Verktøylinje
Forskrift om sikkerhetsstyring for mindre lasteskip, passasjerskip og fiskefartøy mv
Trykk Escape for å lukke innholdsfortegnelse
- Forskrift om sikkerhetsstyring for mindre lasteskip, passasjerskip og fiskefartøy mv.
- § 1. Virkeområde
- § 2. Rederiets plikt til å etablere, gjennomføre og videreutvikle et sikkerhetsstyringssystem
- § 3. Formålet med sikkerhetsstyringssystemet
- § 4. Skipsførerens plikter og myndighet
- § 5. Ressurser og de som har sitt arbeid om bord – Opplæring og kompetanseutvikling
- § 6. Operasjon om bord og risikovurderinger
- § 7. Beredskap
- § 8. Avviks- og hendelsesbehandling
- § 9. Vedlikehold og kritisk utstyr
- § 10. Relevant dokumentasjon tilgjengelig
- § 11. Evaluering av systemet
- § 12. Ikrafttredelse
Ditt søk ga dessverre ingen treff.
Del dokument
Forskrift om sikkerhetsstyring for mindre lasteskip, passasjerskip og fiskefartøy mv.
Hjemmel: Fastsatt av Sjøfartsdirektoratet 16. desember 2016 med hjemmel i lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven) § 6, § 7, § 13, § 42 og § 51, jf. delegeringsvedtak 16. februar 2007 nr. 171 og delegeringsvedtak 31. mai 2007 nr. 590.
§ 1.Virkeområde
Forskriften gjelder for norske
Forskriften gjelder tilsvarende for utenlandske skip som opererer i norsk territorialfarvann.
Forskriften gjelder ikke for lektere, for statlige skip som brukes utenfor næringsvirksomhet, eller for skip som tilhører Forsvaret eller benyttes i dets tjeneste.
🔗Del paragraf§ 2.Rederiets plikt til å etablere, gjennomføre og videreutvikle et sikkerhetsstyringssystem
Rederiet skal etablere, gjennomføre og videreutvikle et dokumenterbart sikkerhetsstyringssystem i samsvar med denne forskriften.
Rederiet skal, for å sikre forsvarlig drift, definere og dokumentere ansvar og myndighet for alt personell som kan påvirke helse, miljø og sikkerhet.
🔗Del paragraf§ 3.Formålet med sikkerhetsstyringssystemet
Formålet med sikkerhetsstyringssystemet er å gjøre det lettere for rederiet å vurdere risiko og følge opp de daglige kontrollrutinene ved bruk av en systematisk fremgangsmåte. Sikkerhetsstyringssystemet skal på denne måten gi bedre oversikt i den daglige driften og ivareta sikkerhet til sjøs, hindre personskader eller tap av menneskeliv, unngå skade på miljøet, særlig havmiljøet, og på materielle verdier.
🔗Del paragraf§ 4.Skipsførerens plikter og myndighet
Rederiet skal definere og dokumentere skipsførerens plikter og myndighet. Skipsføreren har den øverste myndigheten om bord. Skipsføreren skal medvirke til å gjennomføre og følge opp sikkerhetsstyringssystemet og at sikkerhetssystemet fungerer etter sin hensikt om bord.
Skipsfører skal be rederiet om bistand når dette er nødvendig.
🔗Del paragraf§ 5.Ressurser og de som har sitt arbeid om bord – Opplæring og kompetanseutvikling
Rederiet skal sørge for at skipsføreren er kompetent til å ha kommandoen om bord og er fullt fortrolig med rederiets sikkerhetsstyringssystem. Videre skal rederiet sørge for at skipsføreren får nødvendig støtte og ressurser til å utføre oppgavene sine på en forsvarlig måte.
Rederiet skal sørge for at hvert skip er tilstrekkelig bemannet med arbeidstakere som innehar rett kompetanse, og som er kvalifiserte, sertifiserte og medisinsk skikket i samsvar med gjeldende regler.
Rederiet skal sørge for at nødvendig opplæring blir gitt, og at en tilstrekkelig grad av familiarisering om bord blir praktisert.
Rederiet skal gi personellet på skipet tilgang til sikkerhetsstyringssystemet på et arbeidsspråk de forstår.
🔗Del paragraf§ 6.Operasjon om bord og risikovurderinger
Rederiet skal utarbeide instrukser, prosedyrer og eventuelle sjekklister som er tilpasset skipets og rederiets drift. Det skal utarbeides risikovurderinger for operasjoner om bord som påvirker sikkerhet, herunder miljøsikkerhet. Oppgaver knyttet til disse operasjonene skal tildeles kvalifisert personell.
🔗Del paragraf§ 7.Beredskap
Rederiet skal innføre framgangsmåter for å identifisere, beskrive og reagere på mulige farer, ulykker og nødssituasjoner om bord.
Rederiet skal lage en plan for opplæring, trening og øvelser i beredskapssammenheng.
🔗Del paragraf§ 8.Avviks- og hendelsesbehandling
Rederiet skal ved hjelp av sikkerhetsstyringssystemet analysere avvik, ulykker og farlige hendelser med det formål å hindre gjentakelse og gjennomføre korrektive og forebyggende tiltak.
Rederiet må kunne dokumentere sin fremgangsmåte for avviks- og hendelsesbehandling.
🔗Del paragraf§ 9.Vedlikehold og kritisk utstyr
Rederiet skal utvikle, følge opp og dokumentere et vedlikeholdssystem som er tilpasset driftsformen til skipet. Vedlikeholdssystemet skal sikre at skip og utstyr vedlikeholdes i samsvar med gjeldende krav.
Rederiet skal sørge for å identifisere utstyr og tekniske systemer som kan forårsake farlige situasjoner i tilfelle av plutselig svikt. Sikkerhetsstyringssystemet skal omfatte tiltak for å forbedre påliteligheten til slikt utstyr eller slike systemer. Tiltakene skal som minimum omfatte regelmessig prøving av reservesystemer og -utstyr eller av tekniske systemer som ikke er i kontinuerlig drift.
🔗Del paragraf§ 10.Relevant dokumentasjon tilgjengelig
Rederiet skal sørge for at gyldige dokumenter er tilgjengelige på alle aktuelle steder, og at endringer i dokumenter gjennomgås og godkjennes av personer som er tildelt denne oppgaven. Foreldede dokumenter skal fjernes.
🔗Del paragraf§ 11.Evaluering av systemet
Rederiet skal ha en årlig, verifiserbar gjennomgang av sikkerhetsstyringssystemet for å vurdere om sikkerhetsstyringssystemet fungerer i tråd med formålet og om det er behov for forbedringer.
🔗Del paragraf§ 12.Ikrafttredelse
Forskriften trer i kraft 1. januar 2017.
Sikkerhetsstyringssystem i samsvar med forskriften skal være etablert og tatt i bruk innen 1. juli 2017.
🔗Del paragraf