning, eller det stilles bestemte krav til bygning eller design, skal Sjøfartsdirektoratet tillate at det anbringes eller forefinnes annet tilbehør, materialer, anordninger eller apparater, eller typer av disse, eller at det treffes en annen foranstaltning i fartøyet, eller at fartøyet er bygget eller designet på annen måte.
Forutsetningen for at Sjøfartsdirektoratet skal akseptere dette er følgende: Det må være dokumentert gjennom testing eller på annen måte, at tilbehøret, materiellet, utstyret eller innretningen, eller type av slik, eller arrangement, bygning eller konstruksjon, er minst like effektiv som det som kreves i forskriftene.
Sjøfartsdirektoratet skal akseptere resultater av tester som er utført ved anerkjente testinstitusjoner, inkludert testinstitusjoner i øvrige EØS-land. Forutsetningen er at testene gir passende og tilfredsstillende garanti av teknisk, fagmessig og uavhengig art.
§ 4.1Risikovurderinger
§ 5.Generelle bestemmelser.
Kapittel 2. Brannslokning.
§ 6.Brannpumper.
§ 7.Brannledninger.
§ 8.Hydranter og brannslanger m.m.
§ 9.Internasjonal landtilkobling.
Innretningen skal være utstyrt med minst en internasjonal landtilkobling i samsvar med regel 19 i kapittel II-2, SOLAS 1974, som endret i 1981. Landtilkoblingen skal kunne tilkobles brannledningen på hvilken som helst side av innretningen.
§ 10.Brannslokningsarrangement i maskinrom og andre rom med høy brannrisiko
En skumpost skal bestå av:
1 stk. skumstrålerør med en vannkapasitet på 400-500 liter/min. ved 5 bar.
1 stk. mellominjektor med 2,5 cm innsugningsslange
1 stk. slange 25 m (samme dimensjon som de øvrige slanger om bord)
2 stk. beholdere med skumkonsentrat hver med 20-30 l innhold.
En skumpost skal bestå av:
1 stk. mellomskumrør med en vannkapasitet på minst 150 liter/min. ved 5 bar
1 stk. mellominjektor med 2,5 m i innsugningsslange
1 stk. slange 25 m (samme dimensjon som de øvrige slanger om bord)
2 stk. beholdere med skumkonsentrat hver med 20-30 l innhold.
§ 11.Brannslokningssystem for bysseventilasjon.
Det skal være anordnet et fast opplagt brannslokningssystem i avtrekksventilasjonskanalen fra fettfilteret fra bysse. Når anlegget utløses, skal ventilasjonen stoppe automatisk, og brannspjeld skal stenge.
🔗Del paragraf§ 12.Håndslokningsapparater.
Boligkvarter:
Pulverapparater skal plasseres i nærheten av sikringsskap og andre elektriske installasjoner.
Vannapparater skal være slik plassert at et vannapparat alltid er innen rimelig rekkevidde.
Kontrollstasjoner:
Maskinrom:
Arbeidsrom:
§ 12a.Kontroll av brannslukkeutstyr
§ 13.Brannmannsutstyr.
§ 14.Tillegg til brannmannsutstyret.
Følgende tillegg til brannmannsutstyret skal finnes om bord:
§ 15.Oppbevaring og plassering av brannmannsutstyret.
Brannmannsutstyret skal oppbevares i spesielle rom, og være klart til øyeblikkelig bruk. Utstyret skal oppbevares i sett på minst fire steder atskilt fra hverandre slik at tilgangen til alt brannmannsutstyr ikke sperres ved brann i et område. Minst 2 sett bør lagres på hvert sted. Utstyr nevnt i § 13 nr. 2 skal oppbevares sammen. To av settene skal oppbevares i nærheten av helikopterdekket.
Kapittel 3. Tiltak mot brann på helikopterdekk.
§ 16.
Opphevet ved forskrift 2 mars 1999 nr. 397 (i kraft 1 sept 1999).
🔗Del paragraf§ 17.
Opphevet ved forskrift 2 mars 1999 nr. 397 (i kraft 1 sept 1999).
🔗Del paragraf§ 18.
Opphevet ved forskrift 2 mars 1999 nr. 397 (i kraft 1 sept 1999).
🔗Del paragrafKapittel 4. Tiltak mot brann.
§ 19.Beskyttelse av boligkvarter, arbeidsrom, maskinrom og kontrollstasjoner.
Kanalene er isolert til klasse A-60 overalt gjennom rom i boligkvarteret, arbeidsrom eller kontrollstasjoner.
Kanalgjennomføringer i skott eller dekk av klasse A som er minst 750 cm2 i tverrsnitt, skal være forsynt med brannspjeld. Gjennomføringer som er under 750 cm2 i tverrsnitt, behøver ikke å være forsynt med brannspjeld forutsatt gjennomføringen i en samlet lengde av minst 900 mm er av stål, har en tykkelse på minst 3 mm og er brannisolert som skottet eller dekket. Ventilasjonskanaler kan føres gjennom tilstøtende rom uten at brannspjeld er anordnet, dersom kanalene i hele sin lengde innenfor nevnte rom er av samme branntekniske standard som det dekk eller skott kanalen er ført gjennom.
§ 20.Brannintegritet av skott og dekk.
stasjoner
unntatt korridorer
og trapper
(Liten brannrisiko)
a/
områder
(Høy brannrisiko)
Under ↓ over →
stasjoner
unntatt korridorer
og trapper
(Liten brannrisiko)
a/
a/
områder
(Høy brannrisiko)
Anm. 1:
+ Angir at skille skal være av stål eller likeverdig materiale, men behøver ikke være skille av klasse A. En vil vurdere spesielt ytterflater som kan bli utsatt for hydrokarbonbrann.
– Angir ingen krav.
Anm. 2: Boligkvarter og kontrollstasjoner skal være plassert utenfor eksplosjonsfarlige områder, og de skal være atskilt så langt det er praktisk mulig fra slike områder. Ytterflater mot bore- eller produksjonsområdet skal minst være av brannklasse A-60. På grunnlag av resultatene fra utførte risikovurderinger/beregninger av dimensjonerende brann kan det bli krevd brannskiller av klasse «H».
Anm. 3: Ved plassering av hovedmaskinrom/generatorrom skal den branntekniske standard mot boreområde være spesielt vurdert.
Anm. 4: Installasjon av sprinkleranlegg gir ikke reduksjon i isolasjonsverdiene.
§ 21.Varmebelastnng fra brennerbom.
Varmebelastningen fra brennerbommene skal beregnes etter API 520, Part 1, Appendix A, og konsekvensen for aktuelt maskineri, utstyr o.l. på innretningen skal vurderes og tas hensyn til. Varmebelastning hvor personell kan oppholde seg i korte perioder, skal ikke overstige 6,3 kW/m2 .1
Kapittel 5. Alarm- og interkommunikasjonssystem
§ 22.Brannalarm.
§ 23.1Kommunikasjonssystem.
Kapittel 6. Gassdeteksjon, Nødavstengning.
§ 24.Gassrisiko/Arrangement.
Utfra rederiets spesifiserte operasjonsstrategi må det vurderes hvordan flotellets gassdeteksjonssystem og nødavstengningssystem bør arrangeres og i hvilket omfang det er nødvendig at gjenværende utstyr etter en nødavstengning er eksplosjonsbeskyttet. Elektrisk utstyr som skal være funksjonsdyktig etter en nødavstengning skal være sertifisert for bruk i eksplosjonsfarlig område, sone 2.
§ 25.Gassdeteksjon
Gassdetektorer for hydrokarbongass (HC) skal installeres i alle utvendige inntak for forbrenningsluft.
For øvrige ventilasjonssystem skal det enten anordnes gassdetektorer for HC gass i alle ventilasjonsinntak eller disse ventilasjonssystem skal automatisk avstenges ved detektert gass (lavnivå) i eksplosjonsfarlig område sone 1 eller sone 2. (Jfr. § 26 nr. 1.1).
Alarmer skal plasseres lett synlige og hørbare og være i henhold til en anerkjent standard.1
§ 26.Nødavstengning.
Mekanisk ventilasjon til alle øvrige rom utenfor eksplosjonsfarlig område med unntak av rom nevnt nedenfor i nr. 1.2, 1.4. og 1.5, skal enten det enkelte ventilasjonssystem avstenges automatisk ved registrert gass eller alternativt anordnes slik at alle disse ventilasjonssystemer blir automatisk avstengt ved registrert gass (lavnivå) i eksplosjonsfarlige områder, sone 1 eller sone 2. (jfr. § 25 nr. 1.1.)
Ved valg av avstengningsanordning for maskinromsventilasjon må det vurderes opp mot et eventuelt behov om opprettholdelse av visse sikkerhetskritiske funksjoner/utstyr i maskinrommet.
Ovennevnte utstyr skal være sertifisert for bruk i eksplosjonsfarlig område, sone 2. Alt elektrisk utstyr skal tilfredsstille de til enhver tid gjeldende forskrifter fastsatt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Selve batteripakken må ikke være spesielt eksplosjonsbeskyttet dersom plasseringen er i sikkert område. Elektrisk utstyr som skal holdes i funksjon under større gassutslipp og som er overtrykksbeskyttet (Ex.p.) må være sikret overtrykk selv om hoved- og nødkraft faller ut.
§ 27.Operasjon og beredskap.
Prosedyrene skal videre omfatte alle planlagte former for nødavstengning av gassutslippet, trykkavlastning samt aktiv bekjempelse av gassfaren og evakuering.
For floteller skal beredskapsprosedyrer i tillegg innbefatte varslingsprosedyre og koordinering mellom fast installasjon og flotellet.
🔗Del paragraf§ 28.Vedlikehold av eksplosjonsbeskyttet utstyr.
Det kreves spesielle rutiner for vedlikehold av elektrisk eksplosjonssikkert utstyr slik at dette opprettholder sin funksjon. Spesielt nevnes flammespalter på flammesikkert utstyr (Ex.d.) og jording av zenerbarriere for egensikkert utstyr (Ex.i.). (Jf. gjeldende forskrifter fastsatt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.)
Det skal finnes system for kalibrering og vedlikehold av gassdeteksjonssystemer. Systemene skal kalibreres og prøves før innretningen settes i drift og deretter så ofte det er nødvendig for at systemene skal funger etter hensikten (retningsgivende, minimum 90 % tilgjengelighet).
Det skal finnes system for prøving og vedlikehold av nødavstengningssystemet. Alle funksjoner skal prøves før innretningen settes i drift og senere så ofte det er nødvendig for at nødavstengningssystemet skal fungere etter hensikt.
Full nedstengning (nivå 1 og nivå 2) gjennomføres minst en gang i året.
§ 29.Utstyr som tas ombord.
Utstyr som sendes om bord av operatørselskap/serviceselskap o.l. som f.eks. verkstedscontainere, testutstyr, loggeutstyr etc. skal gjennom operatørs/serviceselskapets sikkerhetsstyringssystem være sjekket og dokumentert i orden før det kommer ombord. Utstyret skal være tilpasset det utstyr det koples til (f.eks. trykklasse/barrierer) og den plassering (soneområde) det får ombord. Nødavstengningsprosedyre for slikt utstyr skal være klarlagt, enten utstyret er tilkoplet innretningens eget nødavstengningssystem eller ikke.
Kapittel 7. Forskjellige bestemmelser.
§ 30.(Opphevet 1 juli 2003 ved forskrift 11 april 2003 nr. 493.)
🔗Del paragraf§ 31.Dispensasjon
§ 32.Ikrafttredelse.
Denne forskrift trer i kraft straks.